۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۷۰۷ ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: درصدی از پزشکان، مقاومت در برابر نسخه‌ نویسی الکترونیک دارند که مربوط به تعارض منافع می‌شود. به نظر من در هر قشری اکثریت افراد سالم هستند و می‌خواهند در فضای شفاف کار کنند، اما درصدی از افراد هم وجود دارند که به صورت معناداری اهل تخلف هستند و با شفاف شدن فضای کسب و کارشان مشکل دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد از ابتدای ماه جاری، قانون نسخه‌ نویسی الکترونیک که چند سالی معطل مانده بود، با دستور رئیس جمهور وارد فاز اجرایی شد. در مورد این قانون اظهارات مختلفی در جامعه مطرح شده است. برخی آن را لازمه ی دنیای نوین می‌دانند و معتقدند که با زیرساخت‌های فعلی باید به اجرایی شدن آن بپردازیم و در عمل به رفع نواقص اقدام کنیم. برخی معتقدند که اجرای آن در شرایط فعلی به سردرگمی بیماران منجر شده است و زیرساخت‌های فعلی جوابگوی اجرای این قانون نیست. در این راستا مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: اجرای قانون نسخه‌نویسی الکترونیک لازمه دنیای مدرن است.

شفاف‌سازی، رصد، پایش امور و کاهش خطا با نسخه‌ نویسی الکترونیک

وی تصریح کرد: یکی از ابتدایی ترین استدلال‌ها برای انجام نسخه‌ نویسی الکترونیک این است که چون شرایط عوض شده است و وارد دنیای الکترونیک شده ایم، حتما  باید این تحول در همه‌ی ابعاد  زندگی ما ایجاد شود که یکی از آنها همین نسخه‌ نویسی است. نکته‌ی دیگر این است که این روش نسخه‌ نویسی باعث کاهش خطاهای پزشکی می‌شود. ما مواردی را تاکنون داشته‌ایم که بر اثر عجله و یا بدخطی پزشک، داروی اشتباه به بیمار داده شده و همین امر باعث بروز مشکلاتی شده است. این مسائل در حال حاضر با استفاده از فناوری‌های جدید قابل حل است.

ویس کرمی ادامه داد: با استفاده از حافظه و ذخایر لغوی می‌توانیم در نسخه‌ نویسی الکترونیک به خوبی عمل کنیم و از بروز مشکلات جلوگیری به عمل آوریم. از سوی دیگر، نسخه‌ نویسی حالت علمی پیدا می‌کند. از سوی دیگر، نسخه‌ نویسی الکترونیک به معنای این است که تمامی نسخه‌ها با یک سبک و سیاق نوشته می‌شود و نسخه‌ نویسی سلیقه‌ای نخواهیم داشت. به این ترتیب، یک سبک علمی و کارآمد بر نسخه‌ نویسی حاکم می‌شود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: نسخه‌ نویسی الکترونیک به شفاف‌سازی هم کمک می‌کند. ما می‌توانیم در ردیابی حق و حقوق مردم و پزشکان از این سیستم استفاده کنیم. از طرف دیگر، وقتی تخلفی رخ می‌دهد، به راحتی قابل شناسایی و پیگیری است. با استفاده از این روش می‌توانیم آمار درستی در کشور داشته باشیم و در بخش دارو، نسخه‌ نویسی و موارد دیگر به رصد و پایش امور بپردازیم.

استفاده از نسخه‌ نویسی الکترونیک موجب ارتقا، سهولت و نظارت بیشتر بر امر درمان

ویس کرمی خاطرنشان کرد: به نظر من، ما باید تلاش کنیم که از تکنولوژی به معنای مثبتش کمک بگیریم و نسخه‌ نویسی را ارتقا بدهیم. نسخه‌ نویسی الکترونیک به سهولت کار بیمه‌ها منجر می‌شود و نظارت بر کار درمان و دارو را امکانپذیر می‌کند. از طرف دیگر، می‌توانیم جلوی مشکلات مرتبط با رانت را در بخش دارو بگیریم و به آمارهای مثبت و منفی دست پیدا کنیم. مثلاً می‌توانیم اعلام کنیم که میزان تجویز دارو در کشور ما چقدر است و چه داروهایی در کشورمان بیشتر استفاده می‌شوند. به این ترتیب، امکان انجام کارهای نظارتی و پژوهشی بیشتر می‌شود.

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: استفاده از مزایای نسخه‌ نویسی الکترونیک مشروط به این است که ایرادات آن برطرف شود. به طور مثال، برخی پزشکان مطب ندارند، باید این موضوع پیش بینی شود که نسخه‌ نویسی آنها برای خود یا آشنایانشان چطور باشد. به عبارت دیگر، نسخه‌ نویسی الکترونیک نباید مختص پزشکانی که در سطح کلان کار می‌کنند و مطب دارند، باشد.

به گفته‌ی ویس کرمی، یکی از دلایل عدم همراهی برخی پزشکان و مراکز با قانون نسخه‌نویسی الکترونیک، عادت است. وی افزود: به طور کلی ترک عادت سخت است. وقتی افراد به کاری عادت می‌کنند، تغییر آن برایشان دشوار می‌شود. مثلا، همین مقاومت از سوی اساتید زمانی که ملزم به استفاده از بسترهای الکترونیک شدند، وجود داشت. معلمان زمانی ترجیح می‌دادند که از طریق نوشتن روی تخته سیاه، وایت برد و…. به آموزش بپردازند. اما الان به راحتی از پاورپوینت بدون نیاز به نوشتن استفاده می‌کنند. در زمینه ی نسخه‌نویسی هم همین موضوع صادق است. مقاومت‌های فعلی تا حدی به خاطر مقاومت افراد در برابر تغییر است.

مقاومت‌‌ها در برابر نسخه‌ نویسی الکترونیک به دلیل تعارض منافع است

این نماینده‌ی مجلس افزود: اجرای نسخه‌ نویسی الکترونیک نیاز به نیروهایی دارد که آموزش دیده باشند. وقتی این آموزش‌ها کافی نباشد، موجب بروز اختلال در کار می‌شود. اما از آنجایی که پزشکان قشر نخبه و تحصیل کرده‌ی کشور هستند، به لحاظ آموزش‌های الکترونیک به آنها مشکلی نداریم. بنابراین  شاید مقاومت در برابر این قانون بیشتر از سوی پزشکان قدیمی‌تر باشد.

ویس کرمی با اشاره به این موضوع که معمولاً در هر قشری اکثریت افراد پاک دست هستند، تصریح کرد: حتما درصدی از پزشکان، مقاومت در برابر نسخه‌ نویسی الکترونیک دارند که مربوط به تعارض منافع می‌شود. به نظر من در هر قشری اکثریت افراد سالم هستند و می‌خواهند در فضای شفاف کار کنند، اما درصدی از افراد هم وجود دارند که به صورت معناداری اهل تخلف هستند و با شفاف شدن فضای کسب و کارشان مشکل دارند.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.