۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۱۵۸ ۰۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰ دسته: کشاورزی کارشناس: رحیم خدابخشی
۰

با وقوع جنگ اوکراین و کاهش عرضه گندم در بازارهای جهانی، هند درصدد افزایش صادرات و ایفای نقش در بازار جهانی گندم بود. اما وقوع خشکسالی، گرمای شدید، بالارفتن قیمت کالاهای اساسی و احتمال به خطر افتادن امنیت غذایی، باعث شد با وجود هدفگذاری برای صادرات ۱۲ الی ۱۵ میلیون تن گندم، صادرات این کشور ممنوع اعلام شود که مخالفت آمریکا را درپی داشته است.

مسیر اقتصاد/ هند بعد از چین دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان است که در سال ۲۰۲۱ میزان تولید گندم در این کشور ۱۰۹ میلیون تن بوده است که عمده گندم تولیدی در هند صرف تامین نیاز داخل و ذخایر استراتژیک شده است. کشور هند اگرچه جز صادرکنندگان برتر گندم نیست اما در سال‌های اخیر بالاترین نرخ رشد صادرات این محصول را داشته است و صادرات این کشور از ۵۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

هند در سال جاری به دنبال افزایش صادرات بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن بود که می‌توانست بخشی از کمبود گندم در بازارهای جهانی را جبران کند. اما این کشور در ماه گذشته بطور ناگهانی صادرات گندم خود را ممنوع کرد.

تهدید امنیت غذایی عامل اصلی ممنوعیت صادرات گندم هندوستان

هند که در ۵ سال گذشته، افزایش تولید سالانه گندم را تجربه کرده با توجه به افزایش تقاضا و قیمت جهانی گندم برنامه افزایش صادرات را در دستور خود قرار داده بود. این کشور از اوایل سال جدید میلادی برای صادرات گندم خود با کشورهای مصر، ترکیه، نیجریه، الجزایر، اندونزی، ویتنام، سریلانکا، بنگلادش، تایلند، فیلیپین، مراکش و تانزانیا وارد مذاکره شده بود.

این کشور علی رغم برنامه ریزی برای افزایش صادرات از ماه گذشته در اقدامی‌ غیرمنتظره صادرات گندم خود را ممنوع اعلام کرد. دولت کاهش تولید گندم به علت گرمای کم سابقه هوا و دیگر عوامل اقلیمی، افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور و در نتیجه امکان به خطر افتادن امنیت غذایی کشور را عوامل اصلی ممنوعیت صادرات گندم اعلام کرده است.[۱]

به گفته مقامات هندی میزان تولید گندم این کشور در سال جاری ۱۰۴ میلیون تن است که ۵ میلیون تن کمتر از تولید سال قبل و همچنین ۱۰ میلیون کمتر از میزان پیش بینی شده توسط دولت بوده است.

ممنوعیت صادرات گندم  هند با وجود مخالفت آمریکا

با توجه به اینکه روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است، یکی از اهداف آمریکا برای همراهی‌ بیشتر کشورها در راستای تحریم روسیه، تامین تقاضای گندم از طریق کشورهای دیگر بوده است. در این رابطه رئیس جمهور هند در دیدار ماه آوریل با بایدن، به آمریکا اطمینان داد هند آمادگی تامین بخشی از نیاز گندم جهان را دارد.

آمریکا که امیدوار بود عرضه گندم توسط هند بتواند ۱۵ الی ۲۰ درصد از نیاز بازار به گندم روسیه را رفع نماید، از زمان اعلام ممنوعیت صادرات، در تلاش برای رفع ممنوعیت بوده است. همچنین گروه هفت (G7) نیز که در ماه‌های اخیر به دنبال تحریم بیشتر روسیه بوده است خواستار از سرگیری مجدد صادرات گندم هند است.[۲]

علی رغم این مخالفت‌ها دولت هند که نگران بخطر افتادن امنیت غذایی خود است اعلام داشته است که قصد لغو ممنوعیت صادرات گندم را ندارد با این حال طبق بیانیه ممنوعیت صادرات، هند صادرات به بعضی از کشورهای همسایه را در صورت تامین نیاز داخلی از سر می‌گیرد.[۳]

پی‌نوشت:

[۱] نیویورک تایمز

[۲] کانال خبری ان‌دی‌تی‌وی هند

[۳] خبرگزارای بیزینس لاین

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.