۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۶۷۵ ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

قیمت گندم در بورس شیکاگو آمریکا به بالاترین میزان در طول ۸ سال اخیر رسیده است و در بازار اروپا نیز قیمت گندم در بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ قرار دارد. با احتساب نرخ ۳۲ هزار تومانی برای هر یورو، قیمت هر کیلوگرم گندم در بازار اروپا بیش از ۹۲۰۰ تومان است و در صورت تداوم این روند انتظار می‌رود در هفته‌های آتی از مرز ۱۰ هزار تومان نیز عبور کند.

به گزارش مسیر اقتصاد گندم یکی از حیاتی ترین محصولات اساسی کشاورزی در جهان است که در بسیاری از کشورها غذای اساسی مردم محسوب می‌شود. اهمیت گندم به قدری بالاست که در اغلب کشورهای جهان کشت می‌شود و این مسئله موجب شده است خشکسالی و دیگر تحولات آب و هوایی در بخشی از نقاط جهان، اثرگذاری کمتری بر بازار جهانی این محصول داشته باشد.

اما در سال گذشته خشکسالی، سرمای زیاد و باران‌های شدید، بخش‌های زیادی از کره زمین، خصوصا مناطق کشت وسیع گندم در کانادا و دریای سیاه در شرق اروپا را تحت تاثیر قرار داد و این مسئله امروز در کاهش میزان ذخایر گندم در کشورها نمایان شده است.

نگرانی کشورهای واردکننده از افزایش قیمت جهانی گندم

این مسئله موجب شده است در سال جاری بسیاری از کشورهای صادرکننده بزرگ گندم، از میزان صادرات خود بکاهند. از طرف دیگر کشورهای واردکننده نیز تقاضای بیشتری برای واردات دارند و در نتیجه قیمت جهانی گندم روندی صعودی را طی می‌کند. مصر، پاکستان و عربستان از جمله بزرگترین واردکنندگان گندم هستند که در هفته‌های اخیر تقاضای خرید محموله‌های گندم را افزایش داده‌اند.

کشورهای آفریقایی که واردکنندگان بزرگ گندم محسوب می‌شوند از افزایش قیمت‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. به طور خاص کشور مصر که یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم در جهان است، از افزایش قیمت نان در آینده نزدیک خبر داده است.

در عین حال برخی تحلیلگران معتقدند در ماه‌های آتی گندم تولیدی کشورهای نیمه جنوبی کره زمین، از جمله استرالیا و آرژانتین وارد بازار خواهد شد و این مسئله می‌تواند در جلوگیری از رشد فزاینده قیمت جهانی گندم اثرگذار باشد.

قیمت گندم در بازار اروپا در بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸

بر اساس آمارها قیمت گندم در بورس شیکاگو آمریکا به بالاترین میزان در طول ۸ سال اخیر رسیده است. در بازار کشورهای اروپایی نیز قیمت گندم به بالاترین میزان در طول ۱۳ سال اخیر رسیده است. در نمودار زیر روند افزایش قیمت گندم در بازارهای اروپایی نشان داده شده است.

بر این اساس قیمت هر تن گندم به بیشترین میزان در طول ۱۳ سال اخیر و پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی رسیده است و در آستانه نزدیک شدن به ۳۰۰ یورو قرار دارد. با احتساب نرخ ۳۲ هزار تومانی برای هر یورو، قیمت جهانی هر کیلوگرم گندم در حال حاضر بیش از ۹۲۰۰ تومان است و در صورت تداوم این روند انتظار می‌رود در هفته‌های آتی از مرز ۱۰ هزار تومان نیز عبور کند.

در عین حال برخی تحلیلگران معتقدند در ماه‌های آتی گندم تولیدی کشورهای نیمه جنوبی کره زمین، از جمله استرالیا و آرژانتین وارد بازار خواهد شد و این مسئله می‌تواند در جلوگیری از رشد فزاینده قیمت جهانی گندم و تثبیت آن اثرگذار باشد.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.