۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۴۲۵ ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

هند به دنبال گسترش استفاده از سامانه‌های پرداخت الکترونیک خود در سطح بین‌الملل است و در جدیدترین اقدام، قرارداد همکاری دوجانبه‌ای را با بریتانیا منعقد کرده است که بر اساس آن، شهروندان هندی از طریق روش‌های پرداخت بومی هند، مبتنی بر اسکن کد QR و کارت‌های بانکی، پرداخت‌های خود در بریتانیا را تسویه می‌کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور هند طی سال‌های گذشته با توسعه سیستم رابط پرداخت یکپارچه خود موسوم به UPI [۱]، تلاش کرده که به کمک راهکارهایی اختصاصی، پرداخت‌های بین‌المللی را برای شهروندان خود تسهیل کند. در جدیدترین همکاری دوجانبه هند و بریتانیا امکان استفاده از سیستم پرداخت بومی هند در این کشور فراهم شده است. بر اساس قرارداد جدید همکاری شرکت هندی NIPL و شرکت PayXpert، در مرحله نخست، سیستم رابط پرداخت یکپارچه از طریق تراکنش مبتنی بر اسکن کد  QR وارد بازار بریتانیا خواهد شد.

همکاری دوجانبه هند و بریتانیا در روش‌های پرداخت بومی

شرکت NIPL، شرکتی دولتی و متعلق به شرکت ملی پرداخت هند (NPCI) است. این شرکت مسئول اصلی توسعه روش‌های پرداخت آنی (real-time payment) موسوم به رابط پرداخت یکپارچه (UPI) و کارت‌های بانکی RuPay، شامل انواع کارت‌های نقدی، اعتباری، بین‌المللی، پیش‌پرداخت و بدون تماس در هند است.

این همکاری راهکار پرداخت توسعه‌یافته توسط هند را در تمام دستگاه‌های POS شرکت PayXpert در سراسر بریتانیا فراهم کرده است و اگرچه در حال حاضر مبتنی بر اسکن کد QR از طریق سامانه UPI هند است، اما قرار است در آینده این امکان برای استفاده کارت‌های پرداخت RuPay نیز فراهم شود.

UPI که به عنوان یکی از موفق‌ترین سیستم‌های پرداخت آنی (RTP) در سطح جهان به حساب می‌آید، در سال ۲۰۲۱ حجمی معادل ۹۴۰ میلیارد دلار و ۳۹ میلیارد عدد تراکنش داشته که معادل ۳۱ درصد تولید ناخالص داخلی هند است. همچنین RuPay شبکه بین‌المللی پرداخت کارتی توسعه‌یافته توسط هند است و تا به امروز بیش از ۷۰۰ میلیون کارت صادر شده آن مورد استفاده شهروندان هندی و حتی خارج از هند است.

سهولت تجارت به کمک همکاری دوجانبه هند و بریتانیا

به گفته مدیر عامل شرکت PayXpert بریتانیا، نفوذ UPI و RuPay هند در بریتانیا زمینه جدیدی از فرصت را در بریتانیا باز خواهد کرد. او گفت که این همکاری دوجانبه میان هند و بریتانیا راهکارهای پرداخت برای تاجران بریتانیایی را بیش از گذشته تقویت خواهد کرد.

سالانه بیش از ۵ میلیون هندی از جمله بیش از ۱ میلیون دانش آموز به بریتانیا سفر می‌کنند که انتظار می‌رود این عدد طی چند سال آینده به صورت تصاعدی رشد کند. به کمک این همکاری میان هند و بریتانیا، روشی مناسب و البته آشنا برای شهروندان هندی فراهم شده است که در طول حضورشان در بریتانیا، مشکلی در پرداخت نداشته باشند؛ سهولت پرداخت برای شهروندان هندی با کارمزد پایین‌تر و بدون نیاز به تبدیل ارز هم از یکسو رضایت شهروندان هندی را به همراه دارد و هم سبب می‌شود میزان خرید و پرداخت آن‌ها در بریتانیا افزایش پیدا کند.

از همین رو مقامات شرکت NPCI در مصاحبه‌ای اعلام کردند که روش‌های پرداخت UPI و RuPay هم به نفع مصرف‌کنندگان هندی و هم به نفع خرده‌فروشان در سراسر بریتانیا است؛ چراکه باعث افزایش استقبال از تجارت در بخش‌های خرده‌فروشی، هتل، اقامت و گردشگری می‌شود.

نوسان ارزش ارزهای ملی، مانع همکاری دوجانبه بانکی نیست

نکته مهمی که در همکاری میان هند و بریتانیا حائز اهمیت است این است که اگرچه ارزهای پوند استرلینگ و روپیه هند نسبت به یکدیگر نوسان دارند، اما این نوسانات ارزی مانع همکاری دوجانبه دو طرف در زمینه پرداخت‌‌های خرد بین‌المللی نشده است.

هند در مسیر بین‌المللی‌سازی روش‌های پرداخت بومی

در جولای ۲۰۲۱، بوتان اولین کشوری بود که استانداردهای واسط پرداخت یکپارچه هند را برای استقرار روش پرداخت مبتنی بر کد QR شرکت NPCI اتخاذ کرد. این کشور چندی بعد کارت‌های RuPay را نیز پذیرفت. در فوریه سال میلادی جاری نیز سامانه UPI هند با هدف تقویت تراکنش‌های دیجیتال آنی در کشورهای همسایه، در کشور نپال عملیاتی شد.

به نظر می‌رسد کشور هند با توسعه همکاری دوجانبه با کشورهای دیگر، به دنبال گسترش استفاده از روش‌های بومی پرداخت خود در سطح بین‌الملل باشد.

پی‌نوشت:

[۱] Unified Payments Interface

منبع:

اکونومیک‌تایمز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.