۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۷۱۰ ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: مسعود صباغی
۰

کشور ژاپن درپی حادثه نیروگاه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، تمام نیروگاه‌های هسته‌ای خود را جهت ارزیابی استانداردهای امنیتی، تعطیل کرد و از آن زمان تنها ۱۰ رآکتور را به مدار تولید بازگردانده است. اکنون با روی کار آمدن نخست وزیر جدید، حزب لیبرال دموکرات ژاپن باهدف افزایش سهم انرژی هسته‌ای در تولید برق، احیای سریعتر صنعت هسته‌ای و راه‌اندازی مجدد رآکتورهای موجود را در دستورکار قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن در انتخابات سراسری مجلس پارلمان این کشور پیروز شد. این به دولت اجازه می دهد که سیاست انرژی به روز شده خود را حفظ کند، که برنامه هایی را برای راه اندازی مجدد راکتورهای هسته ای ایمن برای کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور ارائه می کند.

احیای صنعت هسته‌ای ژاپن با روی کار آمدن نخست وزیر جدید

حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن پس از اتمام رای گیری، بدون نیاز به ائتلاف، اکثریت را در مجلس پایین ژاپن به دست آورد. این امر، پیشبرد سیاست هسته‌ای این حزب را آسان تر می‌کند. تا پیش از انتخابات عمومی، نخست وزیر پیشین، کومیتو متعهد شده بود که همانند سایر احزاب مخالف هسته‌ای، به محدودیت ۴۰ ساله راکتورها پایبند باشد.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر جدید ژاپن و وزرای کابینه، ماه گذشته یک سیاست اساسی انرژی جدید را ارائه کردند که شامل جایگزینی راکتورهای هسته‌ای با نیروگاه‌های غیر هسته‌ای نمی شد و فقط بر راه اندازی مجدد راکتورهای ایمن متمرکز بود. اما دولت در این برنامه به‌عنوان مشوقی برای صنعت هسته‌ای، ساخت راکتورهای جدید را نیز مستقیماً ممنوع نکرده است.

سیاست های جدید، سهم انرژی هسته‌ای را در سبد انرژی ژاپن افزایش می دهد

طبق آخرین سیاست گذاری انرژی در برنامه جدید، ژاپن تا سال ۲۰۳۱ قصد دارد ۲۰ تا ۲۲ درصد از برق تولیدی خود را از انرژی هسته‌ای، ۳۶ تا ۳۸ درصد را از انرژی‌های تجدیدپذیر، ۴۱ درصد را از نیروگاه های حرارتی و ۱ درصد را از هیدروژن و آمونیاک تامین کند.

ژاپن پس از حادثه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، تمامی راکتورهای هسته‌ای خود را به منظور افزایش تدابیر ایمنی تعطیل کرد. در عین حال این کشور در طی ۱۰ سال گذشته ۱۰ راکتور هسته ای خود را مجددا راه اندازی کرده است.

مطابق با سیاست گذاری جدید انرژی ژاپن، همه راکتورهای هسته‌ای این کشور اجازه دارند به مدت ۴۰ سال کار کنند. همچنین تحت قوانین ایمنی هسته ای فعلی، امکان افزایش طول عمر راکتورها تا ۶۰ سال نیز وجود دارد.

۱۲ راکتور از ۳۳ راکتور موجود با ظرفیت ترکیبی ۱۱۵۷۹ مگاوات تا دسامبر ۲۰۳۰ به عمر ۴۰ ساله خود می رسند و تمام راکتورهای ژاپن در سال ۲۰۵۰ عمر ۴۰ ساله خود را به پایان رسانده اند و بایستی برای ادامه فعالیت تا ۶۰ سال، مجوز جدید برای ادامه فعالیت آن ها داده شود.

کاهش معنادار هزینه های تولید برق با افزایش طول عمر نیروگاه های هسته‌ای

کشور ژاپن تا پیش از حادثه‌ نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، جز پیشروان صنعت برق هسته‌ای با ۳۳ نیروگاه ‌هسته‌ای فعال بود؛ سرمایه گذاری انجام شده روی منبعی پایداری در تولید برق با ضریب ظرفیت بالا که پاک و دوستدار محیط زیست نیز شناخته می شود.

ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای معمولا دارای هزینه‌های ثابت بالایی است، اما با این حال نیز جز منابع ارزان قیمت تولید برق محسوب می شوند. با در نظر گرفتن طول عمر بالای فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای که از ۴۰ سال شروع می شود و قابل تمدید تا ۶۰ و حتی ۸۰ سال نیز هست، هزینه تمام شده تولید برق به شدت کاهش می‌یابد.

موج راه‌اندازی مجدد نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن و همچنین مجوز افزایش طول عمر آن‌ها، بیش از پیش تقویت کننده این موضوع است که مهمترین عامل در تامین انرژی کشورها، قیمت و همچنین پایداری در تولید است.

منبع: آرگوس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.