۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۶۹۶ ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

کارشناسان کشاورزی در برنامه گفتگوی اقتصادی رادیو گفتگو با اشاره به اثرات منفی تعیین نامناسب قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده گفتند: قیمت ۷۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم در شرایطی که دولت قصد دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی را حذف کند، باعث کاهش تولید و خرید تضمینی این محصول اساسی خواهد شد. همچنین دولت قصد دارد با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات گندم کمبود موجود در کشور را جبران کند که این موضوع به زعم کارشناسان حمایت از گندم کاران خارجی در رقابت با کشاورزان داخلی است.

مسیر اقتصاد/ برنامه رادیویی «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفتگو مورخ ۲۱ دی ماه با موضوع بررسی شرایط درمورد اینکه «افزایش قیمت خرید تضمینی گندم بهتر است یا تخصیص ارز ترجیحی» با حضور کارشناسان برگزار شد.

در این برنامه اقتصادی کارشناسانی از اتاق اصناف کشاورزی، بنیاد ملی گندم کاران، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و اندیشکده اقتصاد مقاومتی نسبت به چالش های فعلی تولید و خرید تضمینی گندم و سیاست های دولت در این زمینه به گفتگو پرداختند.

طی سال جاری علیرغم تولید بیش از ۹ میلیون تن گندم در کشور اما دولت تنها حدود ۴.۵ میلیون تن از این محصول را از کشاورزان خریداری کرد. در همین راستا بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت عدم اصلاح قیمت گندم و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات این محصول، میزان تولید در سال جاری نیز با کاهش جدی مواجه خواهد شد.

لزوم پرداخت منابع ریالی حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گندم به افزایش قیمت خرید تضمینی

مهدی سروی کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی در این برنامه در خصوص ۴ شاخص تعیین قیمت گندم در قانون خرید تضمینی گفت: نرخ تورم، قیمت واردات، هزینه تمام شده تولید و حفظ رابطه مبادله داخلی و خارجی چهار مولفه اصلی در تعیین نرخ خرید تضمینی هستند. اما یک یک اشکالی که در قانون خرید تضمینی همچنان وجود دارد این است که قیمت ها در شرایط تورمی در زمان کاشت متفاوت از زمان برداشت هستند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در اصلاحیه قانون خرید تضمینی باید این اجازه به شورای قیمت گذاری داده می شد که در صورت تغییر هر یک از این مولفه ها، بتواند قیمت را تغییر دهد. اما متاسفانه به دلیل عدم پیش بینی منابع لازم در این قانون این اجازه به شورای قیمت گذاری داده نشد تا در نهایت کشاورزان مانند سال های گذشته منتظر اصلاحیه کمیسیون تلفیق بودجه برای سال آینده باشند.

سروی تصریح کرد: با توجه به محاسبه ریالی پرداخت یارانه نان و همچنین امکان تولید داخلی گندم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات این محصول اقدام اشتباهی از سوی دولت است. دولت به جای تخصیص ارز ترجیحی به واردات گندم منابع ریالی حاصل از آن را باید به افزایش قیمت این محصول در سال آینده اختصاص دهد.

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات گندم حمایت از کشاورز خارجی است

شهرام شاهین فر عضو بنیاد ملی گندم کاران در این برنامه با تصریح بر اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در شرایط فعلی مناسب نیست، اظهارکرد: قیمت های جهانی گندم با توجه به شیوع بیماری کرونا و شرایط خشکسالی در کشورهای بزرگ تولیدکننده نسبت به زمان قیمت گذاری خیلی افزایش یافته و چه بسا این روند در سال آینده هم تکرار شود بنابراین تشکیل جلسه مجدد برای اصلاح قیمت خرید تضمینی ضروری است.

عضو بنیاد ملی گندم کاران گفت: دولت به جای اینکه یارانه را به تولید کننده بدهد، قصد دارد آن را به واردکننده پردخت کند. از طرف دیگر یارانه هایی هم که کشورهای غربی و توسعه یافته به بخش کشاورزی می دهند قابل مقایسه با کشور ما نیست. بنابراین کشاورز داخلی در یک رقابت ناعادلانه با کشاورزان و تولیدکنندگان خارجی قرار دارد.

وی به اهمیت و ضرورت تأمین امنیت غذایی مردم اشاره و اظهارکرد: اگرچه ارز ترجیحی نباید باشد اما حذف یکباره آن هم در شرایط کنونی درست نیست. این ارز برای محصولات باید به صورت پلکانی حذف شود و اولویت حذف ارز نیز باید با گندم باشد چرا که امکان تولید داخلی دارد.

لزوم اصلاح قیمت گندم برای کاهش وابستگی به واردات در سال آینده

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران  نیز در این گفتگو در خصوص لزوم تعیین سیاست های درست در بخش کشاورزی گفت: با حذف ارز ترجیحی نهاده های دامی و افزایش قیمت سم و کود، تولید گندم به شدت کاهش خواهد یافت. ظرفیت بالای تولید در ایران امری ثابت شده است بطوریکه ما با ظرفیت کشت گندم در سنوات گذشته به جشن تولید رسیده بودیم و اجرای این سیاست ها به ضرر تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی است.

در ادامه حسین رئیسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به قیمت نامناسب گندم برای سال آینده شورای قیمت گذاری قطعاً باید در این خصوص تجدیدنظر کند و قیمت مناسبی را برای این کالای مهم در نظر بگیرد. تعیین قیمت مناسب باعث تشویق کشاورزان به تولید می شود و با کشت گندم میزان واردات را به حداقل ممکن می رسد.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.