۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۹۲۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مهندس غلامرضا کاظمیان مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری وزارت راه و شهرسازی، ضمن تاکید بر اینکه وظیفه دولت تامین مسکن برای تمامی مردم کشور است، افزود: در عین حال در بحث عرضه زمین برای ساخت مسکن لازم است به تعادل عرضه و تقاضا توجه شود و تنها در مکان‌هایی زمین عرضه شود که اولا تقاضای مسکونی وجود دارد و در ثانی منابع طبیعی کافی برای توسعه زیست شهری وجود دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «عرضه اراضی عمومی و خصوصی؛ موانع و راهکارها» روز دوشنبه ۱۵ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد. این نشست، دومین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به عرضه اراضی عمومی و خصوصی برای تولید مسکن متناسب با نیاز مردم مورد بررسی قرار گرفت.

عرضه زمین باید متناسب با تقاضای مردم برای مسکن انجام شود

مهندس غلامرضا کاظمیان مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری وزارت راه و شهرسازی، ضمن بیان اینکه در بازار مسکن علاوه بر سمت عرضه، باید به سمت تقاضا نیز توجه شود، افزود: تعادل بخشی به عرضه و تقاضا اولین مسئله در ساخت مسکن و به تبع آن تامین زمین عمومی برای آن است. در واقع باید به این سئوال پاسخ داده شود که مسکن در چه مکانی مورد تقاضاست و تنها در این مکان ها به دنبال عرضه زمین باشیم و در غیر اینصورت انحراف در تخصیص منابع رخ میدهد و مسکن ساخته شده هم به گروه هدف اصابت نخواهد کرد.

وی ادامه داد: تاکید بنده در وهله اول بر پیوستگی عرضه زمین و تقاضای آن و در مرحله بعدی بر پیوستگی عرضه زمین و منابع موجود برای زیست مردم است. زمین باید در مکان‌هایی عرضه شود که علاوه بر تقاضای مردم، منابع کافی برای زیست نیز موجود و کافی باشد. اکثر شهرهای بزرگ ما محصور در زمین‌های کشاورزی هستند و توسعه افقی آن‌ها سلامت زیستی کشور را با مخاطره مواجه می‌کند.

کاظمیان ضمن تاکید بر اینکه تامین مسکن برای همه مردم ایران، طبق قانون اساسی از وظایف دولت است، ادامه داد: در عین حال این کار باید متناسب با شرایطی انجام شود که یکی از آن‌ها تامین مسکن متناسب با تقاضای موجود در بازار است.

مسئله اصلی ساخت مسکن در کشور کمبود عرضه زمین نیست

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: آیا مساله مسکن در ایران مشکل کمبود زمین است؟ دوم اینکه آیا مساله مسکن کمبود عرضه واحد مسکونی است؟ این دو سوال کلیدی است که باید به آن جواب دهیم. البته که مخالف ساخت مسکن جدید و متناسب و با کیفیت نیستم، اما آیا مساله کمبود عرضه است؟ تصور می کنم مساله مسکن در ایران عرضه زمین نیست که با عرضه مشکل حل شود. چراکه مساحت کل اراضی سکونتگاهی شهری و روستایی در ایران در ۶۰ سال گذشته و رشد مساحت زمین‌های تجهیز شده و اختصاص داده شده بیش از رشد جمعیت بوده است. در ۲۵ سال گذشته مساحت تخصیص داده شده دو برابر شده اما جمعیت دو برابر نشده پس مشکل عرضه زمین نیست.

وی افزود: اراضی اطراف شهر مثل فیلتر تصفیه هوا عمل می کند. به همین دلیل اتفاقا رشد افقی تاثیر بیشتری در افزایش آلودگی هوا و کاهش کیفیت زندگی دارد. واگذار کردن زمین بیشتر به معنای حل مشکل نیست و بخشی از آن در نهایت فریز و احتکار می‌شود و سوداگران استفاده آن را می‌برند.

اخذ مالیات از زمین‌های خالی به ساخت مسکن کمک می‌کند

کاظمیان در پایان با انتقاد از اینکه در ایران از نگهداری زمین خالی مالیات گرفته نمی‌شود، گفت: در حالیکه در کشورهای دیگر اگر ۵ سال زمین را احتکار کنند عوارضش معادل قیمت خود زمین می‌شود. برای ساخت مسکن فقط زمین لازم نیست، ما در کشور با مشکل کمیابی منابع هم مواجهیم. خلاصه اینکه عرضه زمین را باید در جایی انجام دهیم که با منافع ملی، شهری و اقتصاد خرد ما در سطح بنگاه و خانوار انطباق داشته باشد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.