۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۱۴۴ ۰۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۰

بانک آینده در سال ۱۴۰۰ از محل اعطای تسهیلات و سرمایه‌گذاری مستقیم، کمتر از ۲۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده، اما بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت سود غیر متعارف به سپرده‌گذاران کرده است. پرداخت سود به سپرده‌گذاران بیش از دو برابر درآمد عملیاتی، مبنای قانونی و شرعی ندارد و تنها بر زیان انباشته بانک می‌افزاید که در حال حاضر به ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مسیر اقتصاد/ تخلفات بانک آینده در شبکه بانکی کشور، بسیار متنوع و متعدد است. پرداخت تسهیلات کلان بیش از ۱۰ برابر سقف قانونی، سهامداری یک فرد در بانک بیش از ۷ برابر سقف قانونی برای چندین سال و تخلف ۴۰ برابری در اعطای تسهیلات برای ساخت ایرانمال از جمله تخلفات این بانک است. علاوه بر این بر اساس صورت‌های مالی منتهی به اسفند ماه سال ۱۴۰۰، مجموع زیان انباشته بانک آینده به بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده که بخش اصلی آن ناشی از پرداخت سود غیرمتعارف به سپرده‌گذاران است.

زیان انباشته بانک آینده به ۹۵ هزار میلیارد تومان رسید

ضرر ۲۷ هزار میلیارد تومانی بانک آینده از عملیات بانکی در سال ۱۴۰۰

وظیفه بانک‌ها در اقتصاد، به طور طبیعی تجهیز منابع خرد برای اعطای تسهیلات به بخش تولید است و انتظار می‌رود از محل اختلاف نرخ سود تسهیلات اعطایی و نرخ سود سپرده‌ها، کسب درآمد کنند. در واقع هرگونه فعالیت دیگر از جمله خرید گسترده ملک و ارز از سوی بانک‌ها و کسب سود از این محل، با وظیفه آن‌ها در اقتصاد سازگاری ندارد و انتظار می‌رود بانک‌ها تنها از عملیات بانکی (دریافت سپرده و اعطای تسهیلات) کسب درآمد کنند. اما بانک آینده به دلیل عملکرد نامطلوب در اعطای تسهیلات از یک سو و پرداخت سود غیرمتعارف به سپرده‌گذاران از سوی دیگر، عملکردی فاجعه آمیز در این زمینه دارد.

بر اساس صورت‌های مالی بانک آینده، این بانک در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل پرداخت تسهیلات و سرمایه‌گذاری مستقیم منابع کسب درآمد کرده است که با کسر حق الوکاله و هزینه‌های بانک به ۲۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. اما در این مدت بانک آینده بیش از ۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به سپرده‌گذاران سود پرداخت کرده و در مجموع نزدیک به ۲۷ هزار میلیارد تومان از عملیات بانکی متضرر شده است. ضرر بانک آینده در عملیات بانکی دلیل اصلی زیان انباشته بالای این بانک محسوب می‌شود که به بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده و در هر روز نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان بر آن افزوده میشود.

نیمی از سود پرداختی بانک آینده به سپرده‌گذاران موهومی است

بر اساس اصول اقتصاد، پرداخت سود بانک‌ها به سپرده‌گذاران، همانند دیگر کسب و کارها که با تجهیز سرمایه به فعالیت می‌پردازند، باید متناسب با عملکرد آن‌ها باشد. اما این قاعده ساده درخصوص بانک آینده صادق نیست و پرداخت سود به سپرده‌گذاران هیچ تناسبی با درآمد این بانک ندارد.

کسب درآمد ۲۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی از عملیات بانکی و پرداخت سود بیش از ۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی به سپرده‌گذاران، به این معنی است که بیش از ۵۶ درصد سود پرداختی از سوی بانک آینده، مبنای اقتصادی، شرعی و قانونی ندارد. بنابراین بانک مرکزی باید در اولین فرصت با کاهش نرخ سود سپرده بانک آینده، ضمن جلوگیری از فعالیت غیر اقتصادی و غیرشرعی این بانک، از افزایش میزان زیان انباشته آن جلوگیری نماید.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.