۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۹۵۱ ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ دسته: پول و بانک کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

اقدامات مقامات دولتی بیش از آنکه ریشه افزایش تورم را هدف بگیرد، به بازدیدهای میدانی، تلاش برای قیمت‌گذاری بیشتر و نظارت‌های سفت و سخت محدود بوده که عملا راهکارهای مقابله با گرانفروشی است. مقابله حقیقی با افزایش قیمت‌ها تنها از طریق اقداماتی همچون خاموش کردن موتور خلق پول بانک‌ها، کاهش هزینه‌های دولت، مقابله با فرار مالیاتی، وضع مالیات بر سوداگری و مدیریت صحیح بازار ارز شدنی است.

مسیر اقتصاد/ یکی از اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم به طور حتم تلاش برای کاهش نرخ تورم و مقابله با افزایش قیمت‌هاست که در سال‌های اخیر به شدت معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده و سفره آن‌ها را کوچک تر کرده است. اهمیت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها از این جهت است که علاوه بر کمک به بهبود شرایط معشیتی مردم، از پیش نیازهای اساسی اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی نیز محسوب می‌شود.

«گران فروشی» با «تورم» متفاوت است

شعارها و سخنرانی‌های مسئولین دولت سیزدهم نشان از آن دارد که به خوبی از اهمیت مقابله با افزایش قیمت‌ها آگاهند؛ اما اقدامات آن‌ها به نحوی بوده است که نشان می‌دهد از تفاوت بین «گران فروشی» و «تورم» آگاهی ندارند.

در واقع اقداماتی که مقامات دولتی در دستورکار قرار داده‌اند، بیش از آنکه ریشه افزایش تورم را هدف بگیرد، به بازدیدهای میدانی، تلاش برای قیمت‌گذاری بیشتر و نظارت‌های سفت و سخت محدود بوده که عملا راهکارهای مقابله با گران فروشی است و هیچ اثری در کاهش نرخ تورم ندارد.

در همین راستا به تازگی سندی منتشر شده است که بر اساس آن قراردادی بین معاون اول رئیس جمهور و سازمان بسیج مستضعفین برای نظارت بیشتر بر اصناف از سوی نیروهای بسیجی منعقد شده است.

چرا مقابله با تورم مهمتر از مقابله با گران فروشی است؟

دولت باید در کنار مشاهدات میدانی و تلاش برای مقابله با گران فروشی، راهکارهای اساسی برای جلوگیری از تورم داشته باشد، چراکه اساسا ایجاد تورم زمینه گران فروشی است.

زمانی اصناف و بازاریان انگیزه بیشتری برای گران فروشی دارند که به دلیل وجود انتظارات تورمی در بین مردم، تقاضا برای خرید گرانتر محصولات وجود دارد. علاوه بر این ریشه بسیاری از گران فروشی‌ها، در قیمت‌گذاری‌های غیرمنطقی است که حتی هزینه تمام شده تولیدکننده را پوشش نمی‌دهد.

از این جهت تا زمانی که ریشه تورم و دلایل آن در اقتصاد ایران خشکانده نشود، امکان مبارزه با گران فروشی در ابعاد کلان و حذف این پدیده در اقتصاد کشور فراهم نخواهد بود. بنابراین از دولت انتظار می‌رود به عنوان متولی اصلی ایجاد ثبات اقتصادی در کشور، به جای پدیده گران فروشی، بر مقابله با تورم تمرکز نماید.

کاهش تورم چگونه ممکن است؟

تورم با خاموش کردن موتور خلق پول بانک‌ها، کاهش هزینه‌های دولت، کاهش سقف حقوق کارکنان، وضع مالیات بر سوداگری، مدیریت منابع ارزی، الزام صادرکنندگان به بازگشت ارزهای صادراتی، تعطیلی کردن بانک‌های زیان ده که نرخ بهره را به صورت کاذب بالا برده‌اند، کاهش فرار مالیاتی و اقدامات نظیر این کاهش می‌یابد.

اگر چنین اقداماتی برای مقابله واقعی با تورم انجام نشود، بازدیدهای سرزده و نظارت بر فروشگاه‌ها دردی از مردم دوا نخواهد کرد. در عین حال در کمال تاسف، در طول چند ماهی که از شروع به کار دولت گذشته، هیچ اقدامی برای مقابله واقعی با تورم دیده نشده است و به نظر می‌رسد دولت عزمی برای مقابله بنیادین با افزایش قیمت‌ها ندارد.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.