۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۴۴۷ ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ دسته: مالیات
۰

بررسی درآمدهای دولت در کشورهایی همچون نروژ، کانادا، استرالیا و هلند نشان از آن دارد که بیش از ۵۰ درصد درآمدهای دولت از محل مالیات تامین می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد درآمدهای مالیاتی همواره معیاری برای سنجش عملکرد یک اقتصاد و تاب آوری آن در مقابل شوک های غیر قابل پیشبینی از جمله تحریم و یا کرونا بوده است. درواقع درآمد مالیاتی به علت خاصیت خود اتکایی که دارند بسیار پایدار و قابل برنامه ریزی می باشند و همچنین باعث افزایش کیفیت خدمات به شهروندان می‌شود. در ادامه وضعیت سبد درآمدی ۴ کشور نروژ، کانادا، استرالیا و هلند مورد بررسی قرار گرفته است.

نروژ الگوی مطلوب ذخیره ثروت

نروژ یکی از کشور های نفت خیز حوزه اسکاندیناوی می باشد که روزانه ۳ میلیون بشکه نفت صادرات می کند اما تقریبا تمام درآمد حاصل از صادرات نفت را در صندوق ذخیره نفتی پس انداز می کند.تخمین زده می شود ارزش این صندوق هم اکنون ۹۰۰ میلیارد دلار باشد که با توجه به جمعیت ۵ میلیونی این کشور رقم بسیار بزرگی است. اما سبد درآمد های دولت در نروژ برای امور جاری دولت متکی به نفت نیست و در این بین مالیات سهم بالایی دارد.

دولت نروژ در سال ۲۱-۲۰۲۰ بالغ بر ۲۱۰ میلیارد دلار می‌باشد که از این بین ۱۰۶ میلیارد دلار این مبلغ به وسیله ی مالیات تامین می شود یعنی تقریبا ۵۰ درصد این درآمد توسط انواع پایه های مالیاتی ازجمله مالیات برجمع درآمد، مالیات برشرکت ها و مالیات بر ارزش افزوده تامین شده است.

سهم ۸۰ درصدی مالیات از سبد درآمد کانادا

کانادا کشوری با جمعیت ۳۵ میلیونی و سبد مالیاتی متنوع است. درآمد سال ۲۰-۲۰۱۹ عددی بالغ بر ۳۳۴.۱ میلیارد دلار است که باتوجه به درآمد ۲۶۴.۵ میلیارد دلاری کشور کانادا از محل درآمد‌مالیاتی، می‌توان گفت ۷۹ درصد درآمد های ملی را پایه های مالیاتی پوشش می دهند. مالیات بر جمع درآمد شخصی و مالیات بر شرکت ها به ترتیب ۱۶۷ میلیارد دلار و ۵۰ میلیارد دلار است

مالیات بر جمع درآمد اشخاص، رکن مهم درآمدی کشور استرالیا

مالیات در استرالیا از اجزای مهم درآمد دولت محسوب می شود به طوری که مالیات برجمع درآمد شخصی به تنهایی ۴۷.۳ درصد، مالیات بر شرکت ها۱۸.۱ و مالیات بر ارزش افزوده ۱۳.۴ درصد از کل درآمددولت استرالیا را تشکیل می دهد و درواقع به طور کلی مالیات سهم ۷۸ درصدی از تامین درآمد دولت دارد. درآمد دولت استرالیا در سال ۲۰-۲۰۱۹ مبلغ ۴۸۵ میلیارد دلار است که از این میزان ۳۷۸ میلیارد دلار آن درآمد‌‌‌ های مالیاتی بوده است.

جایگاه مالیات در کشور هلند

کشور هلند درسال ۲۰۲۱ مبلغی بالغ بر ۳۴۶ میلیارد دلار است که از این میزان ۵۵ درصد آن یعنی ۱۹۰ میلیارد دلار آن را پایه های مالیاتی مختلف تشکیل می‌دهند. مالیات بر جمع درآمد اشخاص با ۷۰ میلیارد دلار ، مالیات بر ارزش افزوده با ۶۹ میلیارد دلار، و مالیات برشرکت ها با ۲۹ میلیارد دلار به ترتیب بیشترین میزان درآمد در پایه های مالیاتی کشور هلند را به خود اختصاص داده است.

منابع:

اداره درآمد و عواید نروژ

اداره درآمد و عواید کانادا

پارلمان  استرالیا

اداره درآمد و عواید هلند

انتهای پیاممالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.