۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۵۱۲ ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶ دسته: دیگر رسانه‌ها
۲

دوشنبه سوم آبان ماه طی مراسمی با حضور معاون رئیس‌ جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی و مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، از سامانه «استعدادیابی مدیران صالح کارآمد» با نام اختصاری “امصاک” در سازمان اقتصادی کوثر رونمایی شد.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از سازمان اقتصادی کوثر در نشست  ظهر روز دوشنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۰ با حضور دو معاون رئیس‌جمهور، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، برخی از مدیران ارشد این سازمان و اصحاب رسانه از سامانه شایسته گزینی امصاک رونمایی شد.

در این نشست سید امیرحسین قاضی‌ زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: تفاوت کشورهایی که رشد کرده‌ اند با دیگر کشورها نه در توسعه فناوری، بلکه در بهبود نظام اداری آن‌ ها است. حتی در مبانی دینی هم درباره نحوه حکمرانی توصیه هایی وجود دارد که عمدتاً در کشور رعایت نمی‌ شود. وی مبنای سامانه استعدادیابی مدیران صالح کارآمد را شفافیت عنوان کرد و گفت: اتفاقاً پیش‌ از این هم نظام ارزیابی در کشور بوده است، اما علت اینکه پیشرفت‌ های محسوس وجود نداشته، عدم شفافیت آنها است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران این را هم گفت که در حال حاضر تعداد زیادی از افراد در کشور با معرفی و اعمال فشار منصوب می‌ شوند و پس‌ از اینکه این افراد کار را در سازمان‌ ها خراب می‌ کنند مسئول سازمان باید پاسخگو باشد.

به گفته وی استعدادیابی کافی نیست و باید نظام آموزش مداوم در حین کار وجود داشته باشد. حتی روش‌ های کارآموزی و کارورزی برای مدیرانی که انتصاب آن‌ ها قطعی شده وجود داشته باشد و درنهایت باید کارنامه ای از عملکرد مدیران وجود داشته باشد که مرتب اطلاعات آن‌ ها ثبت و ارزیابی شود.

معاون رئیس‌ جمهور افزود: متأسفانه اکنون ملاک به‌ کارگیری مدیران رزومه است و بررسی نمی‌ کنند که این مدیران در دوره مدیریت خود کار مفید انجام داده‌اند یا سازمان را بر زمین زده‌اند.

هاشمی تصریح کرد: این سامانه به‌ صورت پایلوت ابتدا در سازمان اقتصادی کوثر راه‌ اندازی می‌ شود و بعد از آن در بنیاد شهید اجرایی خواهد شد و در صورتی‌ که نتیجه مطلوبی داشته باشد قابلیت اجرا در کل کشور را دارد. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد: با راه‌ اندازی این سامانه دیگر هیچ‌ گونه سفارشی برای به‌ کارگیری افراد وجود نخواهد داشت و تنها ملاک عمل، سامانه خواهد بود.

راه اندازی سامانه شایسته گزینی امصاک

مدیرعامل و عضو هیئت‌ مدیره سازمان اقتصادی کوثر نیز بیان داشت: یکی از عوامل بهره‌وری پائین مجموعه‌ های اقتصادی این است که ظرفیت‌ های انسانی موجود در آن‌ ها نتوانسته‌اند در ساختارهای فعلی به بلوغ کافی برسند. واقعیت این است که ما امروز از سرمایه های موجودمان کمتر از دو درصد بهره می‌ بریم. منابع ما باید چند برابر میزانی که امروز نشان می‌ دهد بازدهی می‌ داشت ولی در بنگاه‌ های اقتصادی از تمام ظرفیت‌ های موجود بهره برده نمی‌ شود.

وی ادامه داد: این نقصان را در دو عامل می‌ توان جستجو کرد. بخش اول مربوط به عدم استفاده از سرمایه انسانی است و بخش دوم نیز عدم استفاده از منابع مادی است که به‌ مرور تبدیل به منابع غیر مولد می‌ شوند. سرپرست سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به اهمیت برنامه‌ ریزی برای رشد سرمایه‌ های انسانی و مادی در اختیار این سازمان افزود: این‌ها دو اولویت ما در دوره مدیرت جدید در سازمان اقتصادی کوثر هستند و سعی خواهیم داشت این منابع را احیا کنیم و پرشتاب‌ تر از دوره‌ های پیشین این مسیر تعالی را طی کنیم.

فخاری با اشاره به حوزه فعالیت‌ های مجموعه تحت مدیریت خویش، به سازوکار اجرایی فاز اول عملکردی سامانه استعدادیابی مدیران صالح و کارآمد اشاره کرد و ادامه داد: سازمان ما در بخش‌ های مختلف تولیدی و اقتصادی من‌ جمله کشاورزی، صنایع و معادن، بازار سرمایه، عمران و ساختمان فعالیت‌ های متمرکز دارد و البته اخیراً گروه نفت و گاز هم راه‌ اندازی شده است.  در فاز اول بهره‌برداری از سامانه « استعدادیابی مدیران صالح و کارآمد» با آدرس  modiran.ecokowsar.ir فراخوان انجام‌ شده از بین همکاران داخل مجموعه خواهد بود. یعنی از بین چند هزار نفر نیروی انسانی موجود، پس از استعدادیابی نیروی‌ های مستعد  و ارزیابی و توسعه، از نیروهای احراز صلاحیت شده در ترکیب شرکت‌ ها به‌ عنوان هیئت‌ مدیره غیر موظف بهره خواهیم برد.

کارکرد سامانه امصاک در شناخت نیروهای شایسته 

سرپرست سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: منابع انسانی موجود را بر اساس تخصص افراد و سوابقشان، در حوزه‌ های بخشی و شایستگی‌ های عمومی رده‌ بندی کرده و در فرآیند ارتقاء قرار خواهیم داد. البته معنایش این نیست که همه افراد هیئت‌ مدیره شرکت‌ ها را می‌ خواهیم جابه‌ جا کنیم. ما فعلاً به‌ صورت پایلوت در هر شرکت یک نفر عضو غیر موظف هیئت‌ مدیره را انتخاب خواهیم کرد و در گام‌ های بعدی اگر این سامانه نیاز به بهبود داشت با نسخه بهبود یافته آن وارد فاز بعدی خواهیم شد.

وی با اشاره به کاربردی بودن این سامانه در نظام انتصابات مدیران آینده مجموعه گفت: مزیت دیگر این سامانه ایجاد داشبورد مدیریتی؛ شامل بانک اطلاعات نیروی انسانی مستعد و با توانمندی‌ های متنوع است که مدیران بعدی می‌ توانند برای حوزه‌ های مختلف کسب‌ و کار از وجود آنان بهره ببرند. به عبارتی در آینده، مدیر ما می‌تواند سامانه‌ای را در اختیار داشته باشد که نیروی انسانی را شناسایی، استعدادیابی و رتبه‌ بندی کرده و به‌ وسیله آزمون های روان‌ شناختی و کانون‌ های ارزیابی مشخص کرده که برای چه سمتی و در چه سطحی مناسب است.

سرپرست سازمان اقتصادی کوثر با تأکید بر اهتمام این سازمان برای تحقق عدالت اداری بیان کرد: بنابراین شعار ما و هدف ما از راه‌ اندازی این سامانه، تحقق عدالت در رشد بوده است. اینکه عده‌ ای تریبون داشته باشند، دسترسی داشته باشند، جزو جناح‌ ها و گروه‌ ها باشند و بتوانند عنوان بگیرند و عده‌ ای دیگر صدایشان نرسد و دیده نشوند و در حاشیه بمانند، دیگر جایگاهی ندارد و باید به این اندیشه مهر بطلان زد. وی در پایان اشاره کرد: ما می‌ گوییم همه این نیروهای انسانی ظرفیت سازمان هستند، همه فرزندان شهدا و ایثارگران مخاطب ما هستند. عده خاص مخاطب این سازمان و دستاوردهای این سازمان نیستند. بنابراین اعتقاد داریم این مسیر شروعی است بر طی یک مسیر تحولی جدید مبتنی بر نظام شایسته‌ سالاری.

اهمیت شایسته گزینی در نظام عدالت اداری و جذب افراد نخبه

در ادامه این نشست میثم لطیفی معاون رئیس‌ جمهور و رئیس سازمان امور استخدامی کشور هم به‌ ضرورت شایسته‌ سالاری در به‌ کارگیری افراد تأکید کرد و گفت: اجرای چنین سامانه‌ ای عین عدالت و برگرفته از آموزه‌ های دینی است.

لطیفی افزود: سامانه‌ ای که اکنون در گام دوم انقلاب در کشور اجرایی می‌ شود مبنای آن عدالت است و باعث می‌ شود که افراد شایسته و ذی‌ صلاح به‌ کارگیری شود.

وی پیش‌ بینی کرد که در برابر کارهای جدید مانند این سامانه مقاومت شود، اما تأکید کرد که سازمان اقتصادی کوثر و بنیاد شهید از هیچ‌ گونه موانع هراس نداشته باشند و کار را ادامه دهند.

انتهای پیام/ حکمرانی

  1. سلام
    كار بسيار مهمي انجام شده است. نقص بزرگ دستگاه هاي دولتي و بخش عمومي كشور همين است كه نيروهاي كارآمد و نخبه به كار گرفته نمي شوند.
    در ادارات و سازمان ها و شركت هاي دولتي بگرديم آيا نفرات اول فارغ التحصيل دانشگاه ها استخدام شده اند.
    بالعكس كم سواد و بي سوادترين افراد با هوش و استعداد كم فقط با واسطه - با رابطه - بدون ضابطه ...... به دستگاه حاكميتي نفوذ مي كنند.
    اميد است با استفاده از سامانه هاي هوشمند نقيصه بزرگ استخدامي كشور بر طرف شود ان شاءالله

    ۱۰
  2. همش تبلیغاته کسی نمیتونه اصلا ثبت نام کنه چه برسه به انتخاب شدن اصلا گزینه ثبت نام نداره فقط گزینه ورود یعنی فقط افراد خاص با کد ورود خاص

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.