۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۸۶۶ ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

به گزارش گاردین اگر دولت ترامپ بخواهد به شیوه بسیار ساده و جنجالی و مانند مکزیک وارد یک جنگ تجاری با چین شود، با واکنش‌های بسیار شدیدتری مواجه خواهد شد. چین اسلحه‌های مالی متعددی همچون هزاران میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکایی در اختیار دارد. آمریکا نخواهد توانست در جنگ تجاری با چین پیروز شود و در این جنگ هر پیروزی ظاهری نیز در عمل یک شکست است.

به گزارش مسیر اقتصاد از گاردین، همچنان که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور جدید آمریکا درحال تخریب نظم اقتصادی جهانی است که در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفته، اغلب کشورهای جهان تنها نظاره گر اتفاقاتی هستند که در حال رخ دادن است. مفسران درحال جست و جو برای یافتن کلماتی هستند که ترامپ در انتقاد از روال مرسوم رهبری و تاب آوری نظام مدرن، لیبرال و دموکراتیک حال حاضر جهان اظهار کرده است.

جنگ تجاری دولت ترامپ و چین اقتصاد مقاومتی

جریان اصلی رسانه‌های غربی بر این باور است که رئیس جمهوری جدید جاهل و کم اطلاع است ولی در عین حال به شدت به جملات خود اعتقاد دارد. با اینحال جریان اصلی رسانه‌ای به خود اجازه نمی‌دهند که جملات آشکارا غلط او را به عنوان دروغ مطرح نمایند.

اما دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که معتقد است باوجود هرج و مرج و هیاهوی فعلی، یک منطق اقتصادی در عقب نشینی بی نظم دولت ترامپ از جهانی سازی وجود دارد. بر اساس این دیدگاه در گذشته آمریکا فریب خورده و اجازه‌ی بزرگ شدن چین را داده است و در آینده این روند به پشیمانی آمریکا خواهد انجامید. اما کارشناسان اقتصادی معتقدند کناره‌گیری آمریکا از رهبری جهانی و حرکت در جهت خلاف جهانی سازی نیز راه حل این مشکل نیست و یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

بسیار مهم است که توجه کنیم حرکت ضد جهانی سازی در آمریکا که در پی حل مسئله بیکاری شهروندان آمریکایی است، به نتایجی بسیار عمیق تر و گسترده تر منجر خواهد شد. به عنوان مثال برخی اقتصاددانان با قرارداد تجارت دوسوی اقیانوس آرام (یک قرارداد تجارت آزاد بین ۱۲ کشور که ۴۰ درصد تولید ناخالص جهان را شامل میشوند) به دلیل عواقبی که برای کارگران آمریکایی دارد، مخالت کردند. اما در واقع تأثیر این قرارداد تجارت آزاد بر بازتر شدن بازار ژاپن بسیار بیشتر از تأثیری است که بر آمریکا دارد. بنابراین کنار زدن این قرارداد از سوی آمریکا تنها اجازه دسترسی چین را به دیگر بازارهای شرق آسیا هموار خواهد کرد.

سیاستمداران پوپولیست آمریکا به این موضوع توجهی ندارند که جهانی سازی موجب شده است میلیون‌ها نفر از شهروندان بسیار فقیر کشورهایی همچون چین و هند، درحال حاضر در طبق متوسط جای بگیرند. نگاهی به صعود چشمگیر کشورهای آسیایی در سال‌های اخیر نشان میدهد که در این سال‌ها جهان محل بهتری برای زندگی شده و از آن مهمتر سرنوشت اقتصادی افراد بیش از آنکه به محل زندگی ارتباط داشته باشد، به عملکرد افراد مرتبط است.

اما یک نگاه بدبینانه در منطق سیاستمداران پوپولیست وجود دارد. آنها تصور می‌کنند آمریکا با پایبندی بیش از حد به جهانی سازی، با دستان خود بذر سرنگونی سیاسی و اقتصادی خود را کاشته است. ترامپ برای پایان دادن به این روند رو به نابودی سر برآورده است؛ ترامپ فردی است که فکر میکند میتواند در مقابل این جریان اقداماتی انجام دهد. اما هدف مناسب برای آمریکا تنها این نیست که شغل مردم آمریکا را به آن‌ها بازگرداند، بلکه هدف نهایی باید این باشد که نظامی طراحی شود که سلطه آمریکا بر جهان را تمدید نماید.

شعار اصلی ترامپ این است که «ما باید بر اصلاح خودمان تمرکز نماییم». اما متأسفانه با این رویکرد به سختی میتوان انتظار داشت آمریکا همچنان نظم جهانی را که برای دهه‌ها از آن منتفع شده را حفظ نماید. اشتباه نکنید! آمریکا بزرگترین برنده نظم جهانی دهه‌های گذشته بوده است. هیچ کشور بزرگ دیگری به اندازه آمریکا ثروتمند نیست و طبقه متوسط آمریکا از هر نظر بالاتر از استانداردهای جهانی زندگی می‌کنند.

گرچه ممکن است کشوری مانند دانمارک جای مناسبی برای زندگی باشد و استانداردهای بالایی داشته باشد. اما دانمارک کشوری همگن و ۵٫۶ میلیون جمعیت است که تحمل بسیار کمی در پذیرش مهاجران دارد و در عمل قابل مقایسه با آمریکا نیست.

چه بخواهیم، چه نخواهیم، قطار جهانی سازی مدتهاست که شروع به حرکت کرده و این تصور که میتوان آن را در جهت عکس حرکت داد بسیار ساده لوحانه است. تغییر دادن اتفاقاتی که قبل از دیدار سال ۱۹۷۲ نیکسون، رئیس جمهور آن زمان آمریکا، از چین رخ داده است، غیرممکن است. در حال حاضر سرنوشت چین و نقش این کشور در اقتصاد جهانی در دستان مردم و رهبران چینی قراردارد. اگر دولت ترامپ فکر میکند که میتواند با راه انداختن یک جنگ تجاری با چین شرایط را به گذشته بازگرداند، بسیار در اشتباه است؛ چراکه هر تلاش آمریکا برای کاهش سرعت توسعه اقتصادی و نظامی چین، دقیقا نتیجه‌ای عکس در پی خواهد داشت.

تابحال دولت ترامپ تنها به مشاجره با دولتمردان چینی بسنده کرده است و بر سیاست‌های محدودکننده تجارت با مکزیک تمرکز دارد. با اینکه توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی(نفتا)، که ترامپ به بازنگری در آن معتقد است، تأثیر میانه‌ای بر تجارت و اشتغال در آمریکا دارد(در برخی موارد به ضرر آمریکاست و در برخی موارد نیز تأثیر مثبت دارد)، ترامپ معتقد است این قرارداد، که سال‌ها قدمت دارد نیز نیاز به بازنگری دارد. علاوه بر این او با اصرار بر گرفتن هزینه ساخت دیوار در مرز مکزیک، از این کشور، به مانند کشوری که مکزیک را تحت استعمار خود دارد رفتار کرده و مردم این کشور را تحقیر کرده است.

دولت ترامپ روش مناسبی را در زمینه تعامل با کشورهای آمریکای لاتین انتخاب نکرده است. در اثر اقدامات دولت ترامپ نهادهای مکزیکی در کوتاه مدت میتوانند پایداری خود را حفظ نمایند و در بلند مدت نیز به دلیل شکل گیری انگیزه‌های ضد آمریکایی در مردم این کشور، رهبران مکزیک در جهت خلاف منافع آمریکا عمل خواهند کرد.

اگر دولت ترامپ بخواهد به همین شیوه بسیار ساده و جنجالی وارد یک جنگ تجاری با چین شود، با واکنش‌های بسیار شدیدتری مواجه خواهد شد. چین اسلحه‌های مالی متعددی همچون هزاران میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکایی در اختیار دارد. علاوه بر این چنانچه ترامپ بخواهد در تجارت چین را تحت فشار قرار دهد، قیمت بخش قابل توجهی از محصولات فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروف آمریکا – مانند وال مارت و تارگت – که مردم آمریکا محصولات مورد نیاز خود را از آن‌ها خریداری می‌کنند، با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

علاوه بر این بخش‌های زیادی از آسیا، از تایوان گرفته تا هند، در مقابل چین آسیب پذیر هستند. درحال حاضر نیروی نظامی چین نسبتاً ضعیفتر است و در صورت وقوع یک جنگ بین دو کشور، آمریکا پیروز خواهد شد؛ ولی وضعیت به سرعت درحال تغییر است و چین در آینده نزدیک ناو هواپیما بر و دیگر تجهیزات جنگی پیشرفته را خواهد ساخت.

آمریکا نخواهد توانست در جنگ تجاری با چین پیروز شود و در این جنگ تجاری هر پیروزی ظاهری نیز در عمل یک شکست است. آمریکا باید با چین وارد مذاکره شود تا بتواند در کنار محافظت از همپیمانان آسیایی خود در تعامل با کره شمالی نیز از چین استفاده نماید. بهترین راه برای دستیابی به توافقی که ترامپ نیز در پی آن است، اعمال سیاست‌های تجاری بازتر با چین است و نه شروع یک جنگ تجاری مخرب.

منبع: پایگاه خبری گاردین

لینک کوتاه: yon.ir/USChinaWar



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.