۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۵۰۹ ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

هادی عباسی مشاور اسبق وزیر راه و شهرسازی، ضمن ناکافی دانستن مسکن استیجاری در شرایط تورمی گفت: اگر دولت ۲ حق مردم که استفاده از زمین و تسهیلات بانکی برای ساخت آن است را در اختیار آن‌ها قرار دهد، مشکل تامین مسکن به کلی حل می‌شود. اما در وضعیت کنونی اغلب مردم از حق استفاده از زمین محروم مانده‌اند و تسهیلات بانکی هم به عده‌ای معدود اختصاص می‌یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «رویکرد قانون اساسی در تامین مسکن خانوار» روز سه‌شنبه ۲ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این نشست، اولین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به تأمین مسکن خانواده مبتنی بر اصل ۳۱ قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفت.

در اقتصاد تورمی مسکن اجاره‌ای مشکل مردم را حل نمی‌کند

مهندس هادی عباسی مشاور اسبق وزیر راه و شهرسازی در این نشست گفت: در شرایط تورمی معلوم است که خانه استیجاری فایده ندارد، چون مستاجر از دو جنبه ضرر می‌کند. هم دسترسی آن‌ها به مسکن کم می‌شود و هم اجاره‌بهای آن زیاد می‌شود. سوال مهمی که اینجا مطرح می‌شود این است که مستاجری که بیکار است چطور می‌تواند این شرایط را تحمل کند.

واگذاری زمین و تسهیلات ساخت مسکن دو حقی است که به مردم ندادند

مشاور اسبق وزیر راه و شهرسازی گفت: چرا واژه مستضعف را به کار می‌بریم، چون دولت در حق آن‌ها ظلم کرده و آن‌ها را از فرصت بهره‌مندی از زمین وسیع ایران محروم کرده است. مساحت سیستان نصف آلمان است، چرا باید زاهدان و  زابل قیمت مسکن بالا باشد و مساله مسکن داشته باشند. چرا به مردم زمین تعلق نگرفته است؟ در صورتی که یک بار در طول عمر افراد به آن‌ها تعلق می‌گرفت.

این کارشناس مسکن اشاره کرد: ظلم دوم اینکه اجازه داده عده‌ای هزار میلیارد تسهیلات بگیرند ولی به افراد مستضعف ۲۰۰ میلیون تسهیلات برای ساخت مسکن تعلق نگرفته است. ملتی که فرصت دسترسی به زمین و تسهیلات ندارند محروم می‌شوند. یک شهروند در طول حیاتش از این همه زمین، سهم اجاره‌ی ۲۰۰ متر را ندارد؟ اگر بنابر انتقال مالکیت هم نباشد، حداقل سهم آن‌ها از طریق تسهیلات داده شود. اصلا نیازی به تصدی‌گری دولت نیست. با اینکه ایران ۴.۵ برابر آلمان است، مازنداران و گیلان و گلستان از هلند بزرگتر است، چرا مشکل زمین ایجاد شده است؟

تحریم، گلوگاه ساخت مسکن نیست

عباسی با اشاره به اینکه تامین مالی در مسکن ریالی است، افزود: اگر تامین مالی دلاری باشد، مانند تامین نهاده کشاورزی مشکل پیش می آید. البته هزینه ساخت به نرخ ارز و تورم وابسته است و این یک بحث دیگر است. اما تحریم مانع ساخت ۲ میلیون مسکن نمی شود در حالی که مانع ساخت کارخانه صنعتی وابسته می شود. تحریم نهایتا هزینه را بالا می برد. بنابراین تحریم گلوگاه ساخت مسکن نیست، بلکه ساخت مسکن پیشران تولید و درونزاست.

ساخت مسکن موجب رشد نقدینگی نشده است

مشاور اسبق وزیر راه و شهرسازی در پایان افزود: اینکه گفت می شود ساخت مسکن در دولت نهم و دهم باعث افزایش رشد نقدینگی شده صحیح نیست. چرا که در همه دولت ها نقدینگی رشد داشته است، حتی در این مدت رشد نقدینگی نسبت به دوره های دیگر کمتر بوده است. در صورتی که در ۸ سال گذشته حتی بدون ساخت مسکن، نقدینگی چند برابر شده است. بنابراین از آنجا که رشد نقدینگی در کشور بالا است، بایستی از این ظرفیت برای ساخت مسکن استفاده کرد، در واقع اینکه که هم رشد نقدینگی داشته باشیم و هم مسکن نسازیم اشتباه است. آنچه مهم است هدایت این نقدینگی به سمت تولید و ساخت مسکن است.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.