۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۴۵۹ ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

پس از چند سال عدم اجرای مناسب قانون خرید تضمینی توسط دولت در فروردین ماه سال جاری و همزمان با شروع فصل برداشت گندم، دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی گندم را به ۱۱۵۰۰ تومان افزایش داد. این اقدام دولت در شرایطی که قیمت جهانی این محصول به دلیل جنگ روسیه و اوکراین با افزایش چشم گیر به ۵۰۰ دلار در هرتن نیز رسیده است می تواند زمینه ساز دستیابی مجدد به خودکفایی در تولید گندم و صرفه جویی ارزی ۳ میلیارد دلاری شود.

مسیر اقتصاد/ گندم به واسطه تامین نان مصرفی مردم یکی از محصولات اساسی کشاورزی در کشور به شمار می رود. سرانه مصرف این محصول اساسی در کشور به بیش از ۱۶۰ کیلوگرم در سال می رسد.

دولت از سال ۱۳۶۸ با تصویب قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی به منظور تامین آن اقدام به خرید محصول تولید شده توسط کشاورزان می کند. طی سه سال اخیر ایران به دلیل عدم اجرای مناسب قانون خرید تضمینی علیرغم امکان خودکفایی در تولید این محصول اساسی به واردکننده گندم تبدیل شده است.

عدم تعیین درست قیمت گندم و اعلام به موقع قیمت ها از جمله دلایل اصلی کاهش میزان تولید و خرید تضمینی این محصول اساسی بوده است. طبق آخرین آمار گمرک در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ بیش از ۶ میلیون تن گندم به ارزش حدود ۲ میلیارد دلار به کشور وارد شده بود.

افزایش قیمت گندم به ۱۱۵۰۰ تومان گام مهم بسوی خودکفایی در تولید

همانطور که اشاره شد تعیین نادرست قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان داخلی طی سال های اخیر، دلیل اصلی واردات گسترده این محصول اساسی در سال ۱۴۰۰ بوده است. به همین منظور شورای قیمت گذاری وزارت جهاد کشاورزی پس از اقدام مجلس در حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات گندم و اختصاص منابع حاصل از آن به افزایش قیمت خرید گندم از کشاورزان، نرخ خرید تضمینی این محصول اساسی را به ۱۱۵۰۰ تومان افزایش داد.

طبق آخرین اطلاعات ارائه شده توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران در ۶ بهمن ماه سال ۱۴۰۰، سطح زیرکشت گندم برای سال زراعی جاری به ۵.۷ میلیون هکتار رسیده است. البته شرکت مباشر خرید تضمینی سطح زیرکشت انتظاری برای کشت گندم برای سال زراعی جاری را حدود ۶ میلیون هکتار پیش بینی کرده است.[۱]

با توجه به سطح زیرکشت پیش بینی شده و میانگین سطح برداشت در هرهکتار ( ۳.۵ تن در هکتار برای کشت آبی و ۱ تن در هکتار برای کشت دیم) انتظار می رود حدود ۱۱ الی ۱۲ میلیون تن گندم توسط کشاورزان تولید شود. با توجه به تغییر مناسب گندم چنانچه نوسان جدیدی در قیمت های جهانی صورت نگیرد میزان خرید تضمینی نیز احتمالا به ۹ الی ۱۰ میلیون تن خواهد رسید که گام مهمی در حرکت به سمت خودکفایی در تولید گندم به شمار می رود.

لزوم افزایش تولید محصولات اساسی با تاکید رهبری برای تامین امنیت غذایی

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در شرایطی که قیمت جهانی این محصول به ۵۰۰ دلار در هرتن نیز رسیده و بسیاری از کشورهای صادرکننده گندم به منظور تامین امینت غذایی خود، صادرات را محدود کرده بودند اقدام مناسبی از سوی دولت سیزدهم برای کاهش وابستگی به واردات به شمار می رود.

رهبر انقلاب در نوروز ۱۴۰۱ با تاکید بر لزوم تامین امنیت غذایی از طریق تولید محصولات اساسی کشاورزی اظهار داشتند: کشور در محصولات پایه‌ی غذائی بایستی به امنیّت کامل و به خودکفائی لازم حتماً دست پیدا کند. لکن ما بایستی از این امکاناتی که در کشور وجود دارد، در درجه‌ی اوّل موادّ غذائی مهم و اساسی، کالاهای اساسی را تولید کنیم.

تعیین مناسب قیمت محصولات اساسی کشاورزی و توجه به افزایش دانش و فناوری در بخش کشاورزی از جمله عوامل اصلی برای افزایش تولید محصولات اساسی به شمار می رود. با خودکفایی در تولید گندم حدود ۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در واردات انجام خواهد شد.

پینوشت:

[۱] شرکت بازرگانی دولتی ایران کد خبر؛ ۲۰۶۱۶

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.