۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۶۸۰۴ ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

حامد نجفی عضو هیات علمی اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌های دامی و حفظ این ارز برای واردات گندم، باعث مصرف این محصول به عنوان خوراک دام و طیور خواهد شد. دولت باید ارز ۴۲۰۰ تومانی گندم را حذف و منابع حاصل از آن را صرف افزایش قیمت خرید تضمینی گندم کند.

حامد نجفی علمدارلو استاد اقتصاد کشاورزی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اینکه اتخاذ تصمیم و سیاست درست توسط دولت، کشور می‌تواند در محصول گندم خودکفا شود گفت: برای محصول مهمی مثل گندم که ظرفیت تولید و خودکفایی در آن وجود دارد دولت باید سیاست و تصمیم‌هایی اتخاذ کند که این ظرفیت عملی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: یکی از تصمیمات غلط در این زمینه عدم حذف ارز ترجیحی واردات گندم و تعیین نامناسب قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی برای سال آینده است که می‌تواند به تولید داخل و خودکفایی کشور آسیب بزند. در کشورهای توسعه یافته به علت اهمیت بالای امنیت غذایی، حمایت از کشاورز و تولیدات کشاورزی اصلی پذیرفته شده و مسلم است؛ کشورها گاها با پرداخت مستقیم یارانه به کشاورز، تامین نهاده‌ها و شیوه‌های دیگر کشاورزان را تشویق به تولید می‌کنند؛ از طرفی تنها سیاست حمایتی ما از کشاورز، سیاست خرید تضمینی است که متاسفانه در سال‌های اخیر به علت قیمت‌گذاری غلط به ضرر کشاورز بوده است.

حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات گندم این محصول را خوراک دام خواهد کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص تاثیر قیمت خرید تضمینی بر بازار گندم اظهار داشت: وقتی دولت قصد حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی را دارد، منطقی نیست ارز ترجیحی واردات گندم حفظ شود و از طرفی قیمت خرید تضمینی پایین اعلام شود؛ زیرا در این صورت گندم تولید شده تا حد زیادی صرف خوراک دام خواهد شد.

نجفی با اشاره به تاثیر عدم حذف ارز ترجیحی گندم بر سطح زیر کشت این محصول گفت: به علت حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی قیمت این محصولات افزایش خواهد یافت و کشاورزان ترجیحا محصولاتی خواهند کاشت که آب‌بر هستند و قیمت مناسبی دارند. ارز ترجیحی واردات گندم حتی اگر امسال حذف نشود، با نمایان شدن اثرات منفی آن دولت مجبور می‌شود سال بعد آن را حذف کند. به همین منظور برای جلوگیری از ضرر کشاورزان، عمیق شدن بازار دلالی و قاچاق بهتر است از امسال این اتفاق بیفتد.

زیان ۸ میلیون تومانی گندم‌کاران در هر هکتار به دلیل تعیین نامناسب قیمت گندم

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص تعیین غلط قیمت در سال‌های گذشته گفت: طبق محاسبات انجام شده در سال ۹۸-۹۹ به علت قیمت‌گذاری غلط گندم، به ازای هر هکتار حدود ۸ میلیون تومان ضرر به کشاورزان وارد شده است؛ همین مسئله باعث شده کشاورز به دنبال فروش محصول در بازار آزاد یا به صورت قاچاق باشد و از طرفی کشور محتاج واردات بیشتری شود.

استاد اقتصاد کشاورزی در ادامه بیان داشت: قیمت‌گذاری صحیح خرید تضمینی شرط خودکفایی کشور در محصول گندم است و تا زمانی که مسئله قیمت‌گذاری عادلانه و صحیح را حل نکنیم به خودکفایی در این محصول دست پیدا نمی‌کنیم.

نجفی در آخر ضمن تاکید بر حمایت از تولید داخل تصریح کرد: تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گندم سیاستی شکست خورده است، زیرا در عمل نشان داده که واردات محور است و باعث وابستگی بیشتر کشور به واردات می‌شود؛ بنابراین بهتر است به جای اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کرده و به قیمت جهانی نزدیک کنیم و از طرفی در صورت نیاز، واردات با ارز نیمایی صورت بگیرد.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.