۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۵۲۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

مدیر عامل شرکت ایکوینر نروژ، به عنوان دومین تامین کننده بزرگ گاز اروپا، معتقد است یک زمستان معمولی یا سرد می‌تواند به افزایش بی سابقه قیمت گاز در اروپا منجر شود. برخی کشورهای اروپایی تلاش کرده‌اند سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد تولید برق خود را افزایش دهند، اما ناپایداری این منابع انرژی موجب وابستگی هرچه بیشتر این کشورها به واردات گاز برای تولید برق شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد اکثر کشورهای اروپایی به دلیل فقدان منابع قابل توجه نفت و گاز، همواره متکی به واردات جهت تامین انرژی مورد نیاز خود بوده‌اند. سرمایه گذاری روی انرژی‌‌های تجدیدپذیر از جمله بادی و خورشیدی، که خود جهت امنیت تولید انرژی شان متکی به نیروگاه های گازی هستند، چالش بیشتری را برای کشورهای اروپایی ایجاد کرده است.

رکورد قیمت‌های انرژی در زمستان شکسته خواهد شد؟

آندرس اوپدال، مدیر عامل شرکت ایکوینر[۱] در مصاحبه با رویترز، ضمن اشاره کردن به ذخایر بسیار پایین گاز در بریتانیا و اتحادیه اروپا، گفت: انتظار دارد قیمت گاز در زمستان امسال بالا باشد. شرکت ایکوینر نروژ دومین تامین کننده بزرگ گاز اروپا پس از گازپروم روسیه است.

وی در ادامه گفت: ما فکر می‌کنیم که قیمت‌های بالایی را در طول زمستان تجربه خواهیم کرد. نمی‌دانم تا چه سطحی، اما تقاضا در بازار بسیار قوی خواهد بود. این مسئله برای شهروندان بریتانیا، اتحادیه اروپا و برخی از صنایع چالش‌برانگیز خواهد بود.

افزایش قیمت برق و گاز هر خانواده بریتانیایی به سالانه ۱۱۴۰ پوند

اوپدال خاطرنشان می کند که اگر اروپا و آسیا زمستان معتدلی را تجربه کنند، بازار ممکن است در مسیر تعادل تقاضا و عرضه تا پایان زمستان و در بهار باشد.

اما یک زمستان معمولی و یا سردتر از معمولی، فشار زیادی بر عرضه گاز خواهد داشت، به خصوص اگر ببینیم LNG (گاز طبیعی مایع شده) همچنان به سمت مشتریان آسیایی می‌رود و شاهد تغییری در عرضه گاز از روسیه نباشیم.

قمار کشورهای اروپایی بر روی انرژی غیر قابل اطمینان تجدیدپذیر

بسیاری از کشورهای اروپایی با رهبری آلمان، برنامه ریزی جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (دی اکسید کربن) را، وابسته به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های بادی و به خصوص خورشیدی کرده اند.

شایان ذکر است که هر یک از نیروگاه‌های تجدیدپذیر به دلیل ناپایداری عرضه و غیر قابل اطمینان بودن، نیاز به یک نیروگاه گازی پشتیبان جهت اطمینان از تامین انرژی در مواقع ضروری دارد. چالش بیشتر در فصول پاییز و زمستان اتفاق می افتد که به واسطه شرایط  آب و هوایی سرد، ابری و یخ بندان عملا این نیروگاه ها از مدار تولید خارج می شوند.

«پایداری تولید برق» مزیت اصلی نیروگاه‌های هسته‌ای آمریکا

همچنین در حالت گذار برای از مدار خارج کردن نیروگاه‌های زغال‌سنگ اروپا که تعدادشان کم نیز نیست، توسعه نیروگاه‌های گازی را در پیش گرفته اند که موجب افزایش تقاضای گاز طبیعی برای کشورهای اروپایی می شود.

بنابراین جمع این دو برنامه، تقاضای بالایی برای گاز طبیعی در کشورهای اروپایی ایجاد می کند. اروپایی که به جز برخی از کشورهای آن مثل نروژ، فاقد منابع عمده نفت و گاز است و برای تامین آن، اتکای شدیدی به واردات انرژی دارد.

پینوشت:

[۱] Equinor

منبع: رویترز

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.