۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۲۱۷ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰ دسته: تولید
۱

در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری ۳ میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار تلفن همراه وارد کشور شده که با سهمی ۸ درصدی از کل واردات، با اختلاف رتبه اول را در بین تمامی کالاها داشته است. در این میان سهم تلفن‌های همراه لوکس و بالاتر از ۶۰۰ دلار (قیمت بازاری بالاتر از ۱۸ میلیون تومان)، درحدود ۹۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود؛ درحالیکه تنها ۵ درصد نیاز بازار داخلی را تامین می‌کند.

مسیر اقتصاد/ بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی از واردات ۱۰ ماهه کشور، تلفن همراه با ۳ میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار، سهمی نزدیک به ۸ درصدی از کل واردات دارد و با اختلاف در صدر کالاهای وارداتی ایران قرار گرفته است. این درحالیست که عمده کالاهای وارداتی ایران را محصولات اساسی کشاورزی همچون ذرت، گندم، دانه سویا، روغن، کنجاله سویا و جو تشکیل می‌دهد. انتظار می‌رود در صورت تداوم روند کنونی واردات تلفن همراه به کشور، تا انتهای سال جاری بیش از ۴ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور صرف واردات این محصول شود.

واردات ۹۰۰ میلیون دلاری تلفن های همراه لوکس

بر اساس تجربیات سال‌های گذشته، سهم تلفن‌های همراه لوکس که بالاتر از ۶۰۰ دلار (معادل قیمت بازاری بالاتر از ۱۸ میلیون تومان) قیمت دارند، از کل واردات از نظر تعداد نزدیک به ۵ درصد و از نظر قیمتی بیش از ۲۶ درصد است. به این ترتیب میزان واردات تلفن‌های همراه لوکس به کشور در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که به تنهایی برابر با ۲ درصد واردات کل کشور است. همچنین انتظار می‌رود در صورت تداوم روند کنونی، واردات تلفن‌های همراه لوکس در کل سال ۱۴۰۰ به بیش از یک میلیارد دلار برسد.

نکته جالب توجه اینکه بر اساس تجربیات سال‌های قبل نزدیک به ۹۰ درصد تلفن‌های همراه لوکس و بالاتر از ۶۰۰ دلار وارداتی به کشور به برند آمریکایی اپل اختصاص دارد که درحال حاضر هیچ نمایندگی رسمی در داخل کشور ندارد و گارانتی آن نیز از اعتبار رسمی برخوردار نیست.

فراهم شدن امکان مدیریت بازار تلفن همراه با اجرای طرح رجیستری

در طول سه سال اخیر به دلیل اجرای طرح رجیستری و رفع خلأهای آن در ماه‌های اخیر، امکان ورود غیرقانونی تلفن همراه به بازار به کلی غیرممکن شده است؛ این اقدام اولین قدم در مسیر مدیریت واردات و مدیریت بازار تلفن همراه داخل کشور محسوب میشود.

تا پیش از اجرای کامل طرح رجیستری به دلیل نبود شفافیت در زمینه عملکرد شرکت‌های واردکننده تلفن همراه و همچنین برندهای خارجی که در بازار ایران حضور دارند، امکان مدیریت بازار تلفن همراه از دولت سلب شده بود. اما اکنون دولت می‌تواند از طریق قاعده‌گذاری مناسب، با برندهای خارجی وارد تعامل شود و آن‌ها را به مواردی همچون داشتن نمایندگی رسمی در داخل کشور، ارائه گارانتی مناسب و حتی الزام به ساخت داخل بخشی از قطعات تلفن‌های همراه ملزم نماید.

زمان افزایش تعرفه واردات تلفن همراه فرانرسیده است؟

درحال حاضر واردات تلفن همراه مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است؛ اما در عین حال با تعرفه واردات ۵ درصدی به کشور وارد میشود که کمترین میزان ممکن در کتاب تعرفه کشور است. این مسئله موجب شده است در طول سه سال اخیر و با وجود مشکلات معیشتی گسترده ناشی از کرونا و تعطیلی کسب و کارها، روند واردات تلفن همراه به کشور بدون هیچ مشکلی همچنان صعودی باشد و چنانچه گفته شد انتظار می‌رود در سال جاری به ۴ میلیارد دلار بالغ شود.

در شرایطی که کشور با کمبود منابع ارزی مواجه است، محدود نمودن واردات تلفن های همراه لوکس و گران قیمت از طریق افزایش قابل توجه تعرفه واردات آن‌ها اقدامی ضروری به نظر میرسد. افزایش تعرفه واردات تلفن‌های همراه لوکس از ۵ درصد کنونی به ۱۰۰ درصد، بدون فشار بر عموم مردم به «کاهش فشار بر تقاضای ارز وارداتی» و «افزایش درآمدهای گمرکی دولت» منجر می‌شود. از آنجا که تلفن های همراه بالای ۶۰۰ دلار سهمی نزدیک به ۵ درصد در بازار کشور دارد، افزایش تعرفه واردات آن‌ها آسیب قابل توجهی به بازار تلفن همراه وارد نخواهد کرد.

انتهای پیام/ تولید

  1. چرا باید در زمانه تحریم آمریکا، ایران در این حجم گوشی لوکس اپل وارد کنه؟ جنگ اقتصادی جنگ اقتصادی که میگفتن پس این بود؟ خودشون اپل دست بگیرند و مردم لنگ بندازند؟

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.