۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۶۰۷ ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

سبحان نظری دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی، پایین بودن بهره‌وری را مشکل اول حمل و نقل کشور دانست و افزود: در صورت ارتقاء بهره‌وری حمل و نقل از طریق تسهیل ورود دانش و فناوری به این حوزه و تقویت شرکت محوری، می‌توان در یک بازه ۳ تا ۴ ساله، تا ۳۰ درصد بر حجم تولید کالا در کشور افزود.

حمل و نقل ارزان و در دسترس، از پیشنیازهای توسعه اقتصادی و افزایش تولید در کشور است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید به علت گره‌های حمل و نقلی، غیرفعال است. در اینخصوص سبحان نظری دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به نقش مهم حمل و نقل در توسعه اقتصادی، مشکل بهره‌وری را مسئله اول حمل و نقل ایران دانست.

بهره‌وری پایین حمل و نقل، مانع افزایش تولید فله بار

به گفته وی بهره‌وری ناوگان حمل و نقل جاده ای که عمدتا با شاخص‌های درصد سفرهای یکسر خالی و پیمایش سالانه بیان می‌شود، در ایران پایین است. این مسئله تولید برخی اقلام حجیم و کم ارزش و به اصطلاح فله بار را از صرفه اقتصادی ساقط می‌کند.

این کارشناس صنعت حمل و نقل افزود: در شعاع حداکثر ۱۰۰ کیلومتری از هر نقطه در ایران، حداقل یک چشمه بزرگ بار وجود دارد اما با این حال به دلیل عدم ارتباط به موقع متقاضی و عرضه کننده، درصد سفرهای یکسرخالی ناوگان بالا است؛ و بعضا مشاهده می‌شود در حالی که کامیونها یک هفته تا ده روز در چشمه بار بزرگی مانند بندر شهید رجایی منتظر دریافت بار هستند، در برخی نقاط دیگر کشور دچار مشکل کمبود ناوگان هستیم. نتیجه این توزیع نامتناسب و ناهماهنگ در کشور، به صورت افزایش کرایه حمل بار آشکار می‌شود. به همین علت در برخی فصول سال، محصولات کشاورزی روی زمین می‌مانند و قیمت اقلامی مانند گوجه فرنگی افزایش ناگهانی پیدا می‌کند.

افزایش ۳۰ درصدی تولید کالا، با ارتقاء بهره‌وری حمل و نقل

نظری بهره‌وری را مسئله اول حمل و نقل در ایران دانست و افزود: با ملاحظه ظرفیت خالی کارخانه‌ها، در صورت ارتقاء بهره‌وری حمل و نقل می‌توان در یک بازه ۳ الی۴ ساله، تا ۳۰ درصد بر حجم تولید کالا در کشور افزود.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی در خصوص راهکار افزایش بهره وری گفت: دو اقدام اساسی باید در اینخصوص انجام شود؛ اول آنکه با رفع موانع قانونی و آیین‌نامه‌ای شرایط را برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و متخصصین فناوری اطلاعات فراهم نمود. تاکسی‌های اینترنتی نمونه موفقی از ورود شرکت‌های متخصص در حوزه فناوری اطلاعات به حوزه حمل و نقل هستند که توانستند با ارتقاء بهره‌وری، هزینه‌ها را کاهش داده و دسترسی‌ به خدمات حمل و نقل را بیشتر کنند که به دنبال آن، تقاضای جدید و القائی در بازار حمل مسافر بوجود آمد. در مسئله حمل بار بین شهری نیز چنین چیزی امکان پذیر است.

نظری تشویق به شرکت محوری را دومین راهکار ارتقاء بهره‌وری دانست و ادامه داد: توسعه مقیاس شرکت‌ها و مدیریت متمرکز ناوگان، برنامه‌ریزی حمل و نقل را ممکن ساخته و به ارتقاء بهره‌وری منجر می‌شود. دولت می‌تواند با ابزارهای مالیات و بیمه، شرکت‌ها را به توسعه ناوگان ملکی و مالکین ناوگان را به فعالیت در قالب شرکت تشویق کند.

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.