۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۶۰۱ ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد حسین احمدی
۰

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش جدید خود اعلام کرد بدون افزایش دو برابری ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای، امکان تحقق اهدافی چون کاهش تولید کربن دی اکسید و گازهای گلخانه‌ای وجود ندارد و از کشورها درخواست کرد ظرفیت برق هسته‌ای خود را افزایش دهند.

مسیر اقتصاد/ آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) استدلال می‌کند که ظرفیت انرژی هسته‌ای باید در سراسر جهان طی سه دهه آینده دو برابر شود تا به اهداف انتشار کربن صفر خالص برای تضمین استقلال انرژی برسد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس، تصریح کرد که برق هسته‌ای فرصتی منحصر به فرد برای احیای مجدد تعهدات آب و هوایی با وجود بحران جهانی انرژی، افزایش سرسام آور قیمت سوخت‌های فسیلی و چالش‌های امنیت انرژی ایجاد می‌کند. با این حال، او پیشنهاد کرد که این امر تضمین شده نیست و به سیاست دولت‌ها برای توسعه بیشتر این نیروگاه‌ها بستگی دارد. وی خاطر نشان کرد این به دولت‌ها بستگی دارد که سیاست‌های محکمی برای تضمین عملکرد ایمن و پایدار نیروگاه‌های هسته‌ای برای سال‌های آینده اعمال کنند.

در آخرین گزارش این گروه با عنوان انرژی هسته‌ای و انتقال انرژی ایمن، آژانس بین المللی انرژی فاش کرد که ظرفیت انرژی هسته‌ای باید به طور قابل توجهی افزایش یابد تا اهداف دوگانه امنیت عرضه و انتشار خالص کربن صفر قابل دستیابی باشد. این سازمان هشدار داده است که برای رسیدن به انتشار خالص صفر، ظرفیت انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۵۰ از ۴۱۳ گیگاوات فعلی باید به ۸۱۲ گیگاوات افزایش یابد.

عمده ناوگان هسته‌ای اروپا به پایان عمر خود می‌رسند

در حالی که اقتصادهای پیشرفته تقریباً ۷۰ درصد ظرفیت هسته‌ای جهان را در اختیار دارند، ناوگان هسته‌ای در سراسر غرب در بحبوحه سرمایه‌گذاری متوقف شده و پروژه‌های مازاد بودجه در حال پیر شدن هستند. آژانس بین‌المللی انرژی تخمین زده است که حدود ۲۶۰ گیگاوات یا ۶۳ درصد از نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان در حال حاضر بیش از ۳۰ سال قدمت دارند و به پایان مجوزهای اولیه بهره‌برداری نزدیک می‌شوند.

بر طبق محاسبات در دهه ۲۰۳۰ افزایش سالانه ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای برای حفظ ظرفیت فعلی باید به ۲۷ گیگاوات برسد در غیر اینصورت ظرفیت فعلی نیروگاه‌های هسته‌ای در کشورهای توسعه یافته یک سوم کاهش می‌یابد.

افزایش تاریخی ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای بریتانیا

برای نمونه، سیاست بزرگ جدید بریتانیا در مورد نیروگاه‌های هسته‌ای، افزایش تاریخی ظرفیت این نیروگاه‌ها است و بر طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است ظرفیت فعلی ۷ گیگاوات این کشور به ۲۴ گیگاوات در طول سه دهه برسد. انتظار می‌رود که نیروگاه Hinkley Point C ظرف پنج سال آینده افتتاح شود و دولت به دنبال تأمین بودجه عمومی برای نیروگاه Sizewell C است، زیرا هدف این کشور برنامه‌ریزی ساخت ۸ راکتور جدید تا سال ۲۰۳۰ است.

جنگ اوکراین؛ تشدیدکننده بحران انرژی در اروپا

یکی دیگر از دلایلی که آژانس بین‌المللی انرژی را به این تصمیم سوق داده، وقوع جنگ اوکراین است. برای نمونه افزایش قیمت و کاهش ۶۰ درصدی صادرات گاز روسیه به کشور آلمان که انرژی هسته‌ای خود را کنار گذاشته ، موجب شده است، در مواجهه با تهدید امنیت انرژی، محدودیت‌های اقلیمی را موقتا کنار بگذارد و به اقدامات آلاینده‌ای همچون تمدید فعالیت نیروگاه‌های زغال سنگ و نفت سوز کردن نیروگاه‌های گازی روی بیاورد.

تا پیش از جنگ اوکراین، اجرای دستورالعمل‌های مقابله با تغییرات اقلیمی در دستورکار شرکت‌های آلمانی قرار داشت، اما اکنون مسئله حیاتی آن‌ها دوام در شرایط وخیم فعلی است. افزایش مصرف انرژی و کاهش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، فشار بیشتری به دولت جدید آلمان وارد می‌کند تا به وعده خود مبنی بر ایجاد یک منبع جایگزین و قابل اتکا در راستای تامین پایدار انرژی این کشور عمل کند.

کوتاه آمدن اتحادیه اروپا از موضع خود علیه هسته‌ای

چندی پیش بود که اتحادیه اروپا برچسب سرمایه‌گذاری سبز را بر نیروگاه‌های گازی و هسته‌ای نهاد. بنا به قاون منتشر شده در ۲ فوریه در این اتحادیه، نیروگاه‌های هسته‌ای برای دریافت برچسب سبز سرمایه‌گذاری باید تا پیش از سال ۲۰۴۵ اجازه‌ی ساخت را دریافت کنند و در کشوری واقع شوند که برنامه و بودجه دفع ایمن زباله‌های اتمی تا سال ۲۰۵۰ را داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت، رسیدن به تعهدات کشورها برای کاهش سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای زمانی میسر است که امنیت انرژی این کشورها تأمین شود که توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای، یک راهکار مهم برای رسیدن به این امنیت محسوب می‌شود.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.