۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۴۹۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ دسته: انرژی، یارانه انرژی
۰

دولت اتریش تا پیش از وقوع جنگ اوکراین، با تصویب یک بسته حمایتی ۱.۷ میلیارد یورویی، به هر خانواده تا ۴۰۰ یورو یارانه انرژی اختصاص داده بود. بعد از وقوع جنگ نیز یک بسته حمایتی ۲ میلیارد یورویی به تصویب دولت اتریش رسید که بر اساس آن تخفیف مالیاتی قابل توجهی برای مصرف و تولید انرژی در نظر گرفته شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد افزایش قیمت جهانی حامل‌های انرژی از اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی و پس از پایان یافتن نسبی محدویت‌های کرونایی آغاز شد. دولت اتریش نیز برای کاهش هزینه‌های مردم، در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی و پیش از شروع جنگ اوکراین، یک بسته حمایتی ۱.۷ میلیارد یورویی برای تخصیص یارانه انرژی در دستورکار قرار داده بود.

اتریش پیش از وقوع جنگ اوکراین به هر خانواده تا ۴۰۰ یورو یارانه انرژی داد

بر اساس این بسته حمایتی که در تاریخ ۲۸ ژانویه سال جاری به تصویب رسید، به هر خانواده اتریشی تا ۱۵۰ یورو یارانه انرژی مستقیم برای پرداخت قبض‌های مربوط به گاز و برق پرداخت شده است. این مبلغ برای خانواده‌های نیازمند تا دو برابر افزایش یافته و به ۳۰۰ یورو رسیده است.

علاوه بر این دولت اتریش در این بسته حمایتی به طور موقت اخذ مالیات از سوخت‌های فسیلی را حذف کرده است که بر اساس آن هزینه تمام شده مصرف انرژی برای هر خانواده اتریشی ۶۰ تا ۱۰۰ یورو کاهش می‌یابد. به این ترتیب در مجموع تا پیش از جنگ اوکراین دولت اتریش با اعطای یارانه انرژی مستقیم و حذف مالیات سبز، تا ۴۰۰ یورو به هر خانواده کمک مالی کرده است تا هزینه‌های مربوط به انرژی را پرداخت کند.

تخفیف مالیاتی دولت اتریش برای مصرف و تولید انرژی

اما وقوع جنگ اوکراین در فوریه سال جاری میلادی، شرایط قیمت‌های جهانی انرژی را به مراتب وخیم تر کرد. دولت اتریش نیز در پاسخ به این شرایط بسته حمایتی دیگری را در ۲۰ مارس سال جاری میلادی و بعد از گذشت کمتر از یک ماه از شروع جنگ اوکراین به تصویب رساند.

بر اساس بسته جدید که در مجموع ۲ میلیارد یورو برای دولت اتریش هزینه دارد، تخفیف مالیاتی تا ۹۰ درصد تعرفه گاز و برق، کاهش مالیات صنایع تولید انرژی و کمک مستقیم به کارمندان در دستورکار قرار گرفته است. کاهش ۹۰ درصدی قیمت برق و گاز برای مصرف کنندگان در این بسته، به تنهایی ۹۰۰ میلیون یورو برای دولت اتریش هزینه درپی خواهد داشت.

به این ترتیب دولت اتریش با دو بسته حمایتی خود دست کم ۳.۷ میلیارد یورو برای پرداخت یارانه انرژی به منظور کاهش هزینه‌های خانواده‌ها صرف کرده است.

اتریش به دنبال افزایش خودکفایی در تولید انرژی

یکی از مهمترین برنامه‌های دولت اتریش در این بسته حمایتی، به تاخیر انداختن اخذ مالیات از شرکت‌های انرژی، به شرط سرمایه‌گذاری آن‌ها در تولید بیشتر انرژی عنوان شده است که انتظار می‌رود دست کم ۲۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری جدید برای این بخش به ارمغان بیاورد.

اتریش در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی سهم بالایی از انرژی خود را از طریق برق تجدیدپذیر تامین می‌کند، اما در عین حال این کشور همچنان به واردات انرژی وابسته است و ۸۰ درصد گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند. با اینحال دولت اتریش با حمایت از تولید انرژی بیشتر و در دستورکار قرار دادن احداث یک مرکز ذخیره استراتژیک گاز به میزان ۱۰ درصد مصرف سالانه، قصد دارد ضمن کاهش وابستگی به واردات، تاب آوری اقتصاد داخلی در برابر تکانه‌های خارجی را افزایش دهد.

منابع:

بلومبرگ

سایت اتریشی دِر استاندارد

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.