۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۹۰۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ دسته: انرژی
۱

سید یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام، در نشست «نیمه پنهان یارانه پنهان» گفت: ریشه مطرح شدن مسئله یارانه پنهان انرژی ناتوانی دولت در تامین بودجه خود از طریق مالیات ستانی عادلانه است. در شرایطی که دستمزد کارگر در ایران اختلاف زیادی با دستمزد در دیگر کشورها دارد، جهانی سازی قیمت حامل‌های انرژی در داخل کشور یک ظلم آشکار به مردم است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست تخصصی «نیمه پنهان یارانه پنهان (درس‌هایی از آبان ۹۸ برای دولت سیزدهم)» با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)، روز پنجشنبه ۲۰ آبان در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد. در این نشست سید یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام به بیان نظرات خود در خصوص مسئله یارانه پنهان انرژی پرداخت.

ریشه مطرح شدن مسئله یارانه پنهان ناتوانی دولت در تامین بودجه است

جبرائیلی با بیان اینکه ریشه مطرح شدن مسئله یارانه پنهان انرژی را باید در حکمرانی ضعیف دولت جستجو کرد افزود: چون بودجه دولت با مالیات تامین نمیشود، منابع دیگری برای تامین بودجه دولت مثل یارانه پنهان، برای جبران کسری بودجه مطرح می‌شود. در حال حاضر وضعیت دولت در اخذ مالیات مطلوب نیست و نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید داخلی درحدود ۷ درصد است که به مراتب کمتر از استانداردهای جهانی است.

وی ادامه داد: چنانچه دولت بتواند نیازهای بودجه‌ای خود را از طریق مالیات تامین کند، مسائلی مثل حذف یارانه پنهان یا افزایش نرخ ارز مطرح نخواهند شد و مسیر صحیح تامین بودجه دولت نیز اخذ عادلانه مالیات است. درحالیکه دولت به جای این مسیر به سمت افزایش قیمت‌ها، فروش اوراق بدهی، اخذ تعرفه‌های گمرکی از واردات و در نهایت استقراض از بانک مرکزی حرکت کرده است که نتیجه آن‌ها وخیم تر شدن وضعیت عدالت در کشور بوده است.

جبرائیلی تاکید کرد: مسئله یارانه انرژی زمانی مطرح می‌شود که فروش نفت از طرف دولت با مشکل مواجه شده و دولت مجبور است بودجه خود را از روش دیگری تامین کند. در چنین زمانی به جای تلاش برای افزایش درآمدهای مالیاتی، به افزایش قیمت‌ها روی می‌آورند.

طرح مسئله انحرافی یارانه پنهان از سوی هردو جریان اصلی سیاسی

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه خاصیت جریان لیبرال موجود در کشور این است که همیشه در جایگاه منتقد قرار می‌گیرد و از دولت طلبکار است، افزود: وقتی سیاست‌های پیشنهادی این جریان در کشور اجرا می‌شود و به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، هیچگاه مسئولیت قبول نمی‌کنند و همچنان خود را در جایگاه طلبکار قرار می‌دهند. بنابراین در زمینه یارانه پنهان نیز مسببان وضع موجود در جایگاه منتقد قرار گرفته‌اند و در تلاشند بازهم دولت را به سمت یک تصمیم غلط سوق دهند.

وی افزود: در عین حال طرح مسئله انحرافی از سوی هر دو جریان سیاسی انجام شده است و زمانی که دولت‌های اصول گرا سرکار بوده اند نیز با شعارهای دیگری همچون بهبود عدالت، این راه را طی کرده‌اند. در سال‌های اخیر نیز سازمان‌های مختلفی که تحت کنترل جریان اصولگرا هستند نیز گزارش‌های غلطی درخصوص ارقام نجومی یارانه پنهان مطرح کرده‌اند.

نحوه محاسبه یارانه پنهان ظلم به مردم است

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام ضمن انتقاد از افزایش قیمت بنزین در آبان سال ۹۸ افزود: در سال ۹۸ فقط فاجعه در ایران نبود بلکه در بعضی از کشورهای دیگر هم اتفاق افتاده بود. چرا که به توصیه صندوق بین المللی پول عمل شده بود اما مسئولین مربوطه انکار کردند و توجهی نکردند.

وی با تاکید بر اینکه فلسفه مطرح شدن یارانه پنهان انداختن بار مالی هزینه‌های دولت بر دوش مردم است، تاکید کرد: این نحوه محاسبه یارانه پنهان ظلم به مردم است؛ چراکه درآمدهای مردم در ایران هیچ همخوانی با دستمزد کارگران در دیگر کشورهای جهان ندارد و از این جهت انتظار اینکه قیمت انرژی نیز در ایران با قیمت‌های جهانی به روز شود، ظلم به مردم است.

به جای افزایش قیمت حامل‌های انرژی از پرمصرف‌ها و ثروتمندان مالیات بگیرید

جبرائیلی در پایان گفت: بنابراین آنچه مسلم است اینکه ایجاد عدالت با افزایش قیمت حامل های انرژی به مقصد نمی رسد و اگر دولت به دنبال افزایش عدالت اقتصادی است باید به جای افزایش قیمت حامل‌های انرژی، از پرمصرف‌ها و ثروتمندان مالیات بیشتری بگیرد.

انتهای پیام/ انرژی

  1. با سلام توصیه می کنم جناب جبرائیلی به عنوان رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام یک بار سیاستهای کلی ابلاغی(از جمله بند ۴ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی) در خصوص هدفمندی یارانه ها، صرفه جویی انرژی و کاهش شدت انرژی را مطالعه نمایند. انتظار می رود ایشان حداقل تا زمانی که در این مسند هستند اظهار نظراتشان سازگار با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری باشد.

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.