۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۹۴۲ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰ دسته: انرژی کارشناس: سعید نوری کرم
۰

با اجرای ممنوعیت بیمه‌ای اتحادیه اروپا برای حمل‌و‌نقل دریایی نفت روسیه، قیمت‌ جهانی نفت تا اواخر سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت. به همین علت آمریکا برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت، در تلاش است واردکنندگان بزرگ نفت از جمله هند و چین را وادار به حمایت از طرح اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه کند. روسیه نیز می‌تواند با توقف صادرات نفت به طور پیش دستانه، طرح آمریکا را با چالش مواجه نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در این روزها آمریکا به دنبال متقاعد کردن واردکنندگان بزرگ نفت، از جمله خریداران اصلی روسیه، یعنی چین و هند است تا طرحی را برای محدود کردن قیمت نفت روسیه، تأیید کنند. ایالات متحده و دیگر اقتصادهای بزرگ توسعه‌یافته غربی نگران هستند که اجازه دهند قیمت نفت خام بین‌المللی در اواخر امسال افزایش یابد، زیرا ممنوعیت اتحادیه اروپا در ارائه بیمه و تأمین مالی برای حمل‌و‌نقل دریایی نفت روسیه در اوایل دی ماه اجرایی می‌شود.

محدودیت بیمه‌ای اروپا چه تاثیری در صادرات نفت روسیه دارد؟

با ممنوعیت اتحادیه اروپا در ارائه بیمه و تأمین مالی حمل‌و‌نقل دریایی نفت روسیه، بیش از ۹۰ درصد از بازار جهانی بیمه حمل‌و‌نقل نفت این کشور بسته خواهد شد، زیرا بسیاری از بنادر فقط به نفت‌کش‌هایی که پوشش بیمه‌ای کامل داشته باشند، اجازه پهلوگیری می‌دهند که از جمله آن بیمه‌ها، بیمه گروه بین‌المللی پی اند آی کلابس[۱] مستقر در انگلیس است که ۹۵ درصد از بازار جهانی بیمه نفت‌کش‌ها را اداره می‌کند.

این امر به شدت جریان نفت روسیه را در سطح جهان تضعیف می‌کند و به طور بالقوه منجر به افزایش قیمت‌های بی‌سابقه نفت می‌شود و این در حالی است که دولت آمریکا به سادگی نمی‌تواند شاهد افزایش قیمت‌ نفت باشد.

علاوه بر این، افزایش شدید قیمت سوخت، تورم بالای چهار دهه گذشته را افزایش می‌دهد و با افزایش شدید نرخ بهره تلاش‌های فدرال رزرو[۲] را برای مهار این تورم پیچیده‌تر می‌کند.

بنابراین، گروه جی هفت[۳] متشکل از کشورهای صنعتی پیشرو به رهبری کشور آمریکا، در حال بررسی چشم‌پوشی از ممنوعیت بیمه و کلیه خدماتی است که امکان حمل‌و‌نقل دریایی نفت روسیه را در صورت خرید نفت با قیمت معین یا کمتر از آن فراهم می‌کند، می‌باشد که هنوز درباره آن تصمیم‌گیری نشده است.

ایالات متحده به دنبال جذب واردکنندگان بزرگ برای پیوستن به سقف قیمت نفت

دولت آمریکا و وزیر خزانه‌داری این کشور، هفته‌ها است که بر موضوع طرح سقف قیمت نفت تاکید کرده‌اند که تا حد امکان خریداران نفت با این موضوع موافقت کنند. همچنین مقامات کشور آمریکا به فایننشال تایمز گفتند که دولت آمریکا در حال مذاکره در مورد سقف احتمالی قیمت نفت با واردکنندگان بزرگ نفت از جمله چین و هند است.

چین و هند خرید نفت روسیه را با تخفیف شدید در ماه‌های اخیر افزایش داده‌اند و این در حالی است که خریداران اروپایی در آستانه تحریم اتحادیه اروپا بر واردات نفت خام و محصولات پالایش شده روسیه که قرار است در پایان سال جاری آغاز شود، عقب‌نشینی و واردات خود را متوقف کرده‌اند.

دولت آمریکا معتقد است ممنوعیت بیمه موجب کاهش صادرات نفت روسیه و تضعیف بازار می‌گردد که نتیجه آن افزایش قیمت نفت خواهد بود. بنابراین، آمریکا در تلاش است تا واردکنندگان عمده نفت را به سمت ایده سقف قیمت نفت سوق دهد تا آن‌ها برای نفت روسیه تحت مکانیسم سقف قیمت، هزینه کمتری بپردازند و در عین حال به دنبال آن است که ۷ تا ۸ درصد از جریان روزانه نفت و محصولات جهانی را کاهش ندهد.

مقامات آمریکایی استدلال می‌کنند که قطع صادرات نفت روسیه از طریق ممنوعیت بیمه بدون معافیت با سقف قیمت منجر به افزایش قیمت نفت می‌شود که هر گونه تلاش برای کاهش درآمد دولت روسیه از نفت را نفی می‌کند.

اجرای سقف قیمتی یک تعهد چالش برانگیز خواهد بود و در حالت ایده‌آل به چین و هند برای تأثیرگذاری واقعی نیاز دارد. یکی از مقامات ارشد جی هفت به رویترز گفت که این دو واردکننده بزرگ آسیایی می‌توانند به ایده سقف قیمتی فکر کنند زیرا این امر باعث کاهش قبض‌های واردات انرژی آن‌ها می‌شود.

توقف صادرات نفت توسط روسیه در پی حمایت واردکنندگان از سقف قیمت نفت

برخی از تحلیلگران هشدار می‌دهند که اعمال سقف قیمت نه تنها دشوار است، بلکه می‌تواند روسیه را وادار به توقف صادرات نفت کند. همچنین معاون نخست وزیر روسیه در رابطه با سقف قیمت نفت گفت که اگر سقف قیمت مورد بحث در سطحی کمتر از هزینه تولید روسیه تعیین شود، روسیه نفت را به بازارهای جهانی عرضه نخواهد کرد اما وزیر خزانه‌داری آمریکا بارها گفته است که سقف قیمت کمتر از هزینه تولید روسیه تعیین نمی‌شود.

رئیس بانک مرکزی روسیه نیز بیان کرد، تا جایی که من متوجه شدم، ما به کشورهایی که سقف قیمتی اعمال کرده‌اند، نفت عرضه نخواهیم کرد و همچنین افزود، روسیه صادرات نفت خام و محصولات پالایش شده خود را به کشورهایی که آماده همکاری با ما هستند هدایت خواهد کرد.

منبع: اویل پرایس

پی‌نوشت:

[۱] P&I Clubs

[۲] Fed

[۳] G7

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.