۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۲۱۲ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در نشست «الزامات اثرگذاری مالیات بر عایدی مسکن در کاهش سوداگری»، ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار نظام مالیاتی کشور و نقش ویژه مالیات بر عایدی سرمایه در آن، گفت: انتظار داریم طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اردیبهشت ماه سال آینده برای تصویب نهایی، به صحن علنی مجلس برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «مسکن؛ پیشران تولید» یکم اسفند ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. در نشست سوم این همایش با موضوع «الزامات اثرگذاری مالیات بر عایدی مسکن در کاهش سوداگری»، مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: ما اگر قرارمان بر این باشد که اقتصاد کشور را برای دوره‌های بعدی تحریمی یا شوک، مقاوم کنیم و زندگی مردم تحت فشار قرار نگیرد نیاز به تدبیر داریم.

اصلاح نظام مالیاتی مسئله اولویت دار اقتصاد کشور است

وی افزود: در حال حاضر اگر توافق هسته ای نیز انجام شود نهایتا تا دو سال زمان گشایش ایجاد خواهد کرد و آنچه که برای ما مهم است این است که ما برای دو بار از یک سوراخ گزیده نشویم. یکی از مواردی که اغلب کارشناسان و صاحب نظران برای ارتقای نظام اقتصادی کشور بر آن اصرار دارند اصلاح نظام مالیاتی است. در حال حاضر نظام مالیاتی هیچ گونه اثرگذاری بر مدیریت اقتصاد کشور ندارد یا بسیار ضعیف است. وضعیت نظام مالیات ستانی کشور بر روی کسری بودجه کمکی نکرده و اغلب افزایش رخ داده در میزان مالیات ستانی هم به خاطر تورم بوده است و حتی اگر هیچ تغییری هم در نظام مالیات ستانی نداشتیم این افزایش رخ می‌داد. بنابراین اقدامات و اصلاحات مالیاتی تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

طغیانی ادامه داد: در مورد مالیات بر خانه‌های خالی کار فراوانی انجام شد و بنده در همان دوره معتقد بودم اگر ماحصل این قانون برای کشور است که تنها یک بانک اطلاعاتی بدست بیاید که کار بزرگی انجام شده است و اساسا این ماده ۵۴ مکرر که داشت خاک می خورد اصلاح شد اما متاسفانه مجری اجرا نکرد و باعث شد حاکمیت در نظر مردم بی اعتبار شود و من از این بابت نگرانم که بی عملی دولت ها و مجریان اوضاع را پیچیده تر کند.

دولت قبل دو سال مجلس را معطل ارسال لایحه مالیات بر عایدی سرمایه کرد

این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه لایحه اصلاح مالیات از طرف دولت، با وجود وعده‌های فراوانی که وزیر اقتصاد سابق داده بود، بعد از دو سال نیامد. اگر نتوانیم اصلاح ساختار کنیم شوک‌های بعدی به اقتصاد کشور بدتر خواهد بود. لذا مجلس خودش وارد شد و تلاش کرد مالیات بر عایدی سرمایه را با استفاده از نظرات کارشناسان طراحی کند. سه اقدام مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد و ساماندهی معافیت ها، جزو رئوس برنامه اصلاحی دولت قبل بود.

وی افزود: زیرساخت های خوبی در نظام مالیاتی مانند سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی ایجاد شده است که در حال تکمیل است. اگر ما مردم را در مورد اصلاحات آماده کنیم مردم هم همراهی می‌کنند. در مورد عایدی سهام بنده هم قبول دارم که باید مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شود ولی اقتصاد سیاسی مانع از مشمولیت سهام شده است. همین الان نسبت به بورس حساسیت بسیاری وجود دارد.

مالیات بر عایدی سرمایه اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به صحن مجلس می‌رسد

نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اصلاح ساختارهای اقتصادی را کار مهم مجلس شورای اسلامی دانست که می‌تواند در بلندمدت انجام شود، و افزود: در مورد مالیات بر عایدی سرمایه توسط کارشناسان و اندیشکده اقتصاد مقاومتی خیلی کار شده است و وضعیت آخر طرح هم این است که ان شاء الله اوایل اردیبهشت ماه سال آینده به صحن علنی مجلس بیاید. آخرین فرصت اصلاح این طرح نیز زمانی است که در صحن علنی مطرح می‌شود.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.