۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۸۵۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰ دسته: انرژی
۰

نشست تخصصی «نیمه پنهان یارانه پنهان (درس‌هایی از آبان ۹۸ برای دولت سیزدهم)» روز پنجشنبه ۲۰ آبان در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌شود. هدف این نشست که با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌شود، بررسی ابعاد مختلف مسئله یارانه پنهان انرژی است که به طور معمول کمتر در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد در شرایط فعلی نظام قیمت گذاری حامل‌های انرژی در کشور، درآمد حاصل از فروش داخلی حامل‌های انرژی، هزینه‌های تامین آن را پوشش نمی‌دهد و دولت در مجموع به این بخش یارانه اعطا می‌کند. با وجود این، یارانه دولتی حامل‌های انرژی، عادلانه توزیع نمی‌شود و طبقات پرمصرف، بهره‌ بیشتری می‌برند. همچنین قیمت‌گذاری فعلی مصرف کنندگان را به مدیریت مصرف انرژی و ارتقای بهره‌وری سوق نمی‌دهد. این شرایط، در کنار کمبود گاز در زمستان و خاموشی های برق در تابستان، چاره‌اندیشی در این رابطه را ضروری می‌کند.

اگرچه اصلاح وضع موجود ضروری است اما در بین برخی کارشناسان و مسئولین کشور، اعداد و ارقامی برای یارانه ذکر می‌شود که مبنای محاسبه آن‌ها عدم‌النفع دولت به دلیل فروش داخلی حامل‌های انرژی با قیمتی کمتر از قیمت‌های بین‌المللی است. در حالیکه تحقق کامل صادرات حامل‌ها با این قیمت‌های بین‌المللی در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست. این ارقام نجومی که به اسم «یارانه پنهان» بیان می‌شود، می‌تواند سیاستگذاران کشور را به جای مسیر صحیح اصلاح قیمت‌ها به برنامه‌ریزی‌های غیرواقع‌بینانه برای کشور دچار کند.

«نیمه پنهان یارانه پنهان» در یک نشست تخصصی واکاوی می‌شود

در این راستا اندیشکده اقتصاد مقاومتی هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور به نقد چنین محاسباتی پرداخت و راهکارهای خود را پیشنهاد داد. همچنین برای بررسی بیشتر ابعاد مسئله یارانه پنهان انرژی، یک نشست تخصصی با حضور اعضای اندیشکده اقتصاد مقاومتی و مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)در روز سه شنبه ۱۸ آبان ماه، در محل اندیشکده اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

در ادامه این مسیر، با هدف همفکری و هم‌افزایی صاحبنظران این حوزه، یک نشست تخصصی با عنوان «نیمه پنهان یارانه پنهان (درس‌هایی از آبان ۹۸ برای دولت سیزدهم)» روز پنجشنبه مورخ ۲۰ آبان ۱۴۰۰ در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار خواهد شد. این نشست به صورت مشترک توسط مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) و اندیشکده اقتصاد مقاومتی تنظیم شده است.

مهمانان اصلی نشست «نیمه پنهان یارانه پنهان» آقایان حسن سبحانی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، سید یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص، میثم پیله فروش، دستیار وزیر اقتصاد در زمینه پایش عدالت اقتصادی و همت قلی زاده، کارشناس بودجه سازمان برنامه و بودجه هستند.

شایان ذکر است حضور تمامی اندیشمندان و علاقه‌مندان به شرکت در این نشست بلا مانع است.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.