۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۶۰۵۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

جعفر قادری عضو کمیسیون جهش تولید مجلس، ضمن تاکید بر عملکرد نامطلوب بانک مرکزی در نظارت بر بانک‌ها گفت: چنانچه تمامی تسهیلات کلان بانک‌ها در یک سامانه شفاف شود و از ظرفیت مردم برای نظارت بر آن استفاده شود، به طور حتم عملکرد بانک‌ها در تسهیلات دهی بهبود پیدا خواهد کرد و وضعیت تامین مالی بخش تولید نیز رونق بیشتری می‌گیرد.

درحال حاضر تولید کنندگان کشور در تامین مالی و تعامل با بانک‌ها مشکلات متعددی دارند. در این راستا جعفر قادری، عضو کمیسیون جهش تولید و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن تاکید بر تسهیل شرایط تامین مالی بخش تولید به منظور ایجاد رونق اقتصادی گفت: رشد نقدینگی در کشور به نحوی است که از یک طرف موجب تورم فزاینده شده و از طرف دیگر همواره بخش تولید از منابع لازم برای توسعه فعالیت‌های خود محروم می‌ماند. یکی از اقداماتی که می‌تواند در این زمینه موثر باشد، شفافیت تمامی تسهیلات کلان بانک ها است.

مردم باید بر تسهیلات دهی بانک‌ها نظارت کنند

وی افزود: اگر بپذیریم که قدرت خلق پول به عنوان یک مجوز حاکمیتی در اختیار بانک ها قرار گرفته و باید درخدمت تولید قرار بگیرد، حتما لازم است مردم در نظارت بر استفاده صحیح از آن نیز مشارکت داده شوند.

عضو کمیسیون جهش تولید مجلس ادامه داد: تسهیلات دهی بانک‌ها عملا به معنی ایجاد نقدینگی و خلق پول در اقتصاد است. بنابراین اگر بانک ها تسهیلات را در راستای حمایت از تولید به کار بگیرند، رونق اقتصادی حاصل می‌شود و نفع آن را همه مردم می‌برند. از طرف دیگر اگر بانک ها در تسهیلات دهی، خصوصا در زمینه تسهیلات کلان، عملکرد خوبی نداشته باشند، همه مردم از رکود و تورم حاصل آن متضرر می‌شوند. این مسئله ضرورت شفافیت و نظارت مردم بر تسهیلات کلان بانک ها را ایجاب می‌کند.

شفافیت تسهیلات کلان بانک ها به تامین مالی بخش تولید کمک می‌کند

قادری با تاکید بر اینکه بر ما اثبات شده است بانک مرکزی توان و عزم لازم برای نظارت بهینه بر تسهیلات کلان بانک ها را ندارد، افزود: مواردی که بانک ها از قواعد و آیین نامه‌های بانک مرکزی تبعیت نکرده‌اند و آن‌ها را نقض کرده‌اند، پرشمار است، ولی بانک مرکزی نتوانسته است از این روند جلوگیری کند. در چنین شرایطی حتما لازم است از ظرفیت نظارت مردمی بر تسهیلات کلان بانک‌ها استفاده شود.

وی در پایان گفت: چنانچه تمامی تسهیلات کلان بانک ها در یک سامانه شفاف شود و از ظرفیت مردم برای نظارت بر آن استفاده شود، به طور حتم عملکرد بانک‌ها در تسهیلات دهی بهبود پیدا خواهد کرد و بخشی از تخلفات و انحراف منابعی که در نظام بانکی شاهد هستیم، صرفا با شفافیت، پایان می‌گیرد و وضعیت تامین مالی بخش تولید نیز رونق بیشتری می‌گیرد.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.