۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۷۰۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ دسته: مالیات
۰

سید وحیدرضا پرهیزکاری کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی، در برنامه گفتگوی اقتصادی رادیو گفتگو، ضمن تاکید بر اهمیت بالای سامانه مودیان در تحقق نظام مالیاتی کارآمد و عادلانه، گفت: یکی از دلایل اصلی تاخیر در اجرای این سامانه وجود ذینفعان داخل و خارج از سازمان مالیاتی است. اجرای این سامانه می‌تواند با ایجاد شفافیت در اقتصاد زیرزمینی، فرار مالیاتی را به شدت کاهش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه گفتگوی اقتصادی رادیو گفتگو در روز یکشنبه ۷ آذر ماه به موضوع سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی اختصاص داشت. در این برنامه سید وحیدرضا پرهیزکار، کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی، ضمن تاکید بر اهمیت بالای سامانه مودیان در تحقق نظام مالیاتی کارآمد و عادلانه و با انتقاد از تاخیر در اجرای این قانون بیان کرد: اگرچه از موعد اجرای این قانون چندین ماه می‌گذرد اما بر اساس گفته خود مسئولان سازمان مالیاتی تنها ۵۰ درصد از این سامانه آماده شده است.

ذینفعان دلیل اصلی تاخیر در اجرای سامانه مودیان

وی افزود: یکی از دلایل اصلی که باعث تاخیر در اجرای این سامانه شده است وجود ذینفعان پر نفوذ است. افراد ذینفع داخل و خارح سازمان مالیاتی مانعی مهم در اجرای این قانون هستند. اجرای سامانه مودیان باعث می‌شود که ممیز محوری و مالیات علی الراس دیگر جایی در نظام مالیاتی نداشته باشد. به همین دلیل ذینفعان مانع اجرای این سامانه می‌شوند.

کاهش فرار مالیاتی و اقتصاد زیرزمینی با اجرای سامانه مودیان

پرهیزکاری در ادامه بیان کرد: سامانه مودیان نقش مهمی در کاهش فرار مالیاتی خواهد داشت. در ایران حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد. اجرای سامانه مودیان از طرفی با رصد کالا و خدمات و از طرفی دیگر با رصد جریان مالی باعث می‌شود که فرار مالیاتی به شدت کاهش یابد.

وی افزود: اقتصاد زیرزمینی در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار زیاد است. بر اساس آمار صندوق بین المللی پول اقتصاد زیرزمینی در ایران حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی است، در حالی که این آمار در سایر کشورهای پیشرفته زیر ۵ درصد است. اجرای سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی می‌تواند اقتصاد زیرزمینی و آن بخشی که هیچگونه مالیاتی پرداخت نمی‌کنند را شناسایی کند.

اجرای سامانه مودیان بدون ساماندهی کارتخوان ها امکان پذیر نیست

این کارشناس اقتصادی بیان کرد که: در ماده ۱۱ این قانون بیان شده است که بانک مرکزی موظف است که کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت را ساماندهی کند. به گفته پورابراهیمی، رییس کمیسون اقتصادی مجلس حدود ۱۰ میلیون کارتخوان در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد از این کارتخوان‌ها هیچگونه پرونده مالیاتی ندارند. تا زمانی که به کارتخوان‌هایی که حتی به نام افراد فوت شده در حال استفاده هستند سامان داده نشود، اجرای سامانه مودیان امکان پذیر نخواهد بود. در ایران حدود ۹۸ درصد از حجم نقدینگی سپرده‌های بانکی است و تنها ۲ درصد مربوط به اسکناس و مسکوک است. این یک مزیت است که با ساماندهی کارتخوان‌ها می توان از آن به خوبی در نظام مالیاتی استفاده کرد.

سامانه مودیان راهکاری برای کاهش ناعدالتی و جبران کسری بودجه

این پژوهشگر حوزه مالیات در ادامه افزود: اجرای سامانه مودیان آثار مثبت فراوانی مانند تحقق عدالت مالیاتی، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی دارد. برای مثال اجرای این سامانه در روسیه که با الگو برداری از کره‌جنوبی سامانه‌های خود را به روزرسانی کرد، درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده در این کشور را حدود ۴۰ درصد افزایش داده است.

وی همچنین افزود: ما در بحث بودجه نیز باید به دنبال درآمدهای پایدار باشیم، نمی‌شود با موضوعاتی مانند افزایش قیمت بنزین، یارانه پنهان انرژی مشکل بودجه را حل کرد. درست‌ترین راهکار، اصلاح نظام مالیاتی است. نسبت درآمدهای مالیاتی در بودجه در سایر کشورهای پیشرفته حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد است، این در حالی است که این آمار در ایران در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۴۰ درصد است.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.