۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۴۰۸ ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

روسیه در تلاش است سهم استفاده از سیستم پرداخت‌های بومی و ارزهای ملی در تجارت دوجانبه با کشورهای آسیایی را افزایش دهد. روسیه و کشورهای عضو آسه‌آن در هفتمین دوره از مجمع اقتصادی شرق که در شهر ولادی وستوک برگزار شد، به مذاکره در خصوص استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری پرداختند و مقرر شد تا سال ۲۰۲۳ طرفین سازوکارهای پیشنهادی خود را ارائه کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد با اعمال تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو، تجارت کشورهای آسه‌آن با روسیه در سال جاری میلادی کاهش یافته است. مهم‌ترین موانع ایجاد شده در مسیر همکاری اقتصادی و تجاری این کشورها با روسیه مربوط به «سیستم پرداخت»، «لجستیک»، «سرمایه‌گذاری مستقیم» و مواردی از این قبیل می‌باشد.

منطقه گرایی هوشمند «آ سه آن»؛ الگویی پویا برای ایران

کاهش میزان تجارت روسیه با آسه‌آن

گرچه تجارت خارجی روسیه با کشورهای عضو آسه‌آن در سال ۲۰۲۱ با رشد ۳۴ درصدی همراه شده و به ۲۰ میلیارد دلار رسیده بود، با اعمال تحریم‌های اقتصادی و تجاری علیه مسکو، رسیدن به این میزان تجارت، در سال جاری میلادی مشکل خواهد بود. با این وجود تجارت فی‌مابین، طیف وسیعی از کالاها را در برمی‌گیرد و در سال‌های اخیر صادرات و واردات آسه‌آن تناسب مثبتی با روسیه پیدا کرده است که ناشی از مکملیت اقتصادی بالای طرفین می‌باشد.

برگزاری هفتمین دوره مجمع اقتصادی شرق در روسیه

هفته گذشته شهر ولادی وستوک روسیه میزبان فعالیت‌های مجمع اقتصادی شرق با حضور بیش از ۴۰ کشور آسیایی بود. این مجمع در هفتمین دوره خود شاهد امضای بیش از ۲۶۰ تفاهم‌نامه بین کشورها بود که ارزش این قراردادها به بیش از ۳.۲ هزار میلیارد روبل (حدود ۵۳ میلیارد دلار) رسید. تروتنف معاون نخست وزیر روسیه برگزاری این مجمع را گام مهمی در توسعه کشورهای آسیایی دانست و بر رفع موانع تجاری بین کشورها در راستای افزایش تعاملات تجاری تأکید کرد.

پس از شرکت در نشست روسیه و کشورهای عضو آسه‌آن در حاشیه مجمع اقتصادی شرق، طرفین بر سر تبادلات پولی و بانکی با استفاده از سیستم پرداخت بومی و ارزهای ملی به مذاکره با یکدیگر پرداختند.

استفاده از سیستم پرداخت بومی و ارز ملی کشورها

روسیه و کشورهای عضو آسه‌آن در نشست خود به مذاکره در خصوص همکاری‌های مالی و استفاده از ارزهای ملی نظیر روبل (روسیه)، دونگ (ویتنام) و روپیه (اندونزی) در مبادلات تجاری فی‌مابین، به مذاکره پرداختند. استفاده از سیستم پرداخت روسیه و میر کارت این کشور بخشی از این گفتگوها بود.

در این نشست همچنین بر اهمیت زمان در خصوص به نتیجه رسیدن این مذاکرات تأکید شد و مقرر گردید هر یک از کشورها سازوکار پیشنهادی خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ارائه کند.

هند در آستانه اتصال به سیستم پرداخت بانکی میر روسیه

منبع:

RT

ASEAN Briefing

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.