۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۸۴۰۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات کارشناس: محمد مختوای
۰

طبق گزارش سال ۲۰۱۹ اداره عایدی و درآمد استرالیا، میزان شکاف مالیاتی در استرالیا، ۳۳ میلیارد دلار معادل ۷ درصد کل درآمدهای مالیاتی است، که در آن اجتناب مالیاتی سهم بیشتری از فرار مالیاتی دارد. ثروتمندان و شرکت‌های چند ملیتی نقش پررنگی در سوءاستفاده از قوانین و اجتناب مالیاتی دارند و از سال ۲۰۱۶ تا کنون حدود ۲۳ میلیارد دلار اجتناب مالیاتی از این دو پایه مالیاتی کشف شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد شکاف مالیاتی استرالیا در سال ۲۰۱۹ این کشور ۳۳.۵ میلیارد دلار است که ۷.۳ درصد از کل درآمد مالیاتی این کشور یعنی ۴۲۸ میلیارد دلار را شامل می‌شود. البته بعضی از اطلاعات پایه های مختلف شکاف مالیاتی به مانند اجتناب مالیاتی بعد از این گزارش نیز بروزرسانی خواهند شد.

مهمترین عوامل شکاف مالیاتی استرالیا به روایت آمار

اقتصاد سیاه (اقتصاد سایه یا زیرزمینی نیز نام گذاری می شود): بسیاری از مردم فعالیت های اقتصادی خود را اعلام می کنند اما عده کمی نیز به دلیل سود و منفعت شخصی از انجام این کارسر باز می زنند. اقتصاد سایه باعث می شود خدمات رسانی در بخش های آموزش، بهداشت، بازنشستگی، حمل و نقل و … محدود شود. فعالیت هایی از قبیل پرداخت نقدی هزینه کار، عدم گزارش درآمد، قرارداد های پنهان و غیر رسمی، پول شویی، قمار(غیر قانونی) از جمله موارد اقتصاد سیاه است. حجم اقتصاد سیاه استرالیا در سال ۲۰۱۶ مبلغ تخمینی ۵۰ میلیارد دلار است، یعنی ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی استرالیا در سال ۲۰۱۶.

اجتناب مالیاتی: کارگروه ویژه اجتناب مالیاتی درسال ۲۰۱۶ در ATO[۱] راه اندازی شد. هدف این کارگروه افزایش رضایت در میان مودیان صادق، و تحت تعقیب قرار دادن افرادی است که از قانون سو ء استفاده می کنند. کارگروه ویژه در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ توانست بیش از ۴.۵ میلیارد دلار بدهی مالیاتی و ۲.۵ میلیارد دلار وجه نقد جمع آوری کند. از ابتدای تاسیس این کارگروه ویژه تاکنون توانسته ۲۲.۹ میلیارد دلار بدهی مالیاتی ثروتمندان، شرکت های چند ملیتی را افزایش دهد و ۱۵.۹ میلیارد دلار وجه نقد کشف کند. این میزان بر اثر تفسیر های متقلبانه از قوانین و دور زدن قوانین رخ داده است.

فرار مالیاتی: فرار مالیاتی جرمی است که مودی برخلاف قانون اقدام به اظهارِ کم درآمد، افزایش هزینه یا انتقال درآمد یا ثروت می کند. این جرم برخلاف اجتناب مالیاتی قابلیت پیگیری کیفری دارد. انتقال دارایی و خارج کردن دارایی یا درآمد به وسیله حساب های بین المللی، شرکت های چند ملیتی و یا برون مرزی ازجمله این نوع تقلب های مالیاتی است. میزان کشف فرار مالیاتی برون مرزی با استفاده از تبادل اطلاعات، رقمی معادل ۳۰۶ میلیون دلار بوده است. برخی از انواع فرار مالیاتی مانند پنهان کردن پول یا منبع پول، پرداخت نقدی، استفاده از هویت های جعلی، ازبین بردن یا پنهان کردن سوابق مالی، اظهار به کم درآمدی، عدم تسلیم اظهارنامه، عدم پرداخت به موقع مالیات، فریب دادن ممیزی مالیات است.

 جرائم سازمان یافته: قاچاق انسان، جرائم سایبری، مواد مخدر، و پول شویی از جمله این موارد هستند که سالانه حدود ۴۷ میلیارد دلار برای استرالیا هزینه در پی دارد.

ورشکستگی به تقلب :این فعالیت غیر قانونی زمانی اتفاق می افتد که شرکتی برای جلوگیری از پرداخت بدهی‌های خود منحل شده و سپس با احداث یک شرکت جدید شروع به ادامه فعالیت های تجاری و مشابه بدون بدهی مالیاتی می کند.

اقتصاد اشتراکی و دیجیتال: اقتصاد اشتراک گذاری یک فعالیت اقتصادی از طریق یک پلت فرم دیجیتالی (مانند وب سایت یا یک برنامه) است که در آن افراد دارایی ها یا خدمات را با پرداخت هزینه به اشتراک می گذارند.

سهم پایه‌های مختلف مالیاتی استرالیا از شکاف مالیاتی چقدر است؟

طبق نمودار زیر سهم پایه‌های مختلف مالیاتی از شکاف کل مالیاتی استرالیا به شرح زیر است:

قابل ذکر است که منظور از ثروتمندان افرادی هستند که بیشتر از ۵۰ میلیون دلار در سال دارایی و ثروت در کنترل خود دارند، همچنین مشاغل غیر تجاری نیز مودیان مالیاتی هستند که عمدتا حقوق و دستمزد با برخی از درآمد دیگر، از جمله درآمد غیر تجاری از اقتصاد مشارکتی، سود سهام، سود و اجاره و… دارند که آن هارا از سطح متوسط جامعه بالاتر قرار می‌دهد.

همچنین در میان پایه گروه‌ها و شرکت‌های بزرگ بیشترین میزان فرار مالیاتی و دور زدن قوانین مالیاتی مربوط به شرکت های چند ملیتی و معاملات برون‌مرزی آن‌ها است که با جمع رقم شکاف مالیاتی این پایه مالیاتی، با ثروتمندان، و مشاغل غیر تجاری رقمی معادل ۱۱.۸ میلیارد دلار به دست می‌آید، یعنی معادل ۳۵ درصد کل شکاف مالیاتی استرالیا در سال ۲۰۱۹. قابل ذکر است که این گروه ها جزو طبقات متوسط و متوسط به پایین استرالیا محسوب نخواهند شد.

مدیریت ریسک و جمع آوری اطلاعات شخص ثالث، دو راهبرد اصلی مقابله با شکاف مالیاتی

مدیریت ریسک و جمع آوری اطلاعات: طبقه بندی ریسک و جمع آوری اطلاعات مهمترین بخش نظام مالیاتی استرالیا را تشکیل می دهد. این مسئله به ویژه در گروه‌های پرخطر که اقدام به دور زدن قوانین نیز می‌کنندمانند شرکت‌های بزرگ، ثروتمندان، شرکت های کوچک و متوسط و صندوق‌های مالی سرمایه گذاری اهمیت دوچندانی دارد.

جمع آوری اطلاعات از شخص ثالثبرنامه جمع آوری اطلاعات مودیان صادق، و ضررکنندگان از فرار مالیاتی را تشویق به معرفی موارد پرخطر می کند. این کار هم به صورت ناشناس و هم به صورت افشاگری و یا سوت زنی در اداره استرالیا دنبال می شود. همچنین افزایش تبادل اطلاعات بین المللی و افزایش خدمات دیجیتالی نیز جزو راهکارهای اداره عایدی و درآمد استرالیا است.

پینوشت:

[۱] Australian Taxation Office

منبع: اداره عایدی و درآمد استرالیا

انتهای پیاممالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.