۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۳۳۵ ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: رضا سهرابی
۰

طرح «ساخت جهانی بهتر» که در قالب مشارکت اعضای گروه هفت و به منظور تقویت نقش آمریکا و متحدان این کشور در سطح جهانی طراحی شده است، نقشه راه آمریکا در عرصه بین‌الملل برای مقابله با ابتکار «کمربند، راه» چین است. در کنار این طرح، برنامه «بازسازی بهتر» به عنوان نقشه راه دولت آمریکا برای حل بخشی از مسائل داخلی طراحی شده است و مخالفان بسیاری نیز در این کشور دارد.

مسیر اقتصاد/ دولت آمریکا در سال ۲۰۲۱ از دو طرح مجزا با نام‌های تقریباً مشابه در عرصه داخلی و بین‌المللی پرده برداشته است و احتمال می‌رود در صورت عدم مخالفت کنگره، تمرکز دولت در سال ۲۰۲۲ نیز به این دو طرح، یعنی «ساخت جهانی بهتر» و «بازسازی بهتر» معطوف باشد.

«ساخت جهانی بهتر»؛ نسخه‌ای برای مقابله با «کمربند، راه» چین

طرح آمریکا در عرصه بین‌الملل، که از طریق مشارکت با کشورهای گروه ۷ دنبال می‌شود، «ساخت جهانی بهتر»[۱] نام دارد که با نماد اختصاری «B3W» شناخته می‌شود و  به منظور مقابله با ابتکار چندهزار میلیارد دلاری چین موسوم به «کمربند، راه» طراحی شده است.

با اعلام همکاری رسمی کشورهای گروه هفت در قالب مشارکت برای ساخت جهانی بهتر، دولت آمریکا اولین گام عملی خود در همین راستا را با تور آمریکای لاتین آغاز کرده‌ است.

به گفته مقامات رسمی ایالات متحده، هیئتی متشکل از مقامات دیپلماتیک و توسعه به ریاست “دالیپ سینگ” معاون مشاور امنیت ملی دولت بایدن عازم سه کشور اکوادور، کلمبیا و پاناما شده‌اند. کارویژه اصلی این هیئت، تبدیل ایده «ساخت جهانی بهتر» به واقعیت است.[۲]

این نخستین هیئت اعزامی آمریکا به دیگر کشورها به منظور اجرای طرح اخیر است. سفر چند روزه به آمریکای لاتین و سفرهای مشابه، علاوه بر گفتگو با مقامات رسمی کشورهای میزبان، امکان گفتگوی نمایندگان آمریکا با بخش خصوصی، جامعه مدنی و گروه‌های از قبل به حاشیه رانده شده در این کشورها را فراهم می‌کند.

بنا به گفته مقامات رسمی آمریکایی، این برنامه بر حوزه‌ سلامت، محیط زیست، تکنولوژی دیجیتال، برابری جنسیتی و… متمرکز است. با این حال، همچنان به طور دقیق مشخص نشده که منابع مالی از چه طریق و به چه میزان به این طرح اختصاص خواهد یافت.

«ساخت جهانی بهتر» نسخه عملی تقابل آمریکا با «کمربند، راه»

آمریکا به دنبال جلب حمایت متحدین بین‌المللی

در راستای طرح «ساخت جهانی بهتر» که هدف آن، کمک به توسعه زیرساختی کشورهای با درآمد پایین و متوسط در نظر گرفته شده است، آمریکا به عنوان مبتکر طرح، در نظر دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های مالی و تکنولوژی اعضای گروه هفت و دیگر شرکای این کشورها، نیاز بیش از ۴۰ تریلیون دلاری کشورهای در حال توسعه در امر زیرساخت را پوشش دهد و بدین ترتیب، جلوی پیشروی بیش از پیش چین در مناطق مختلف جهان را بگیرد.

در طول یک ماه گذشته، تلاش‌های محسوسی از سوی آمریکا برای همراه کردن دیگر کشورها با «ساخت جهانی بهتر»، از جمله در جریان نشست گروه ۲۰ و کنفرانس آب و هوایی کوپ ۲۶ صورت گرفته است و ادامه نیز خواهد یافت.

«بازسازی بهتر»؛ برنامه‌ای برای توسعه داخلی آمریکا

دولت جدید آمریکا در عرصه داخلی نیز به تبیین برنامه‌ بلند‌ مدتی تحت عنوان «بازسازی بهتر»[۳] پرداخته و به دنبال تایید کنگره برای آغاز فرآیند اجرایی آن است.

ذیل طرح «ساخت جهانی بهتر» برنامه‌های متعددی در راستای افزایش سطح زندگی شهروندان آمریکایی و توسعه داخلی این کشور طراحی شده است. افزایش خدمات اجتماعی از جمله اعتبارات حمایتی کودکان برای حمایت از فرزندآوری، توسعه و بازسازی زیرساخت‌هایی مانند بنادر و حمایت از انرژی پاک از جمله این موارد است.

مقامات دولتی آمریکا، در تلاش برای تصویب این لایحه و در پاسخ به مخالفین افزایش بدهی دولت، معتقدند منابع مالی مورد نیاز این طرح از محل مالیات بر ثروتمندان و شرکت‌ها تامین خواهد شد و بدهی دولتی به دنبال نخواهد داشت.[۴]

دولتمردان آمریکا همچنین معتقدند در صورت عدم تصویب این طرح در کنگره، مزیت‌های بین‌المللی آمریکا نیز از بین خواهند رفت. با این حال، بسیاری از جمهوری‌خواهان مخالفت خود را با تصویب و اجرای این طرح، به دلیل هزینه بالا، آسیب اقتصادی و طراحی ضعیف، ابراز داشته‌اند.

ایرادات منتقدین نسبت به ایده «بازسازی بهتر»

کارشناسان و مخالفین اجرای این طرح، ایرادات متعددی به آن وارد کرده‌اند. از جمله این ایرادات، عدم پیش‌بینی دقیق از هزینه اجرای طرح است. برآورد اعلامی توسط کاخ سفید ۲ هزار میلیارد دلار در ۱۰ سال است اما کارشناسان معتقدتد این عدد برای اجرای یک دوره از برنامه‌هاست و هزینه واقعی در ۱۰ سال می‌تواند بسیار بالاتر از این میزان باشد.

دلیل دیگر مخالفین در عدم پذیرش طرح نیز، بازدهی اقتصادی پایین است. به گفته این کارشناسان، با اجرای برنامه‌های موجود در «ساخت جهانی بهتر» در بلند مدت، تولید ناخالص داخلی به میزان ۲.۸ درصد، دستمزدها به میزان ۱.۵ درصد و ساعات کاری نیز به میزان ۱.۳ درصد کاهش خواهند یافت و تنها بدهی دولت است که افزایشی خواهد بود.[۵]

پی‌نوشت:

 

[۱] Build Back Better World (B3W);

[۲] خبرگزاری رویترز؛

[۳] Build Back Better (BBB).

[۴] خبرگزاری رویترز؛

[۵] نیویورک پست؛

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.