۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۶۲۷ ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: سعید نوری کرم
۰

نیاز بالای هند به انرژی در مسیر توسعه اقتصادی از یک سو و ناپایداری تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، مانند منابع باد و خورشید از سوی دیگر، موجب شده است این کشور چشم‌اندازی را برای افزایش ۱۵ درصدی سهم گاز طبیعی در سبد انرژی خود تا سال ۲۰۳۰ تعیین کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در سطح جهانی، گاز طبیعی به عنوان یک سوخت جایگزین کلیدی برای حمایت از انتقال انرژی پذیرفته شده است. تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، مانند منابع باد و خورشید، متناوب است و به شدت به شرایط آب و هوایی وابسته است. برای اطمینان از تأمین پایدار از طریق این منابع و در عین حال حفظ پایداری شبکه و اجتناب از وقفه، گاز یک گزینه امیدوارکننده است. در همین راستا هند نیز پتانسیل گاز را به رسمیت می‌شناسد و چشم‌اندازی را برای افزایش سهم ۱۵ درصدی در سبد انرژی تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است و پیش‌بینی می‌شود نقش گاز طبیعی در هند تا سال ۲۰۷۰ پررنگ‌تر گردد.

همچنین به این نکته بسیار مهم نیز باید توجه کرد که ذخیره سازی باتری در مقیاس شبکه یک فناوری در حال تکامل است و در حال حاضر مستلزم سطوح بالایی از هزینه است و این امر گاز طبیعی را حتی جذاب‌تر می‌کند. در حال حاضر گاز ۶.۷ درصد از سبد انرژی هند را در مقایسه با میانگین جهانی با ۲۳ درصد تشکیل می‌دهد. همچنین در حالی‌که سهم گاز در هند نسبتاً پایین است، اما بخش‌های خاص به منظور پشتیبان‌‌گیری و یکپارچه سازی شبکه باعث افزایش مداوم تقاضا می‌شوند.

صدور مجوز اکتشاف هیدروکربن در هند اقدامی پیشرو برای افزایش تولید گاز طبیعی

در هند رشد تقاضای گاز از تولید داخلی آن پیشی گرفته است. وابستگی به گاز وارداتی از ۲۰ درصد کل تقاضای گاز در سال ۲۰۱۰ به ۵۴.۳ درصد در آن تاریخ افزایش یافته است. دولت هند مجموعه‌ای از اقدامات را برای توسعه تولید داخلی اتخاذ کرده است که ارائه قیمت‌گذاری در سیاست‌گذاری‌های جدید مانند سیاست صدور مجوز اکتشاف هیدروکربن[۱] به عنوان اقدامی پیشرو برای افزایش تولید گاز طبیعی از جمله آن‌ها است. همچنین در سال ۲۰۲۰، دولت هند از راه‌اندازی یک سامانه تجاری برای گاز طبیعی حمایت کرد.

امروزه ۱۹۹۹۸ کیلومتر خط لوله گاز طبیعی (شامل خط لوله انتقال فرعی و خط لوله اتصال اتصال) به بهره‌برداری رسیده است و ۱۵۳۶۹ کیلومتر دیگر نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد. دسترسی آزاد به زیرساخت‌های خط لوله یک اصل کلیدی رقابت است که تضمین می‌کند کشف قیمت منصفانه مبتنی بر بازار از طریق دسترسی عادلانه و آزاد برای همه خریداران احتمالی امکان‌پذیر است. دولت هند همچنین در حال ایجاد یک اپراتور سیستم انتقال[۲] است تا امکان دسترسی شفاف به ظرفیت خط لوله گاز را برای همه خریداران احتمالی فراهم کند.

میادین تولید گاز در هند باید تحت یک جریان مالیاتی یکسان قرار گیرند

تغییر به سمت افزایش سهم گاز به ترکیبی از تغییر سیاست در مالیات، قیمت‌گذاری کربن و هنجارهای زیست محیطی نیز نیاز دارد. در حال حاضر، گاز طبیعی بخشی از رژیم مالیات بر فروش عمومی[۳] نیست و تولیدکنندگان نمی‌توانند از اعتبار مالیات بر نهاده استفاده کنند اگرچه زغال سنگ تحت رژیم مالیات بر رژیم عمومی از مزایایی برخوردار است. علاوه بر این، بیش‌تر تولید گاز بومی هند از میادین تحت نامگذاری سیاست صدور مجوز پیش از اکتشاف جدید[۴] و رژیم‌های اکتشاف جدید حاصل می‌شود.

همچنین برای گذار به سوی آینده گاز، همه میادین تولید گاز باید تحت یک رژیم مالیاتی یکسان قرار گیرند. به‌علاوه، مشوق‌های ارائه‌شده به سطح‌های زیرزمینی تحت رژیم صدور مجوز اکتشاف هیدروکربن باید به سایر دارندگان مجوز تعمیم داده شود تا از جریان سرمایه‌گذاری در مزارع قدیمی‌تر و بالغ، که ممکن است به استفاده از تکنیک‌های بهبودیافته نیاز داشته باشند، اطمینان حاصل شود. سازوکار کشف قیمت کاملاً مبتنی بر بازار، توسعه گاز خانگی را تسریع خواهد کرد.

علاوه بر این، هند به کنترل قیمت‌گذاری گاز برای رژیم‌های قدیمی‌تر از طریق مکانیسم تخصیص ادامه می‌دهد، جایی که دولت هند حجم‌هایی را که باید توسط تولیدکنندگان گاز به خریداران فروخته شود، از پیش تعیین می‌کند. از یک جهت، این ترتیب می‌توانست قیمت انرژی را پایین نگه دارد و به بخش‌هایی مانند تولید کمک کند تا رقابت کنند. با این حال، در عمل، شرایط نامناسبی را ایجاد کرده است که در آن دوام یک شرکت به قیمتی که گاز دریافت می‌کند بستگی دارد. تضمین آزادی کامل بازاریابی و قیمت‌گذاری با مقررات زدایی و جذب سرمایه‌گذاری در اکتشاف و تولید را ایجاد می‌کند.

حمایت هند از سوخت‌های فسیلی به منظور توسعه خود

با توجه به اولویت‌های توسعه هند، بعید است این کشور در کوتاه مدت و میان مدت از سوخت‌های فسیلی خارج شود. با این حال، این نباید مانعی برای حرکت به سمت انتشار کربن خالص صفر باشد. هند می‌تواند این هدف را با استفاده از سوخت‌های فسیلی کم آلاینده آغاز کند. ساده‌سازی سازوکار مالیات، قیمت‌گذاری و بازاریابی برای گاز طبیعی، کاهش وابستگی به واردات و تولید داخلی خودپایدار را امکان‌پذیر می‌سازد، که با چشم‌انداز کشور هند هماهنگ است. مزایای اولیه این هدف را می‌توان با افزایش سهم گاز در سبد انرژی و در عین حال افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکیب انرژی تجربه کرد. بنابراین، در حرکت انتقال انرژی هند، گاز بیش‌ترین وعده و امکان را به همراه دارد.

منبع: انرژی اکونومیکتیمس ایندیا تایمز

پی‌نوشت:

[۱] Hydrocarbon Exploration Licensing Policy (HELP)

[۲] Transmission System Operator (TSO)

[۳] General Sales Tax (GST)

[۴] New Exploration Licensing Policy (NELP)

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.