۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۹۱۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ دسته: مسکن
۰

ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در رابطه با طرح ساخت مسکن دولت سیزدهم گفت: یکی از شرایط اصلی برای موفقیت‌آمیز بودن جهش تولید مسکن، موضوع تامین زمین آن است. همچنین استفاده از نقدینگی و ظرفیت بخش خصوصی می‌تواند به این طرح کمک شایانی کند.

در رابطه با نهضت ساخت ۴ میلیون مسکن توسط دولت سیزدهم، ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: با توجه به کوتاهی که در سالیان گذشته در بخش ساخت مسکن اتفاق افتاده است، دولت سیزدهم باید با طرح نهضت ملی مسکن این عقب‌ماندگی را جبران نماید. چرا که با کاهش عرضه در سالیان گذشته تقاضا برای مسکن به شدت بالا رفته است و مصوبه مجلس نیز در قانون جهش تولید مسکن بر اهمیت این موضوع اشاره دارد.

تامین زمین شرط موفقیت طرح نهضت ملی مسکن

رهبر در رابطه با بحث تامین مالی ساخت مسکن افزود: در طرح جهش مسکن مصوب مجلس شورای اسلامی، یک صندوق ملی مسکن تعریف شده است که مسئولیت تامین‌کننده بخش مالی طرح ساخت مسکن را بر عهده دارد. منابع مالی این صندوق از منابعی مختلفی چون مالیات‌های زمین، ملک، دارایی، بازگشتی‌های اقساط مسکن مهر و تخصیص اعتبار ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی از بودجه سالانه کشور تامین می‌شود. همچنین طبق مصوبه مجلس، بانک ها مکلف شده‌اند که ۲۰ درصد از کل تسهیلات بانکی خودشان را به بخش مسکن اختصاص دهند.

وی ادامه داد: بخش دیگری که برای طرح نهضت ملی مسکن اهمیت دارد، موضوع «تامین زمین» است. چرا که تا زمانی که مسئله زمین حل نشود، امکان توسعه شهری و شهرک‌سازی وجود ندارد و حتی در نهایت باعث بالا رفتن قیمت نهایی مسکن نیز خواهد شد.

استقبال انبوه‌سازان از طرح جهش تولید مسکن

نایب رییس انجمن انبوه سازان تهران تصریح کرد: از آنجا که در رابطه با نهضت ملی مسکن، به سرمایه بخش خصوصی توجه نشده است، درخواست خود بخش خصوصی این بود که توجه بیشتری به نقدینگی این بخش داشته باشند که طبق صحبت های انجام شده، دولت اخیرا در حال بررسی مشارکت بخش خصوصی در این طرح شده است.

رهبر همچنین در رابطه با بحث تهاتر نفت در قبال ساخت مسکن خاطرنشان کرد: در رابطه با تهاتر نفت، این امکان برای انبوه‌سازان داخلی هم وجود دارد که در قبال فروش نفت توسط نمایندگان خود به ساخت مسکن اقدام کنند. البته به به آیین نامه دولت نیاز دارد، که بایستی بعد از تصویب دولت توسط وزیر در اختیار شرکت سازنده و یا نماینده آن ابلاغ شود. برای این کار می‌توان از شرکت‌هایی که در زمینه صادرات نفت تجربه دارند، استفاده کرد.

عدم تجربه مناسب شرکت‌های خارجی در ساخت مسکن

وی همچنین در رابطه با حضور شرکت‌های خارجی در ساخت مسکن گفت: با توجه به تجارب قبلی که برخی از این شرکت‌ها در امور مشارکت و ساخت‌ و ساز داشتند، نباید به این شرکت‌ها متکی بود. تجربه‌ای که در ساخت مسکن مهر، آزادراه تهران-شمال، راه‌آهن قم-تهران-اصفهان اتفاق افتاد، نشان داد تا زمانی که منافع این شرکت‌ها به شکل حداکثری تامین نشود، زیر بار مسئولیت آن نمی‌روند.

نایب رییس انجمن انبوه سازان تهران ضمن اشاره به وجود ۵ هزار شرکت سازنده مسکن در کشور گفت: این شرکت‌ها در ۱۰ سال گذشته صنعتی‌سازی را در مسکن مهر شروع کردند اما به علت عدم پشتیبانی و حمایت لازم، این تجهیزات بدون استفاده باقی ماند و شرکت‌ها مجبور به فروش این تجهیزات به صورت ضایعاتی شدند. اگر در ساخت مسکن قرار بر صنعتی‌سازی باشد، پشتوانه آن تولید و کارخانه است که با فرصت دادن به شرکت‌های داخل موجبات رشد اقتصادی نیز فراهم می‌شود.

رهبر در پایان خاطر نشان کرد: عدم همکاری و برنامه‌ریزی لازم بین بخش خصوصی و دولت مخصوصا در دولت یازدهم و دوازدهم، لطمه‌های زیادی را به بخش خصوصی وارد کرد. اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم امید می‌رود، با استفاده از تجربه قبلی مسکن مهر هم کیفیت مسکن ارتقا پیدا کند و هم مشکلات قبلی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.