۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۵۴۹ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰ دسته: پول و بانک
۰

داده‌های معاملات روز جمعه در بورس مسکو (MOEX) نشان می‌دهد یوآن چین برای اولین بار در این بازار از نظر حجم معاملات از یورو پیشی گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس داده‌های معاملات روز جمعه در بورس مسکو (MOEX)، حجم معاملات یوآن چین در روز جمعه بالغ‌بر ۵۲.۸ میلیارد روبل (۹۰۸ میلیون دلار) بود، درحالی‌که حجم معاملات یورو به‌سختی از ۴۱ میلیارد روبل (۷۰۵ میلیون دلار) فراتر رفت. همچنین در روز جمعه برای دومین ورز متوالی حجم معاملات یوآن در بورس مسکو از ۵۰ میلیارد روبل فراتر رفت، درحالی‌که در نیمه اول ماه جاری حجم معاملات یوآن به‌طور متوسط ​​۳۰ میلیارد روبل (۵۱۶ میلیون دلار) در روز بود. بنابراین یوآن چین اگرچه نتوانست از دلار آمریکا پیشی بگیرد، اما توانست رکورد عبور از یورو را بشکند و در جایگاه دومین ارز با معاملات پرحجم در بورس مسکو قرار بگیرد.

افزایش حجم معاملات یوآن، واکنش بازار به سیاست‌های ضد تحریمی روسیه

تحلیلگران معتقدند رشد حجم معاملات یوآن در بورس مسکو ناشی از اقدامات بانک‌های روسی در کاهش ارزش روبل و گمانه‌زنی‌ها در مورد مداخلات ارزی بانک مرکزی روسیه به شکل خرید یوآن به‌عنوان بخشی از قانون بودجه جدید روسیه است. اگرچه این قانون هنوز تصویب نشده است، اما بانک مرکزی روسیه قبلاً به بانک‌های غیر مقیم کشورهای غیر دوست اجازه داده است که یک ارز خارجی را در ازای ارز دیگری در بازارهای ارز روسیه معامله کنند.

از سوی دیگر تحریم‌های غرب علیه روسیه نیز به جذابیت یوآن در بازار این کشور کمک کرده است. به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های مالی، مشتریان بانک‌های روسی و واردکنندگان روسیه به‌تدریج به‌جای استفاده از ارزهای پر ریسک کشورهای غیر دوست -عمدتاً دلار آمریکا و یورو-  به جایگزینی سایر ارزها که تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نیستند، اقدام کرده‌اند. بنابراین ارزهایی نظیر یوآن چین در معاملات روسیه با اقبال بالاتری نسبت به سایر ارزها روبرو شده‌اند.

منبع: راشاتودی

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.