۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۵۱۴ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر استفاده از ارزهای ملی و حذف دلار در تجارت میان ایران و روسیه، به اقدامات بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود با اجرای قانون و توسعه بازار رسمی ارز، از حجم بازار غیررسمی ارز بیش از پیش کاسته شود.

به گزارش مسیر اقتصاد علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی در گفتگو با برنامه صف اول سیما به اظهار نظر درباره مهم‌ترین موضوعات ارزی کشور نظیر پیمان‌های دوجانبه پولی و مدیریت بازار ارز پرداخت.

استفاده از ریال-روبل در تجارت با روسیه، گامی در پیشبرد پیمان‌های پولی

علی صالح‌آبادی با بیان اینکه امروزه دلار به ابزار سیاسی علیه کشورهای غیرهمسو با آمریکا تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: تحریم‌های پولی و مالی علیه کشورهای غیرهمسو با غرب نظیر ایران و روسیه، این کشورها را به سمت استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه سوق داده است. وی با اشاره به حجم ۴ میلیارد دلاری تجارت میان ایران و روسیه، استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه میان دو کشور را فرصتی مهم در توسعه تجارت دوجانبه دانست و افزود: در سفرهای دوجانبه‌ای که میان مقامات ایران و روسیه انجام‌شده است، مذاکرات خوبی حول محور استفاده از ارزهای ملی شکل گرفت و هم‌اکنون تفاهم‌نامه‌ای نیز در این مورد بین دو کشور به امضا رسیده است. البته توسعه پیمان‌های پولی دوجانبه محدود به روسیه نخواهد بود و به دیگر کشورها نیز توسعه خواهد یافت.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه به رونمایی از نماد معاملاتی جفت ارزی ریال-روبل در بازار متشکل ارزی اشاره کرد و با تأکید بر تأمین روبل در بازار اسکناس و حواله افزود: استفاده از روبل تنها محدود به تجارت با روسیه نخواهد بود بلکه تجار و فعالان اقتصادی می‌توانند در تجارت با سایر کشورهای آسیای میانه نیز از روبل برای تسویه‌حساب‌های تجاری خود استفاده نمایند. وی با تأکید بر لزوم متنوع سازی سبد ارزی در پرداخت‌های تجاری افزود: به هر میزان از ارزهای ملی کشورهای مختلف در تسویه تبادلات تجاری استفاده شود، به همان میزان از نیاز و وابستگی به دلار و یورو کاسته خواهد شد که این مسئله به کاهش آثار تحریم‌های مالی کمک شایانی خواهد کرد.

تأمین بیش از ۹۵ درصد نیازهای ارزی در سامانه نیما

صالح‌آبادی در ادامه گفتگوی خود به موضوع مدیریت بازار ارز پرداخت و با تفکیک میان بازار حواله و بازار اسکناس ارز افزود: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد نیازهای ارزی کشور که مربوط به واردات کالاست، در بازار حواله و بستر سامانه نیما تأمین می‌شود و کمتر از ۵ درصد نیازهای ارزی کشور شامل ارز مسافری، دانشجویی، درمان، توافقی و سایر نیازهای خدماتی است که در بازار اسکناس تأمین می‌شود. وی با اشاره به افزایش میزان تأمین ارز نسبت به سال گذشته تأکید کرد: میزان معاملات ارزی در سامانه نیما از ابتدای سال تا آخر تیرماه بالغ بر ۱۳.۶ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با ۷.۶ میلیارد دلار معامله در مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش‌یافته است. معامله اسکناس ارز در بازار متشکل ارزی نیز در همین بازه زمانی بالغ بر ۴۸۶ میلیون دلار و مشابه سال قبل بوده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به تفاوت نرخ اسکناس ارز برای نیازهای مختلف خدماتی افزود: در بازار اسکناس به دلیل تفاوت میان ماهیت نیازهای مختلف خدماتی، نرخ‌های متفاوتی شکل‌گرفته است که این نرخ‌ها به مرور زمان به سمت همگرایی حرکت خواهد کرد.

با توسعه بازار ارز رسمی، حجم بازار غیررسمی کاهش خواهد یافت

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه با تأکید به کم بودن حجم بازار ارز غیررسمی نسبت به بازار رسمی تأکید کرد: ما هرقدر  بتوانیم نیازهای ارزی جامعه را در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی تأمین کنیم، از حجم بازار ارز غیررسمی یا همان بازار آزاد کاسته خواهد شد. وی به تصویب و ابلاغ قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و افزود: طبق این قانون هرگونه معامله خارج از شبکه بانکی، سامانه نیما و بازار متشکل ارزی قاچاق است و مشمول برخورد قضایی خواهد شد. معاملات فردایی ارز و طلا هم که نوعی قمار و شرط‌بندی بر روی مابه‌التفاوت نرخ ارز و طلاست، علاوه بر اشکال شرعی، از سوی مصوبه مجلس و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز ممنوع و مصداق قاچاق و اخلال در بازار شناخته‌شده است. بنابراین با توجه به غیرقانونی بودن معامله در بازار ارز آزاد، انتظار می‌رود با اجرای قانون، از حجم این بازار بیش از پیش کاسته شود.

انتهای پبام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.