۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۵۵۲ ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

حسین عبداللهی کارشناس مسکن اندیشکده اقتصاد مقاومتی ضمن تاکید بر لزوم کمی کردن مزیت‌های حاصل از بهینه سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان گفت: در حال حاضر ناظران ساخت مسکن تخصص عمران دارند و به همین دلیل نظارت بر اجرای قواعد مبحث ۱۹ در ساخت مسکن به درستی انجام نمی‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «الزامات بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان در طرح‌های ملی مسکن» روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار شد. این نشست، ششمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به ساخت مسکن باهدف کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی مورد بررسی قرار گرفت.

نظارت بر قواعد مبحث ۱۹ در ساخت مسکن به درستی انجام نمی‌شود

حسین عبداللهی کارشناس مسکن اندیشکده اقتصاد مقاومتی در این نشست ضمن تاکید بر لزوم کمی کردن اعداد و ارقام صرفه جویی مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان گفت: لازم است به طور دقیقتری بدانیم که اگر مبحث ۱۹ را رعایت کنیم چه میزان اتلاف انرژی قرار است کاهش پیدا کند. در حال حاضر حتی سازندگان و مالکین هم به طور دقیق نمی‌دانند که اگر قوانین مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی را در ساخت مسکن رعایت کنند، در نهایت چه میزان در بلندمدت از این محل سود خواهند کرد و حتی ناظرین هم اطلاع دقیقی از این مسئله ندارند که به مالکین اطلاع دهند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه نقش ناظران در ساختمانها چیست؟ نظارت بر بخش‌های مختلف مربوط به بهینه سازی مصرف و دیگر موارد پیچیدگی‌های زیادی دارد، ولی نظام مهندسی همه موارد را به یک ناظر واحد محول می‌کند و اگر مالک بخواهد ناظر تاسیسات بگیرد باید از طریق ناظر هماهنگ کننده انجام شود ولی به دلیل افزایش هزینه‌ها، افراد عموما به این سمت نمی‌روند. بنابراین در شرایط فعلی نظارت بر اجرای قواعد مبحث ۱۹ در ساخت مسکن به درستی انجام نمی‌شود؛ چرا که ناظران هماهنگ کننده عمدتا مهندس عمران هستند و تخصص کافی در انرژی ندارند.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.