۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۹۶۱ ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در شرایطی که میزان فروش نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا افزایش یافته است و منابع حاصل از آن بدون مشکل به کشور بازمی‌گردد، حتی در صورت احیای برجام نیز نباید فروش نفت به مانند دوران اجرای برجام از طریق کانال‌های تحت نظارت آمریکا انجام شود.

مسیر اقتصاد/ بعد از گذشت نزدیک به دو سال از روی کار آمدن بایدن در آمریکا، زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت این کشور به برجام و احیای این توافق شنیده می‌شود، اما ایران باید از مشکلاتی که در دوران اجرای این توافق و بعد از خروج آمریکا ازآن وجود داشت درس بگیرد و در مذاکرات احیای برجام از وقوع مجدد آن‌ها جلوگیری کند. یکی از مهمترین مسائل در این زمینه، جلوگیری از بازگشت فروش نفت ایران به کانال‌های تحت نظارت آمریکاست.

افزایش فروش نفت با کند شدن تیغ تحریم‌ها

طرف‌های غربی اجازه فروش بیشتر نفت از سوی ایران را به عنوان یک امتیاز در این توافق در نظر دارند، حال آنکه در شرایط فعلی بازارهای نفت و گاز جهانی و وضعیت وخیم امنیت انرژی در اروپا، بازگشت نفت ایران به بازار جهانی، چه از نظر تامین بخشی از نیاز اروپا و چه از نظر کاهش قیمت‌ها، بیش از آنکه به سود ایران باشد، به سود کشورهای اروپایی است.

بنابراین در شرایطی که میزان فروش نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا افزایش یافته است و منابع حاصل از آن بدون مشکل به کشور بازمی‌گردد افزایش فروش نفت ایران نباید به عنوان یک امتیاز جدی از سوی غرب در مذاکرات پذیرفته شود.

فروش نفت ایران نباید به کانال‌های تحت نظارت آمریکا برگردد

نکته مهمتر اینکه افزایش میزان فروش نفت ایران در مقطع فعلی، به ناتوانی آمریکا در رصد معاملات آن نیز وابستگی شدیدی دارد. در واقع چنانچه ایران بخواهد همانند دوران برجام، از طریق کانال‌های تحت نظارت آمریکا اقدام به فروش نفت نماید، بخشی از خریداران فعلی نفت ایران نیز از فهرست خریداران خارج خواهند شد؛ چراکه به دلیل نا اطمینانی از بازگشت تحریم‌ها، این احتمال را می‌دهند که از سوی آمریکا شناسایی و در آینده و در صورت بازگشت تحریم‌ها از سوی این کشور جریمه شوند.

بنابراین حتی در صورت توافق ایران و آمریکا و احیای برجام، به هیچ عنوان نباید فروش نفت ایران از طریق کانال‌های تحت نظارت آمریکا انجام شود؛ چراکه در این صورت شرایطی که درخصوص منابع حاصل از فروش برق و گاز به عراق حاکم است بر منابع نفتی نیز حاکم می‌گردد و اختیار استفاده از آن به کلی از مقامات ایرانی سلب می‌شود.

تسهیل فروش نفت بیشتر ایران از کانال‌های تحت نظارت آمریکا نه تنها مزیتی برای ایران ندارد، بلکه موجب کاهش قیمت نفت، کاهش خریداران نفت ایران و همچنین امکان بلوکه شدن منابع حاصل از فروش نفت در آینده نزدیک می‌شود.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.