۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۴۳۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران، ضمن انتقاد از عدم پرداخت ۴۰ درصد از مبلغ گندم فروخته شده به دولت، گفت: برای خودکفایی در تولید گندم، علاوه بر پرداخت به موقع مطالبات، باید سیاست‌های حمایتی مختلف از جمله پرداخت یارانه مستقیم، کمک به تامین نهاده‌های تولید و پاداش بهره‌وری، در دستورکار دولت قرار بگیرد.

علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره رابطه میزان تولید گندم با حمایت‌های دولتی گفت: در بعضی از دوره‌های گذشته دولت در کنار سیاست خرید تضمینی با روش‌هایی از جمله اعطای یارانه به نهاده‌های تولید از کشاورزان حمایت می‌کرده است. قیمت‌گذاری صحیح در کنار این حمایت‌ها منجر به تولید مناسب گندم در کشور می‌شده است. در سال‌های اخیر که دولت به نوعی چتر حمایتی خودش را از روی کشاورزان برداشته است ما شاهد کاهش تولید و افزایش وابستگی به واردات بوده‌ایم. امسال برای تامین نان کشور، به واردات حدود ۶ میلیون تن گندم نیازمندیم که علت اصلی این وابستگی عدم حمایت جدی از تولید در کشور بوده است.

نارضایتی گندم کاران از تاخیر در پرداخت مطالبات

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران درباره میزان تولید گندم در سال جاری گفت: طبق پیش‌بینی ما میزان تولید گندم در سال جاری بیش از ۹ میلیون تن و میزان تحویل آن به سیلوهای دولت حدود ۶ میلیون تن است.

ایمانی با اشاره به مقدار گندم خریداری شده توسط دولت و میزان پرداخت مطالبات کشاورزان اظهار کرد: تا کنون بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم توسط دولت خریداری شده است که حدود ۶۰ درصد از مبلغ آنها  (حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان) به حساب کشاورزان واریز شده است.

وی همچنین با انتقاد از وضعیت پرداخت مطالبات کشاورزان گفت: در ابتدای فصل برداشت سرعت پرداخت مطالبات مناسب بود اما هم اکنون این روند به کندی پیش می‌رود. عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان باعث مردد شدن آنها در تحویل گندم به دولت شده است. برای رفع این مشکل، انتظار می‌رود دولت روند پرداخت مطالبات را تسریع کند.

تحقق خودکفایی در تولید گندم نیازمند تنوع بخشی به سیاست‌های حمایتی

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران در ادامه به ظرفیت تولید گندم در کشور پرداخت و تاکید کرد: در کشور ظرفیت تولید و حتی صادرات گندم نیز وجود دارد؛ مشروط بر اینکه دولت به سمت پرداخت یارانه نقدی، تامین نهاده‌های تولید، تامین ماشین آلات مناسب، آموزش برای افزایش بهره‌وری و تخصیص پاداش بهره‌وری، قیمت‌گذاری مناسب و… حرکت کند.

وی با اشاره به وضعیت هزینه‌های تولید تصریح کرد: در دو سال اخیر قیمت کود و سم بیش از ۵ برابر افزایش یافته است. این عامل باعث کاهش مصرف کود و سموم توسط کشاورزان شده و به تبع آن میزان تولید و بهره‌وری نیز کاهش پیدا کرده است.

ایمانی همچنین ضمن اشاره به اجرای کشت قراردادی برای محصول گندم گفت: یکی از برنامه‌هایی که دولت برای حمایت از کشاورزان در نظر گرفته است مدل کشاورزی قراردادی است که امسال بطور آزمایشی در بعضی از مناطق اجرایی شد. اگر نقاط ضعف این مدل شناسایی و رفع گردد می‌تواند به تولید گندم در کشور کمک نماید.

وی در خصوص مزیت‌های کشت قراردادی گندم برای کشاورزان عنوان کرد: امسال مقرر شده بود به کشاورزان طرف قرارداد سم، کود و بذر بصورت اعتباری تعلق بگیرد همچنین سهم بیمه کشاورزان توسط شرکت طرف قرارداد پرداخت شود اما در عمل تنها تخصیص کود اعتباری و پرداخت بیمه محقق شد.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.