۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۶۴۳ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ دسته: انرژی
۰

جواد نوفرستی دبیر انجمن جامعه ایمن کشور با اشاره به لزوم اجرای سیاست‌های سمت مصرف گاز طبیعی، در کنار سرمایه گذاری برای افزایش تولید گفت: با افزایش تعرفه ۲۵ درصد مشترکین پرمصرف که سهمی ۷۵ درصدی در مصرف دارند، امکان صرفه جویی روزانه تا ۲۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی فراهم است.

جواد نوفرستی دبیر انجمن جامعه ایمن کشور با اشاره به کسری تراز گاز طی سال­‌های گذشته در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: صرفه جویی و مدیریت مصرف بزرگ­ترین و کم­‌هزینه­‌ترین منبع تامین گاز طبیعی کشور است. سوختن بیهوده گاز فلر، اتلاف گاز در بخش توزیع و انتقال و همچنین مصرف بیش از حد استاندارد درصد کوچکی از خانوار، میزان عمده‌­ای از ناترازی گاز کشور را شکل می‌دهند. سرمایه‌گذاری در بخش تولید به منظور افزایش ظرفیت آن بدون کنترل مصرف نتیجه­ بخش نیست.

مصرف بی رویه داخلی گاز طبیعی مانع پایبندی کشور به تعهدات صادراتی

دبیر انجمن جامعه ایمن کشور در خصوص کم شدن صادرات گاز طبیعی کشور گفت: یکی از عواملی که باعث افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور شد این بود که بخاطر تحریم مشتری صادراتی نداشتیم. البته در برهه‌هایی از زمان که برای گاز طبیعی مشتری خارجی داشتیم، به علت عدم مدیریت عرضه و تقاضای داخلی نتوانستیم به تعهدات پایبند باشیم. برای مثال سهم ما از تامین گاز ترکیه سال به سال کمتر شده است و حتی زمانیکه شرایط برای صادرات گاز فراهم بوده، تمرکز بر تامین مصرف داخلی، ما را در این حوزه دچار مشکل کرده است.

وی در ادامه افزود: قرار بود در پایان برنامه پنجم توسعه، صادرات گاز ما به ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا کند. اما در حال حاضر کل گاز صادراتی ما به عراق و ترکیه مجموعا حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون متر مکعب است.

گازرسانی سراسری و افزایش زیرساخت برای مصرف گاز طبیعی خطایی راهبردی بود

نوفرستی با اشتباه دانستن توسعه سراسری زیرساخت گاز­رسانی در کشور گفت: دسترسی دورترین مناطق کشور به گاز طبیعی از طریق لوله­‌کشی چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ امنیتی توجیهی ندارد. برای مثال عمر لوله‌­های گازرسان شهر­هایی که بالای ۳۰ سال از گازرسانی به آن­‌ها می­‌گذرد رو به اتمام است که می‌­تواند احتمال انفجار­های گازی را افزایش دهد.

ایشان همچنین هشدار داد: هرچه سریع­تر باید برای مصارف داخلی فکری بشود. در حال حاضر در زمان پیک مصرف داخلی، گاز مصرفی بخش خانگی به قیمت قطع شدن گاز صنایع و نیروگاه‌­ها تامین می­‌شود که ضررهای هنگفت اقتصادی برای این واحد­ها در پی دارد.

ضرورت توجه به افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی در کنار مدیریت مصرف

کارشناس ارشد انرژی با اشاره به لزوم همراهی مدیریت مصرف در کنار افزایش ظرفیت تولید گفت: کشور ما در هر دو سمت تولید و مصرف دچار مشکل است اما اینجا باید به آنچه که اولویت دارد توجه شود. افزایش ظرفیت تولید به تنهایی اگر همراه با مدیریت مصرف نباشد می‌تواند دوباره بحران‌­زا باشد. البته در دولت‌های گذشته هم توجه زیادی به افزایش ظرفیت تولید نشده است.

وی در ادامه اظهار داشت: در شرایط فعلی در مرحله‌­ای هستیم که حفظ ظرفیت برداشت از میادین گاز نیازمند سرمایه‌­گذاری است که اگر برای چند سال آینده تدبیری اندیشیده نشود، تولید گاز ما به نصف امسال خواهد رسید.

اصلاح ساختار تعرفه­‌ها راه حلی مناسب برای صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی

نوفرستی درمورد اتلاف گاز بیان داشت: مقدار گازی که در شبکه تلف می­‌شود حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب در سال است. مسئولین به مدیریت مصرف توجهی ندارند و بیشتر تمرکز آنان روی تامین گاز در زمان پیک مصرف است. با توجه به اینکه عمده برق ما توسط گاز تولید می‌شود، صرفه جویی در برق می­‌تواند کسری گاز را کاهش دهد. همچنین روزانه به اندازه کل صادرات کشور، گاز فلر می­‌سوزد و متاسفانه مسئولین برای این امر فکری نمی­‌کنند درحالیکه می­‌توانند با فروش آن انتفاع اقتصادی حاصل شود.

وی ضمن اشاره به اثر­بخش بودن اصلاح تعرفه‌­ها تصریح کرد: در بحث مدیریت مصرف، توجه به  بخش خانگی در اولویت است زیرا علاوه بر اینکه غیر­مولد است ظرفیت صرفه‌­جویی بالایی دارد. این اقدام باعث صرفه جویی ۲۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی معادل تولید یک فاز پارس جنوبی در روز می­‌شود. در طرح اصلاح ساختار تعرفه‌ها، قیمت گاز برای ۷۵ درصد مشترکین تغییر نخواهد کرد و تنها گاز ۲۵ درصد از خانوار که به اندازه ۷۵ درصد دیگر گاز مصرف می‌کنند، به صورت پلکانی افزایش قیمت خواهد داشت.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.