۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۰۳۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی، یارانه انرژی
۰

درپی افزایش قیمت جهانی حامل‌های انرژی، دولت بریتانیا قصد دارد برای جبران بخشی از هزینه‌ها، به هر خانواده ۴۰۰ پوند، معادل ۱۵ میلیون تومان یارانه انرژی پرداخت کند. بخشی از بودجه این یارانه قرار است از محل اخذ مالیات مضاعف از شرکت‌های بزرگ حوزه انرژی این کشور تامین شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از افزایش قیمت جهانی حامل‌های انرژی، قیمت برق و گاز و بنزین در کشورهای جهان با افزایش چشمگیری مواجه شد و دولت‌ها برای جبران بخشی از هزینه‌های مردم و همچنین جلوگیری از افزایش نرخ تورم، سیاست‌های حمایتی متعددی را در دستورکار قرار دادند. دولت بریتانیا نیز با وجود حاکم بودن حزبی که به سیاست‌های لیبرالی در اقتصاد اعتقاد دارد، از این قاعده مستثنی نبوده و اقداماتی را برای کاهش هزینه انرژی و اختصاص یارانه به خانواده‌ها در دستورکار قرار داده است.

دولت بریتانیا به هر خانواده ۴۰۰ پوند یارانه انرژی می‌دهد

بر این اساس دولت بریتانیا به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد مالیات شرکت‌های تولید کننده نفت و گاز را که در ماه‌های اخیر سود کلانی از محل افزایش قیمت‌ها بدست آورده‌اند، ۲۵ درصد افزایش دهد و از این محل بودجه‌ای در حدود ۵ میلیارد پوند بدست آورد.

علاوه بر این دولت بریتانیا قصد دارد بودجه‌ای ۱۵ میلیارد پوندی، معادل ۱۸.۹ میلیارد دلار، صرف اختصاص یارانه انرژی به خانواده‌ها کند و بر اساس برآوردها دولت در این طرح به هرکدام از خانواده‌های بریتانیایی ۴۰۰ پوند، معادل ۵۰۰ دلار، معادل ۱۵ میلیون تومان برای پرداخت هزینه‌های انرژی پرداخت خواهد کرد.

بر اساس اعلام ریشی سوناک وزیر اقتصاد بریتانیا، چنانچه شرکت‌های تولیدکننده نفت و گاز بخش بیشتری از سود خود را صرف سرمایه‌گذاری در افزایش تولید کنند، مالیات کمتری در این طرح مشمول آن‌ها خواهد شد.

پرداخت ۳۷ میلیارد پوند یارانه از سوی دولت لیبرال بریتانیا

پیش از این مقامات دولت بریتانیا خصوصا بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور، در برابر وضع مالیات مضاعف بر شرکت‌های نفت و گاز مقاومت می‌کردند و آن را مانعی پیش روی سرمایه‌گذاری می‌دانستند؛ اما افزایش غیر قابل تحمل هزینه‌های انرژی مردم موجب شده است در نهایت نخست وزیر و حزب حاکم بریتانیا این طرح را در دستورکار قرار دهند.

این دومین اقدام اضطراری ویژه دولت بریتانیا برای کمک به مردم در جریان افزایش قیمت‌های سال جاری میلادی محسوب می‌شود. در حال حاضر دولت این کشور به سختی تحت فشار قرار دارد که برخلاف اصول اقتصادی که به آن معتقد است، برای جبران هزینه‌های افزایش یافته مردم وارد عمل شود. نزدیک به سه ماه قبل نیز دولت بریتانیا بودجه‌ای ۹ میلیارد پوندی را برای کمک به کاهش هزینه‌های خانواده‌ها اختصاص داده بود و بر اساس محاسبات مجموع هزینه‌های یارانه‌ای دولت در بخش انرژی و سایر بخش‌ها، در سال جاری میلادی به نزدیک ۳۷ میلیارد پوند رسیده است.

در این طرح جدید علاوه بر یارانه انرژی ۴۰۰ پوندی برای هر خانواده، دولت بریتانیا ۶۵۰ پوند کمک هزینه نیز به ۸ میلیون خانواده کم درآمد این کشور پرداخت خواهد کرد. گفتنی است نرخ تورم در اقتصاد بریتانیا به بیش از ۹ درصد رسیده که بیشترین میزان در طول ۴۰ سال اخیر است.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.