۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۶۲۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

منفی شدن رشد جمعیت چین چند سال زودتر از آنچه پیش بینی میشد درحال رخ دادن است و عواقب نامطلوبی همچون افزایش هزینه نگهداری از سالمندان و تضعیف رشد اقتصادی را درپی خواهد داشت. بر اساس پیش بینی سازمان ملل، سال آینده هند جای چین را به عنوان پر جمعیت ترین کشور جهان خواهد گرفت. دولت چین علاوه بر حذف سیاست تک‌فرزندی، حمایت‌های دیگری برای فرزندآوری از قبیل معافیت‌های مالیاتی، یارانه‌های مراقبت از کودک و مشوق‌های مالی در نظر گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد کاهش جمعیت چین خیلی سریعتر از آنچه تصور می‌شد در حال رخ دادن است. این پدیده موجب نگرانی مسئولان این کشور و تصمیم بر تغییر در سیاستگذاری‌ها شده است. رئیس جمعیت کمیسیون ملی بهداشت چین در کنفرانسی اعلام کرد کاهش جمعیت چین قبل از سال ۲۰۲۵ رخ خواهد داد.

یانگ ونژوانگ در ادامه گفت: تعداد تولد فرزند در برخی استان‌ها رقم‌های بسیار پایینی را تجربه می‌کند که در ۶۰ سال اخیر بی سابقه بوده است. کشور چین در سال ۲۰۲۱ تعداد ۷.۵۲ تولد به ازای هر هزار نفر را ثبت کرده است؛ کمترین میزانی که تاکنون ثبت شده است. سازمان ملل نیز اعلام کرده است در سال آینده هند، از چین پیشی گرفته و پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهد شد. چهار سال زودتر از آنچه قبلا پیش‌بینی شده بود.

خطر بزرگ کاهش جمعیت برای اقتصاد چین

سیاستگذاران چینی، نگران آینده اقتصادی چین و در حال اصلاح قوانین جمعیتی مانند قانون هر خانواده حداکثر یک فرزند هستند تا جمعیت کشور خود را از حالت بحرانی خارج کنند. دلیل شتاب بالای کاهش جمعیت، همه گیری جهانی کرونا بود که باعث شد خانواده‌های چینی فرزندآوری را به تاخیر بیندازند.

هوانگ ون‌ژنگ یک جمعیت‌شناس چینی معتقد است که این کشور باید خود را برای دوره‌ای طولانی بیش از صدساله کاهش میزان تولد آماده کند.نتیجه این پدیده، چالشی بزرگ برای اقتصاد چین خواهد بود؛ کشوری که تاکنون با کمک گرفتن از  جمعیت زیاد در سن کار، اقتصاد خود را تقویت می‌کرد. داده‌های سازمان ملل نشان می‌دهند جمعیت در سن کار چین، از ۹۸۶ و نیم میلیون نفر امروز به ۷۶۷ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید. این کاهش جمعیت باعث محدودیت نیروی کار و بالا رفتن دستمزدها می‌شود.

عواقب افزایش تعداد سالمندان برای اقتصاد کشور چین

مسئله دیگر، تعداد بالای جمعیت سالمند است که فشار زیادی بر نظام سلامت و نگهداری سالمندان ایجاد می‌کنند و تعداد کمی نیروی کار باید هزینه نگهداری آنها را تامین کنند. دولت چین علاوه بر حذف سیاست تک‌فرزندی، حمایت‌های دیگری برای فرزندآوری از قبیل معافیت‌های مالیاتی، یارانه‌های مراقبت از کودک و مشوق‌های مالی در نظر گرفته است.

مک‌دانلد، استاد جمعیت‌شناسی دانشگاه ملبورن معتقد است این تغییرات درصدد اصلاح سطحی قوانین هستند. در حالی که کشور چین نیازمند اصلاحات اساسی اجتماعی و اقتصادی است. او کمبود عدالت جنسیتی و زیاد بودن ساعت کاری را از عوامل عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری می‌داند.

قوانین قدیمی چین هم یکی از موانع فرزندآوری هستند. به عنوان نمونه اخیرا دادگاه علیه خانم مجردی حکم داد که قصد فریز کردن تخمک برای باردار شدن در آینده را داشت. قوانین چین تنها در شرایطی مثل ناباروری اجازه این کار را می‌دهند و دادگاه فوق به دلیل احتمال ایجاد مسائل روانی و اجتماعی در بارداری دیرهنگام، اجازه این کار را نداد.

منبع: Fortune 

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.