۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۹۳۸ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: محسن شاطری
۰

مینی ریفاینری‌ها نسخه کوچک­‌شده پالایشگاه‌­های بزرگ‌مقیاس هستند که با وجود هزینه متمرکز کمتر، در پاسخ به افت و خیز تقاضا انعطاف بیشتری دارند. جذابیت این واحدها از سرعت راه‌­اندازی بالا و شروع سریع تولید محصولات ناشی می­‌شود. در منطقه غرب آسیا و آفریقا ساخت بیش از ۱۸ پروژه از این واحد­ها در حال پیگیری است و کشورهایی همچون نیجریه و اندونزی در این زمینه پیشرو هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد مینی ریفاینری‌ها[۱] همان نسخه کوچک­‌شده پالایشگاه‌­های استاندارد هستند. در عین اینکه این واحد­ها محصولات پالایشگاهی را به میزان کمتری از واحد بشکه­ در روز (bpd) تولید می­‌کنند، دارای هزینه متمرکز کمتر و در پاسخ به افت و خیز تقاضا بدون نیاز به زمینی بیش از حد بزرگ، انعطاف بیشتری دارند.

توسعه مینی ریفاینری­‌ها در سراسر جهان به علت انعطاف­‌پذیری بالا

مینی ریفاینری­‌ها در کشورهایی که از لحاظ منابع نفتی ثروتمند هستند بسیار جذاب هستند. یکی از این کشور‌ها نیجریه است که علیرغم اینکه ذخایر نفتی قابل ­توجهی دارد و بر بازده اقتصادی ناشی از منابع نفتی تاکید می‌­کند، فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور را وارد می‌­کند.

مینی ریفاینری­‌ها پالایشگاه‌­هایی هستند که ظرفیت تولیدی آن­‌ها کمتر از ۵۰۰۰ بشکه نفت در روز است. طراحی مینی ریفاینری می­‌تواند گوناگون باشد. پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس، نسبت به انواع بزرگ‌تر آن آسان­‌تر ساخته می‌­شوند و قابلیت متناسب­‌سازی بر اساس خواست و نیاز مشتری برای آن‌ها وجود دارد.

این واحد‌های پالایشی می‌­توانند هم با سرمایه‌­گذای دولتی و هم مشارکت بخش خصوصی ساخته شوند. جذابیت آن‌ها از سرعت راه‌­اندازی بالا، شروع سریع تولید محصولات سوختی اولیه و مواد خام به منظور طی مراحل فرآیندی ناشی می­‌شود. این واحد­ها از لحاظ سازگاری محیط زیستی نیز از امتیاز بالایی برخوردار هستند.

کاهش قیمت نفت می­‌تواند ادامه فعالیت پالایشگاه­‌های بزرگ را توجیه‌­ناپذیر کند اما مینی ریفاینری‌­ها می‌توانند در زمان کاهش تقاضا جایگزینی مناسب باشند که در این شرایط نسبت به انواع دیگر پالایشگاه، اتلاف منابع و انرژی کمتری خواهند داشت . تقاضا برای این واحد­ها در حال رشد است و در منطقه غرب آسیا و آفریقا ساخت بیش از ۱۸ پروژه از این واحد­ها در حال پیگیری است. بقیه کشور­های جهان با تعداد زیادی پالایشگاه‌­ها مثل آمریکا و اندونزی شروع به سرمایه‌گذاری در ساخت مینی ریفاینری­‌ها کرده اند تا ثروت کشورشان را به پول تبدیل کنند.

موفقیت چشمگیر مینی ریفاینری‌ها در نیجریه

یکی از کشور‌هایی که مینی­ ریفاینری‌­ها توانسته اند موفقیت چشمگیری در آن کسب کنند نیجریه است. به منظور کاهش وابستگی کشور به فرآورده‌­های نفتی، دولتمردان با مشارکت بخش خصوصی توسعه مینی ریفاینری‌­ها را در همه ایالت‌­ها در دستور کار قرار  داده اند. از دلایل دیگر توسعه این واحد­ها در نیجریه می‌­توان به فعالیت نامناسب پالایشگاه‌های بزرگ مقیاس، مقابله با تولید محصولات کم‌کیفیت و کاهش هزینه پالایشگاه برای خلق ارزش‌افزوده بیشتر اشاره کرد.

طبق بررسی­‌های انجام شده مینی ریفاینری ابلگه[۲] نیجریه توانسته است سوخت دیزل مرغوب را بدون ضرر تولید کند. ۸۹ درصد دیزل تولید شده، در بازار داخل کشور با ظرفیت نیاز یک میلیارد لیتر در سال عرضه می‌شود. موفقیت این پالایشگاه مشوق افزایش تولید به حجم زیادی بشکه در روز، گسترش دامنه محصولات تولید شده در آن­جا بوده است.

شرکت NDEP[۳] بیش از ۱۹میلیون بشکه نفت خام و ۹۰ میلیار فوت مکعب گاز تولید می­‌کند. این شرکت که مالک این مینی ریفاینری است تبدیل به یک شرکت یکپارچه انرژی شده که به دنبال فرصت‌­های بیشتر در حوزه زنجیره نفت و گاز نیجریه است. موفقیت پروژه ابلگه می­‌تواند در شناخته شدن نیجریه به عنوان صادرکننده عمده فرآورده­‌های نفتی، موثر باشد و علاوه بر آن نقش تامین‌­کننده پایدار نیاز داخلی کشور درکنار ایجاد فرصت‌های‌شغلی را ایفا کند.

دو برابر کردن فروش فرآورده‌­های نفتی اندونزی تا ۲۰۲۵ به کمک مینی­ ریفاینری‌­ها

مینی ریفاینری­‌های موجود در کشور اندونزی عاملی مهم در استراتژی دو برابر کردن میزان فرآورده‌ها نفتی تا ۲۰۲۵ است. تقاضای روبه رشد داخلی و قدیمی و فرسوده شدن تجهیزات به معنای افت سطح تولید است. مینی ریفاینری‌ها ایده‌­ای برای خلق محصولات با ارزش و رفع کمبود ظرفیت تولیدی در این کشور هستند.

از مزایای ساخت این واحد­ها در کشور، ایجاد انعطاف برای عرضه کننده فرآورده­‌های نفتی به منظور کاهش یا افزایش سطح محصولات به منظور حفظ ارزش بازار است. در حال حاضر بیشتر محصولات صرف تقاضای داخلی می­‌شوند اما علاقه خاصی به تولید محصولات با‌کیفیت با گوگرد کم وجود دارد که می­‌تواند برای بازار بین المللی مناسب باشد. در حال حاضر در نیجریه ۱۰ مینی ریفاینر در مناطق مختلف این کشور وجود دارند که با سرمایه‌گذاری­‌های خارجی به بهره‌برداری رسیده اند.

مینی ریفاینری روشی معقول برای تولید فرآورده‌­های نفتی هستند که هزینه اولیه پایینی نسبت به پالایشگاه­‌های بزرگ‌مقیاس دارند. داشتن مینی ریفاینری­ حتی در مناطق دوردست به کاهش هزینه حمل و نقل کمک خواهد کرد و درمورد عدم آسیب‌­پذیری از نوسانات قیمت و صادرات خارجی اطمینان‌خاطر ایجاد می­‌کند. بسیاری از شرکت‌ها به منظور تامین امنیت خوراک، عرضه سوخت و همچنین هزینه پایین این واحد­ها­ی پالایشی، خودشان مشغول طراحی و ساخت مینی ریفاینری‌‌ها هستند.

پی‌نوشت:

[۱] Mini refinaries

[۲] Ogbele

[۳] Niger Delta Exploration & Production Plc 

منبع: ریسرچ اوت ریچ

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.