۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۷۴۲ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰ دسته: کشاورزی
۲

احمد رضا رضازاده عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، قیمت ۲۴ هزار تومان را برای خرید تضمینی کلزا مناسب دانست و افزود: مافیای واردات روغن مانع افزایش قیمت این محصول از ۱۵ هزار تومان فعلی هستند و قصد دارند از این طریق از تولید انبوه کلزا جلوگیری کنند و به واردات ادامه دهند.

احمدرضا رضازاده عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت قیمت خرید تضمینی دانه کلزا برای سال ۱۴۰۱ گفت: انتخاب قیمت مناسب برای دانه کلزا به منظور پایداری در تولید این محصول از سوی کشاورزان بسیار حائز اهمیت است و در مقابل در صورت عدم انتخاب قیمت مناسب برای این دانه، کشاورزان انگیزه تولید این محصول را نخواهند داشت. دانه کلزا به دلیل تامین روغن خوراکی بسیار حائز اهمیت است و از طرفی کنجاله این دانه در صنعت دام و طیور جایگاه ویژه ای دارد.

مافیای واردات روغن عامل اصلی تعیین نامناسب قیمت کلزا

عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در ادامه بیان داشت: به منظور پایداری در تولید دانه کلزا پیشنهاد افزایش قیمت خرید کلزا به ۲۴ هزار تومان داده شد. قیمت خرید تضمینی امسال تعیین کننده میزان سطح زیر کشت کلزا برای سال آینده از سوی کشاورزان خواهد بود زیرا کشاوزران با بررسی سود یا زیان کلزاکاران سال قبل، تصمیم گیری نهایی برای کشت کلزا را خواهند داشت.

رضازاده ضمن اشاره به تعلل های صورت گرفته در افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا گفت: در صورت عدم تغییر قیمت ۱۵ هزار تومانی خرید تضمینی دانه کلزا به قیمت پیشنهادی، قطعا تولید دانه کلزا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و کشاورزان دچار بی رغبتی در کشت این محصول خواهند شد. مافیای واردات روغن خوراکی و دانه‌های روغنی با کنترل قیمت ها در داخل کشور به طوری که تولید کلزا اقتصای نباشد، مانع از تولید انبوه این محصول می شوند تا اقدام به واردات روغن خوراکی و دانه های روغنی نمایند.

ضرورت افزایش قیمت کلزا به دلیل گرانی نهاده های تولید

وی در ادامه افزود: شورای قیمت گذاری با افزایش شدید و بی مورد قیمت مخالف است اما با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید کلزا در کشور، لاجرم باید قیمت دانه کلزا افزایش پیدا کند. دولت همچنین می تواند به منظور حمایت از تولید داخل و جلوگیری از افزایش قیمت محصول نهایی، اقدام به پرداخت یارانه مستقیم به کشاورزان کلزاکار نماید.

رضازاده در پایان با اشاره به بی توجهی دولت به نظرات شورای قیمت گذاری اظهار داشت: دولت باید اجازه دهد شورای قیمت گذاری وظیفه ذاتی خود که قیمت گذاری و حمایت از کشاورزان است را به درستی انجام دهد.

انتهای پیام/ کشاورزی

  1. سلام با توجه به قیمت گندم ومفایسه آن با کلزا ودرد سرهای خودش سال دیگر حتی یک دانه هم کاشته نمی شود

    ۰۴
  2. کشاورزان شهرستان لامرد درسال آینده با قیمت فعلی گندم ۱۱۵۰۰ تومان حتی اگر افزایشی نداشته باشد . وکلزا درسال آینده به قیمت ۳۰۰۰۰ تومان افزایش یابد . باز هم گندم خواهند کاشت چون کلزا به صرفه نخواهد بود .
    چون طعم تلخ بدقولی دولت راجع به قیمت کلزا را امسال ما چشیدیم.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.