۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۹۴۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

فرهاد بیضایی کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی، ضمن تاکید بر اینکه توسعه عمودی ساخت مسکن در شهرها، کیفیت زندگی مردم را تنزل داده است، افزود: مطرح کردن مسائلی مثل محدودیت زمین یا امنیت غذایی برای جلوگیری از عرضه زمین برای توسعه افقی شهرها، آدرس غلط دادن به سیاستگذاران است. در حال حاضر مشکل بخش کشاورزی کمبود آب است، نه کمبود زمین و دلیل اصلی اصرار بر توسعه عمودی شهرها، تعارض منافع و کسب سود بانک‌ها و شرکت‌های دولتی از زمین داری است که مانع از عرضه زمین برای ساخت مسکن می‌شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «عرضه اراضی عمومی و خصوصی؛ موانع و راهکارها» روز دوشنبه ۱۵ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد. این نشست، دومین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به عرضه اراضی عمومی و خصوصی برای تولید مسکن متناسب با نیاز مردم مورد بررسی قرار گرفت.

توسعه عمودی شهرها کیفیت زندگی مردم را تنزل داده است

مهندس فرهاد بیضایی کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی در این نشست ضمن فاجعه خواندن شرایط فعلی توسعه عمودی ساخت مسکن در شهرهای کشور گفت: تراکم بالای زندگی در شهرها موجب شده شهرنشینان به سمت داشتن خانه‌های بیشتر در روستاها بروند و روستاها خوش نشین بشوند. اگر در شهر زندگی مناسبی را ایجاد کنیم و از تراکم فعلی کم کنیم، مردم به روستا نمی روند. نباید روی توسعه عمودی در شهر اصرار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت باغات داخل شهر بسیار مهمتر از زمین‌های کشاورزی حاشیه شهرهاست، افزود: باید مراقبت می کردیم باغ‌های داخل شهرها به دلیل متراکم سازی خانه‌ها تخریب نشود تا اینکه بخواهیم در حاشیه شهر درخت بکاریم.

تعارض منافع سوداگران دولتی مانع عرضه زمین برای ساخت مسکن

بیضایی در ادامه گفت: آدرس غلط دوم که عرضه زمین را به انحراف برده مساله کشاورزی است؛ مساله کشاورزی امروز کشور مساله زمین نیست بلکه مساله آب است. در سالهای اخیر به خاطر فقدان آب طرح نکاشت اجرا می شود و نمی گذارند مردم محصولات کشاورزی در زمین‌های خود بکارند. مساله این است که زمین برای ساخت شهر را به بهانه کشاورزی متوقف می‌کنیم اما موقعی که بحث آب می‌شود مانع کشاورزی می‌شویم.

وی ضمن انتقاد از اینکه نه در تهران بلکه در شهرهای جدید همچون پرند هم توسعه عمودی اتفاق افتاده است، گفت: مسئله اصلی در اصرار بر توسعه عمودی، مساله تعارض منافع است و دولت بزرگترین کاسب زمین است. منافع شرکت‌های دولتی و بانک‌هایی که املاک را در اختیار دارند بزرکترین هدایتگری را در سیاستگذاری مسکن انجام میدهند تا زمین‌هایی که در اختیار دارند را با ارزش بالاتر بفروشند و سودآوری خود را بیشتر کنند.

این کارشناس بخش مسکن با اشاره به وضعیت توسعه عمودی در شهرهای اروپایی گفت: به طور مثال در شهر لندن با اینکه مشکل زمین هست اما اکثر خانه ها به صورت ویلایی است با اینکه لوکس نیست. چون برنامه ریزی کردند که مردم از زندگی مناسب بهر مند شوند. قم و سلفچگان مگر ارزشش بیشتر از لندن است که مردم باید به سختی و در آپارتمان‌های متراکم زندگی کنند؟ مسئولین برای خودشان خانه ویلایی دارند اما برای مردم مسکن را در متراژ ۵۰ متری و با بالاترین هزینه می‌سازیم.

هزینه توسعه افقی شهرها بیشتر از توسعه عمودی نیست

بیضایی در پایان ضمن اشاره به چالش‌های پیش روی توسعه افقی شهرها به جای توسعه عمودی، گفت: بحث کمیابی منابع و عدم زیرساخت برای توسعه افقی را باید با هزینه کرد خود مردم پیش ببریم. ما به التفاوت هزینه صرفه جویی ناشی از آهنی که از بلندمرتبه به یک طبقه تغییر می‌کند، تمام هزینه‌های زیرساختی را برای توسعه افقی پوشش میدهد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.