۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۸۳۲۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات کارشناس: محمد مختوای
۰

محاسبه «شکاف مالیاتی»، به معنی فاصله وضع موجود مالیات ستانی تا نقطه مطلوب، درکشور‌های مختلف با وجود نیاز به هزینه زیاد و زمان طولانی، همواره در برنامه‌های سازمان‌های مالیاتی وجود دارد. دولت بریتانیا نیز در راستای ارزیابی عملکرد بلندمدت نظام مالیاتی خود، هرساله گزارشی از شکاف مالیاتی به عموم مردم ارائه می‌دهد. طبق آخرین نسخه این گزارش، شکاف مالیاتی در سال مالی ۲۰-۲۰۱۹ بریتانیا، ۳۵ میلیارد پوند بوده که معادل ۵ درصد از درآمدهای مالیاتی بالقوه این کشور است.

به گزارش مسیر اقتصاد بریتانیا به عنوان کشوری که بالای ۵۰ درصد سبد درآمدی دولت را درآمدهای مالیاتی تشکیل می دهد پیوسته به نظارت دقیق و مستمر بر نظام مالیات ستانی نیاز دارد تا بدینوسیله بتواند امورات حکمرانی را انجام دهد. محاسبه شکاف مالیاتی به عنوان شاخصی که می تواند عملکرد بلندمدت نظام مالیاتی بریتانیا را مورد بررسی قرار دهد همواره در دستور کار سازمان امور مالیاتی بریتانیا بوده است.

شکاف مالیاتی سال ۲۰۲۰ در بریتانیا چقدر است؟

شکاف مالیاتی در بریتانیا به منظور درک عملکرد بلندمدت سیستم مالیاتی بریتانیا و همچنین شناسایی عوامل مختلف فرار و اجتناب محاسبه و اندازه گیری می شود. شکاف مالیاتی سال پایه ۲۰۱۹-۲۰۲۰ بریتانیا، ۳۵ میلیارد پوند برابر با ۴۷ میلیارد دلار بوده که معادل ۵.۳ درصد از مالیات بالقوه بریتانیا است.

شکاف مالیاتی انواع پایه‌ها در بریتانیا به ترتیب زیر است:[۱]

  • شکاف مالیاتPIT – CGT 17 میلیارد دلارکه معادل ۳۶ درصد کل شکاف مالیاتی است.
  • شکاف مالیاتی ارزش افزوده ۵ میلیارد دلار معادل ۳۵ درصد کل شکاف مالیاتی است.
  • شرکت هاکوچک، بزرگ و متوسط معادل ۷.۶ میلیارد دلار و ۱۶ درصد از کل شکاف مالیاتی است.
  • عوارض غیر مستقیم مالیاتی معادل ۴.۳۴ میلیارد دلار است که معادل ۹ درصد از کل شکاف مالیاتی است.
  • سایر شکاف ها معادل ۲.۱۴میلیارد دلار ۴درصد کل شکاف مالیاتی است.

اقتصاد زیرزمینی بیشترین سهم شکاف مالیاتی بریتانیا است

شکاف مالیاتی در بریتانیا در موقعیت های مختلفی رخ می دهد. برخی از مهمترین گلوگاه هایی که شکاف مالیاتی در آن‌ها رخ می‌دهد به شرح زیر است.

عدم پرداخت:

بدین معنی که مالیات قطعی شده به هردلیلی از جمله ورشکستگی پرداخت نمی شود و رقمی معادل ۵.۳۶ میلیارد دلار یا ۱۱.۶% درصد کل شکاف است.

اجتناب:

حجم شکاف ناشی از اجتناب مالیاتی ۲میلیارد دلار و۴.۳% از حجم کل شکاف مالیاتی است.

تفسیر قانونی:

تفاوت تفسیر قانونی با اجتناب مالیاتی در این نکته خلاصه می شود که تفسیر قوانین در حوزه های قضایی متفاوت است و همچنین رویه های قضایی همه ی قضات به یک شکل نیست و تفسیر متفاوتی از قانون می توانند داشته باشند اما در اجتناب به شکلی اظهار درآمد می شود که با استفاده از خلا های قانون بتوان حقیقت را کتمان و مخفی کرد، درواقع در اجتناب به نحوی به قانون عمل می شود که با روح قانون در تضاد بوده و هدف اولیه و نیت قانون گذار از این قانون این نوع عمل انجام شده نیست.

حجم شکاف مالیاتی تفسیر قانونی ۷.۷۹ میلیارد دلار، ۱۶.۸۹% کل شکاف مالیاتی است.

خطا:

خطا مربوط است به مواردی که ممیزی مسئول نسبت به حسابرسی و محاسبه اشتباهاتی را انجام داده است.

حجم شکاف مالیاتی خطا ۴.۹۷ میلیارد دلار، ۱۰.۷۸% کل شکاف مالیاتی است.

عدم مراقبت معقول:

همواره میزانی از خطا در اظهارنامه داوطلبان وجود دارد که علل مختلفی از جمله عدم آموزش همگانی، پیچیدگی برخی پایه های مالیاتی و … که می تواند باعث برخی کم اظهاری ها شود.

فرار مالیاتی:حجم شکاف مالیاتی در قسمت فرار ۲ میلیارد دلار و ۴.۳% کل شکاف مالیاتی است.

اقتصاد پنهان:

شکاف در این بخش حدود ۱۷ میلیارد دلار است که معادل ۳۶.۸۷% از شکاف کل مالیاتی است.

جرائم مالی: جرائم مالی شامل پولشویی، رشوه، تامین مالی تروریسم، قاچاق، و… می شود و حجمی معادل۶.۹۸ میلیارد دلار و ۱۵.۱۱% حجم کل شکاف مالیاتی است.

در نمودار زیر رفتارشناسی شکاف مالیاتی در بریتانیا نمایش داده شده است. (ارقام به میلیارد دلار است)

پینوشت:

[۱] Office, British Tax, 2021

منبع: اداره درآمد و عایدی بریتانیا

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.