۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۸۷۷ ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۰

در سال ۱۴۰۰ بانک پارسیان از عملیات بانکی (دریافت سپرده و اعطای تسهیلات) ۷۶۰۰ میلیارد تومان زیان شناسایی کرده اما از محل مبادلات و معاملات ارزی (سوداگری ارز) ۹۶۶۶ میلیارد تومان سود گزارش کرده است. در مجموع در این سال زیان انباشته بانک پارسیان ۱۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته و به بیش از ۶۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

مسیر اقتصاد/ وظیفه اصلی بانک‌ها در اقتصاد، تجهیز منابع خرد برای اعطای تسهیلات به بخش تولید است و انتظار می‌رود از محل اختلاف نرخ سود تسهیلات اعطایی و نرخ سود سپرده‌ها، کسب درآمد کنند. اما بانک پارسیان از جمله بانک‌هایی است که عملکردی زیان‌بار در عملیات بانکی (جذب سپرده و اعطای تسهیلات) دارد و زیان این بخش را با اقداماتی همچون سوداگری ارز پوشش می‌دهد.

زیان ۷۶۰۰ میلیارد تومانی بانک پارسیان از عملیات بانکی

بر اساس صورت‌های مالی بانک پارسیان که در سامانه کدال منتشر شده، در سال ۱۴۰۰ درآمد حاصل از اعطای تسهیلات و سپرده‌گذاری این بانک۱۱ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان بوده اما این بانک ۱۹ هزار ۲۵۰ میلیارد تومان صرف پرداخت سود به سپرده‌ها کرده است. بنابراین در سال ۱۴۰۰ بانک پارسیان از محل عملیات بانکی بیش از ۷۶۰۰ میلیارد تومان زیان ایجاد کرده است.

به این ترتیب بانک پارسیان ۶۶ درصد بیشتر از درآمدی که از محل اعطای تسهیلات کسب کرده، به سپرده‌گذاران سود پرداخت کرده است و این پرداخت سود غیرمتعارف و موهومی، زیان انباشته بانک را افزایش داده است.

درآمد ۹۶۰۰ میلیارد تومانی بانک پارسیان از سوداگری ارز در سال ۱۴۰۰

اما بانک پارسیان برای پوشش زیان خود در عملیات بانکی، در سال ۱۴۰۰ در حدود ۹۶۶۶ میلیارد تومان خالص سود از محل «مبادلات و معاملات ارزی» کسب کرده است. این درحالیست که کسب سود از سوداگری ارز هیچ سنخیتی با وظیفه بانک‌ها در اقتصاد ندارد و اثرات سوء آن، از جمله افزایش هزینه زندگی مردم، در اقتصاد کشور نمایان است.

با وجود اعلام خالص درآمد ۹۶۶۶ میلیارد تومانی بانک پارسیان از محل مبادلات و معاملات ارزی، این بانک در مجموع در سال ۱۴۰۰، زیانی نزدیک به ۱۱۵۰ میلیارد تومانی ثبت کرده و زیان انباشته این بانک در پایان سال گذشته به بیش از ۶۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

بانک مرکزی باید سود بانک‌ها از سوداگری ارز را به نفع مردم ضبط کند

از بانک مرکزی انتظار می‌رود ضمن نظارت جدی بر عملیات بانکی بانک‌های زیان ده همچون پارسیان، محدودیت‌های جدی‌تری در فرآیند ورود این بانک‌ها به بازار ارز وضع کند تا امکان سوداگری و کسب سود از این محل از بانک‌ها منع شود. به طور خاص انتظار می‌رود میزان سود اعلامی بانک‌ها از محل سوداگری ارز، به کلی از سوی بانک مرکزی ضبط و با همراهی دولت در اموری به منظور ایجاد ثبات در اقتصاد کشور هزینه شود؛ چراکه در غیر اینصورت بانک‌ها انگیزه دارند با اختلال در بازار ارز کشور و کسب سود از این ناحیه، زیان‌های عملیاتی خود را که ناشی از استفاده نامطلوب و بی ضابطه از قدرت خلق پول است، پوشش دهند.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.