۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۵۸۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۰

بانک سرمایه در سال ۱۴۰۰ از محل اعطای تسهیلات و سرمایه‌گذاری مستقیم، کمتر از هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده، اما بیش از ۳ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت سود غیر متعارف به سپرده‌گذاران کرده است. پرداخت سود به سپرده‌گذاران بیش از ۳ برابر درآمد عملیاتی، مبنای قانونی و شرعی ندارد و تنها بر زیان انباشته بانک می‌افزاید که در حال حاضر به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مسیر اقتصاد/ یکی از بانک‌های خصوصی کشور که حجم تخلفات بسیار گسترده‌ای دارد، بانک سرمایه است. این بانک با وجود اینکه تنها ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه عملیاتی دارد، سالانه مشغول افزایش زیان انباشته است و مجموع این زیان را به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان، یعنی ۱۰۰ برابر سرمایه بانک رسانده است.

پرداخت سود ۳ برابر درآمد عملیاتی در بانک سرمایه

بر اساس صورت‌های مالی بانک سرمایه که در سامانه کدال بارگذاری شده، این بانک در سال ۱۴۰۰، از محل سود اعطای تسهیلات ۴۱۲ میلیارد تومان، از محل دریافت کارمزد ۲۲ میلیارد تومان و از دیگر عملیات بانکی ۵۵۱ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. به این ترتیب بانک سرمایه مجموعا ۹۸۵ میلیارد تومان از محل عملیات بانکی درآمد کسب کرده است. اما در این مدت بانک سرمایه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به سپرده‌گذاران سود پرداخت کرده که ۳ برابر درآمد عملیاتی این بانک است.

وظیفه بانک‌ها در اقتصاد، به طور طبیعی تجهیز منابع خرد برای اعطای تسهیلات به بخش تولید است و انتظار می‌رود از محل اختلاف نرخ سود تسهیلات اعطایی و نرخ سود سپرده‌ها، کسب درآمد کنند. اما بانک سرمایه به دلیل عملکرد نامطلوب در اعطای تسهیلات از یک سو و پرداخت سود غیرمتعارف به سپرده‌گذاران از سوی دیگر، عملکردی فاجعه آمیز در این زمینه دارد. بر اساس قانون بانکداری اسلامی، بانک‌ها تنها باید از محل کسب درآمد خود به سپرده‌گذاران سود پرداخت کنند و در واقع پرداخت سود بانکی به سپرده‌گذاران بیش از ۳ برابر درآمد عملیاتی فاقد مبنای قانونی، شرعی و اقتصادی است.

زیان ۶۸۰۰ میلیارد تومانی بانک سرمایه در سال ۱۴۰۰

علاوه بر پرداخت ۳ هزار میلیارد تومانی سود به سپرده گذاران، هزینه‌های جاری بانک سرمایه شامل هزینه‌های اداری و مالی، در مجموع نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و این بانک از سود شرکت‌های زیرمجموعه خود تنها ۱۴۶ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. به این ترتیب مجموع زیان بانک سرمایه در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۶۸۰۰ میلیارد تومان رسیده و زیان انباشته این بانک را به بالای ۴۰ هزار میلیارد تومان رسانده است. بانک سرمایه در سال ۱۴۰۰ روزانه نزدیک بیش از ۱۸ میلیارد تومان بر زیان انباشته خود اضافه کرده است.

از بانک مرکزی انتظار می‌رود ضمن نظارت جدی بر عملیات بانکی بانک‌های زیان ده همچون سرمایه، محدودیت‌های گسترده‌ای در اعطای تسهیلات و پرداخت سود به سپرده‌گذاران آن‌ها اعمال نماید تا از روند افزایش زیان آن‌ها در اقتصاد کشور جلوگیری شود.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.