۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۱۸۶ ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰ دسته: انرژی
۰

جواد اوجی وزیر نفت، در برنامه تلویزیونی جهان آرا دوشنبه ۳۱ مردادماه، ضمن اشاره به افزایش تولید و فروش نفت و گاز در دولت سیزدهم گفت: صنایع نفت و گاز کشور به سرمایه‌گذاری حدود ۱۶۰ میلیارد دلاری در ۸ سال آینده نیاز دارد و در حال تلاش برای تامین آن از ظرفیت‌های داخلی هستیم.

به گزارش مسیر اقتصاد با گذشت حدود یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بررسی عملکرد دولت در حوزه نفت و گاز حائز اهمیت است. در این راستا برنامه تلویزیونی جهان آرا در تاریخ دوشنبه ۳۱ مرداد به موضوع «عملکرد وزارت نفت» اختصاص داشت. جواد اوجی وزیر نفت مهمان این قسمت از برنامه بود.

افزایش تولید و فروش نفت و گاز در دولت سیزدهم

اوجی در ابتدای برنامه گفت: در آغاز کار دولت سیزدهم، مصرف میعانات گازی را برای مینی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های مهم و همچنین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزایش دادیم و همزمان، بازاریابی برای فروش بیشتر نفت را هم شروع کردیم، یعنی پذیرش ریسک فروش در مجموعه وزارت نفت.

وی ادامه داد: سال گذشته در پارس جنوبی که به رکورد تولید ۷۰۵ میلیون متر مکعب رسیدیم زیرا تعمیرات را به طور کامل انجام دادیم و به حداکثر ظرفیت تولید رسیدیم. قرارداد سوآپ گازی بین ایران-ترکمنستان و آذربایجان، کمک خوبی به تامین گاز در استان‌های شمالی ایران کرد.

وزیر نفت افزود: سوخت مایع با قیمت گاز به نیروگاه‌ها عرضه شد تا شاهد قطعی برق نباشیم. در اوضاع کسری گاز، تعهدات‌ مان به ترکیه، عراق و ارمنستان را هم انجام دادیم. سال ۹۹ درآمد وصولی از صادارات گاز یک میلیارد دلار بود ولی این رقم در سال گذشته به ۴ میلیارد رسید که ۱.۵ میلیارد مطالبات معوقه بود.

دولت به دنبال تامین مالی داخلی برای افزایش تولید نفت و گاز است

اوجی بیان داشت: نیاز به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی طی هشت سال هستیم تا به برنامه مد نظر کشور دست پیدا کنیم. ابتکار خوب دولت این بود که از همه ظرفیت‌های تامین مالی استفاده کردیم، مثل انواع هلدینگ‌ها و همچنین بانک‌ها، البته از تسهیلات بانکی استفاده نکردیم.

وی همچنین اظهار داشت: هر روزی که میادین مشترک را زودتر به بهره‌برداری برسانیم، سهم بیشتری هم خواهیم داشت به خصوص اینکه در اینگونه میادین، رقبای ما شرکت‌های قدری همچون توتال و شل را آورده‌اند. عمده چالش این پروژه‌ها، تامین مالی است، تخصص و توان فنی در کارکنان شرکت نفت است.

وزیر نفت اضافه کرد: ستاره خلیج فارس تا پایان دولت نهم حدود ۷۰ درصد پیش رفته بود و در زمان دولت‌های ۱۱ و ۱۲ به همت قرارگاه خاتم، تکمیل شد. اگر دولت قبل پروژه‌ای شروع کرده بود، الان باید به بهره‌برداری می‌رسید. با این شیب مصرف، اگر توسعه پالایشگاهی نداشته باشیم، واردکننده نفت و گاز خواهیم شد.

بکارگیری پالایشگاه‌های فراسرزمینی یکی از راهکارهای مقابله با تحریم

اوجی در خصوص راه‌های مقابله با تحریم نیز گفت: شناسایی و بکارگیری پالایشگاه‌های فراسرزمینی، یکی از ظرفیت‌هایی است که در دولت سیزدهم محقق شد، این امر به دلیل مسائل فنی، در مقابل تحریم هم مقاوم‌تر است. تهاتر محصولات نفتی با هم یا با دیگر محصولات، روش دیگری برای ایجاد تنوع در قراردادهای فروش نفت است. هر چه نفت فروخته‌ایم نیز در موعد مقرر، پولش را گرفتیم و طلب‌های ایران در زمینه گاز هم به روز است، بلکه ابتکاراتی داشتیم که هزینه‌های انتقال پول هم کاهش یافت.

وی در ادامه افزود: بعد از ناکامی دشمنان در تحریم فروش نفت ایران، رو به توقیف کشتی‌هایمان آوردند ولی نیروی دریایی سپاه و ارتش، امنیت انتقال نفت را تامین کرده و هر جا ندا می‌دهیم، مثل عقاب می‌رسند. به پشتیبانی توان نیروهای مسلح ایران، هیچ کس جرأت نمی‌کند به نفتکش‌های ما نزدیک شود.

اوجی در پایان خاطرنشان کرد: زمستان امسال از مهمترین فاز میدان پارس جنوبی یعنی فاز ۱۱ و مرزی‌ترین آن با کشور همسایه با ظرفیت ۱۱ میلیون متر مکعب بهره‌برداری خواهد شد. در مجموع از کشور همسایه در برداشت از پارس جنوبی عقب‌تریم ولی برداشت روزانه ما از قطر پیشی گرفته است. ۱۰ پالایشگاه نفت و میعانات گازی در ایران داریم که به جز شازند اراک و ستاره خلیج فارس که کیفیت یورو ۴ تولید می‌کنند، بقیه بنزین معمولی است که حدود ۶۰ درصد مصرف را شامل می‌شود.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.