۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۳۷۴ ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۱

مانده تسهیلات و تعهدات بانک آینده به اشخاص مرتبط با خود در پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۰۰ برابر سقف قانونی است. بانک آینده ۷۰ درصد کل تسهیلات خود را به اشخاص مرتبط اختصاص داده است.

مسیر اقتصاد/ تامین مالی فعالیت‌های تولیدی در کشور یکی از مهمترین وظایف نظام بانکی است. اما از آنجا که بانک‌ها در اقتصاد از قدرت خلق پول برخوردارند، به این سمت تمایل دارند که تسهیلات بانکی را به اشخاص و شرکت‌های نزدیک به خود بسپارند که لزوما همراستا با منافع کل کشور نیست. از این رو بانک مرکزی برای جلوگیری از پرداخت تسهیلات بانک‌ها به افراد ذی نفع و وابسته، آیین نامه تسهیلات و تعهدات به اشخاص مرتبط را تصویب و به بانک‌ها ابلاغ کرده است؛ اما اغلب بانک‌ها این آیین نامه را رعایت نمی‌کنند و در این زمینه بانک آینده وضعیت بسیار نامطلوبی دارد.

بانک‌ها مجازند حداکثر تا سقف ۴۰ درصد سرمایه خود را به اشخاص مرتبط تسهیلات بدهند

بر اساس این آیین نامه، بانک‌ها مجازند تنها تا سقف ۳ درصد سرمایه نظارتی خود را به یک فرد مرتبط تسهیلات بدهند و مجموع تسهیلات پرداختی بانک به افراد و اشخاص مرتبط نیز باید کمتر از ۴۰ درصد سرمایه نظارتی بانک باشد.

به طور مثال اگر سرمایه یک بانک ۲۱۷۰ میلیارد تومان باشد، سقف تسهیلات پرداختی این بانک به یک شخص مرتبط ۶۵ میلیارد تومان است و این بانک موظف است در مجموع تا سقف ۸۷۰ میلیارد تومان به اشخاص مرتبط با خود تسهیلات پرداخت کند.

بانک آینده ۱۰۰ برابر سقف قانونی به اشخاص مرتبط تسهیلات داده است

اما به دلیل نظارت غیر مسئولانه بانک مرکزی و عدم جریمه متخلفان، بانک‌ها در حال حاضر مطابق با آیین نامه تسهیلات و تعهدات به اشخاص مرتبط عمل نمی‌کنند. به طور خاص بانک آینده، عملکردی بسیار فاجعه بار در این زمینه دارد.

بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ بانک آینده، که در سامانه کدال بورس قابل دسترسی است، مجموع سرمایه نظارتی این بانک ۲۱۷۰ میلیارد تومان است و بنابراین این بانک تنها میتواند تا سقف ۶۵ میلیارد تومان به یک شخص مرتبط و مجموعا تا سقف ۸۷۰ میلیارد تومان به همه اشخاص مرتبط با خود تسهیلات بدهد؛ اما مانده تسهیلات و تعهدات بانک آینده به اشخاص مرتبط در پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده که نزدیک به ۱۰۰ برابر سقف قانونی است.

بر اساس صورت‌های مالی، مجموع مانده تسهیلات این بانک در پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نزدیک به ۷۰ درصد آن به اشخاص مرتبط با این بانک اختصاص یافته است.

نظارت بانک مرکزی کجاست؟

این تخلف ۱۰۰ برابری از سوی بانک آینده درحالی رخ داده که جریمه بازدارنده‌ای از سوی بانک مرکزی برای بانک‌های متخلف در نظر گرفته نشده و میزان تخلفات این بانک روز به روز در حال افزایش است.

از بانک مرکزی انتظار می‌رود برای اجرایی شدن آیین نامه‌های خود قوانین بازدارنده بیشتری وضع کند و جدیت بیشتری در مواجهه با بانک‌های متخلف داشته باشد؛ چراکه این آیین نامه‌ها با هدف کاهش ریسک فعالیت بانک‌ها وضع شده و تنها در صورتی هدف آن محقق می‌شود که با نظارت جدی بانک مرکزی همراه شود.

انتهای پیام/ پول و بانک

  1. ایا دولت می تواند فقط با کنترل نقدینگی تورم را مهار کند؟؟.لطفا یک تحلیل مبسوط بنویسید

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.