۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۹۱۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۱

افزایش قیمت حامل‌های انرژی ناشی از جنگ اوکراین و کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا، کشورهای اروپایی را به سمت بازگشایی مجدد نیروگاه‌های زغال سنگ سوق داده است. این حرکت کشورهای اروپایی نشان می‌دهد برای آن‌ها مقابله با تغییرات اقلیمی تنها تا جایی اهمیت دارد که به امنیت تامین انرژی خللی وارد نکند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای اروپایی، پس از کاهش ۶۰ درصدی ظرفیت خط لوله نورد استریم ۱ توسط روسیه، مقدمات بازگشت به استفاده از نیروگاه‌های بسته شده زغال سنگ را فراهم می کنند. این نیروگاه ها، پیش از این در راستای جلوگیری از گرمایش زمین و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای بسته شده بود. آلمان، ایتالیا، اتریش، دانمارک و هلند همگی تاکید کرده‌اند نیروگاه‌های زغال سنگ می‌توانند به گذر از بحرانی که قیمت گاز را افزایش داده و به چالشی که سیاست‌گذاران در مبارزه با تورم با آن مواجه هستند، کمک کنند.

اقدامات کثیف کشورهای اروپایی برای مقابله با بحران انرژی

دولت هلند در همین راستا اعلام کرد که سقف تولید در نیروگاه‌های زغال سنگ را برداشته و فاز اول برنامه بحران انرژی را فعال خواهد کرد. راب جتن، وزیر انرژی هلند گفت که دولت مرحله «هشدار اولیه» از طرح سه بخشی بحران انرژی را نیز فعال کرده است.

دانمارک نیز اولین گام از طرح گاز اضطراری را به دلیل عدم قطعیت عرضه روسیه آغاز کرده است.

پس از اینکه شرکت انی ایتالیا اعلام کرد که گازپروم روسیه به آنها گفته است که تنها بخشی از گاز مورد نیاز آن ها را تامین خواهد کرد، ایتالیا به اعلام وضعیت هشدار در مورد انرژی نزدیکتر شد. ایتالیا اعلام کرده است که اگر روسیه به محدود کردن عرضه گاز ادامه دهد، در این هفته وضعیت اضطراری انرژی را اعلام کند.

دولت اتریش نیز موافقت کرد تا در صورت مواجهه با وضعیت اضطراری انرژی، یک نیروگاه گازی را به زغال‌سنگ تبدیل کند. شرکت OMV اترریش روز دوشنبه اعلام کرد که برای دومین روز پیاپی است است که معادل نیمی از مقدار مقرر گاز را از روسیه دریافت می‌کند.

شرکت ایتالیایی Eni و شرکت آلمانی Uniper از جمله شرکت‌های اروپایی بودند که گفته‌اند حجم گاز روسیه را کمتر از میزان قرارداد شده دریافت می‌کنند، اگرچه ذخایر گاز اروپا همچنان در حال پر شدن است ولی با سرعت کمتر.

گرمایش زمین دردناک است ولی در مقابل امنیت انرژی اهمیتی ندارد

آلمان نیز در آخرین برنامه خود را برای افزایش سطح ذخیره‌سازی گاز اعلام کرده و گفته است که می‌تواند نیروگاه‌های زغال‌سنگ را که قصد حذف آن‌ها را داشت، دوباره راه‌اندازی کند.

رابرت هابک وزیر اقتصاد در این زمینه گفت: «این دردناک است، اما در این شرایط کاهش مصرف گاز یک ضرورت محض است». وی یکی از اعضای حزب سبز آلمان و از حامیان خروج نیروگاه های زغال سنگ از مدار تولید است. اما اگر ما این کار را نکنیم، در این صورت با این خطر مواجه می شویم که مخازن ذخیره سازی گاز در پایان سال و نزدیک به فصل زمستان به اندازه کافی پر نباشند و سپس در سطح سیاسی در معرض باج گیری قرار می گیریم.»

وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرده است در صورتی که عرضه گاز به سطوح بحرانی برسد، بازگرداندن نیروگاه های زغال سنگ می تواند تا ۱۰ گیگاوات به ظرفیت تولید اضافه کند.

مارکوس کربر، مدیرعامل RWE بزرگترین تولیدکننده برق آلمان، گفت که قیمت برق ممکن است سه تا پنج سال طول بکشد تا به سطوح پایین‌تر بازگردد.

این اقدام آغاز عملیات برای کاهش مصرف که مواردی دیگری از جمله سهمیه بندی گاز برای کاربران صنعتی منتخب، افزایش تولید در نیروگاه های زغال سنگ و درخواست واردات بیشتر گاز از سایر تامین کنندگان تحت قراردادهای موجود را نیز شامل خواهد شد.

روسیه تحریم های غرب را عامل محدودیت صادرات گاز خود می داند

گازپروم تحت کنترل روسیه هفته گذشته ظرفیت خود را در طول نورد استریم ۱ کاهش داد و دلیل آن تاخیر در بازگشت تجهیزاتی بود که توسط شرکت زیمنس انرژی آلمان در کانادا تامین می‌شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این خصوص گفت: «ما گاز داریم، آماده تحویل است، اما اروپایی‌ها باید تجهیزات را پس بدهند که باید طبق تعهدات آن‌ها تعمیر شود.»

جریان گاز روسیه به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم ۱، مسیر اصلی تامین گاز بزرگترین اقتصاد اروپاست که با حدود ۴۰ درصد ظرفیت در حال انتقال گاز است.

اتکا به تجدیدپذیرها و نداشتن تنوع در واردات گاز، مهمترین چالش های اروپا در تامین انرژی

کشورهای اروپایی به رهبری آلمان، مسیر کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آن‌ها با منابع تجدیدپذیر را در راستای بحث های مرتبط با گرمایش زمین و  تغییرات اقلیمی طی می‌کنند. اما نکته مهم در این زمینه آن است که نیروگاه‌های تجدیدپذیر به علت ناپایداری، بایستی با نیروگاه های گازی ترکیب شوند تا در صورت عدم تولید بتوان در اسرع وقت میزان برق مد نظر را از طریق نیروگاه های گازی تامین کرد.

با این رویکرد، عملا سبد تامین انرژی کشورهای اروپایی از ترکیب سوخت های نفت، گاز و زغال‌سنگ، به صورت انحصاری به گاز اختصاص یافته است و میزان و شدت نیاز آن ها را به این سوخت استراتژیک افزایش پیدا کرده است.

افزایش سهم گاز در سبد انرژی اروپا و همچنین واردات انحصاری گاز از روسیه از طریق خط لوله، دو چالش مهم کشورهای اروپایی است که در کوتاه مدت راه حلی برای آن متصور نیست.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ انرژی

  1. تمام اینها ضربه ای است که غربگرایان با ‎#معاهده_پاریس و وجود مضرات محرز اقتصادی علیه کشورمان پذیرفتند...

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.