۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۴۵۷ ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

فرانسه به عنوان یک کشور پیشرو در استفاده از انرژی هسته‌ای در سبد تامین انرژی، برنامه‌ریزی برای ساخت ۶ راکتور هسته‌ای طی ۱۵ سال آینده را در دستورکار قرار داده است. یکی از ویژگی‌هایی که برای این راکتور جدید نسل سوم مطرح شده، ایمنی بالا و مهندسی پیشرفته آن است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور فرانسه که بیشترین بهره را از انرژی هسته‌ای در سبد انرژی خود می برد، در حال برنامه ریزی برای ساخت ۶ راکتور هسته‌ای جدید برای تامین انرژی پاک و پایدار خود است.

رویترز: فرانسه برای ساخت ۶ راکتور هسته‌ای جدید برنامه‌ریزی می‌کند

روزنامه لوموند روز دوشنبه در وب سایت خود نوشت که دولت فرانسه از شرکت برق فرانسه موسوم به EDR[۱] خواسته است تا برای ساخت شش راکتور هسته‌ای نسل سوم موسوم به EPR[۲] در ۱۵ سال آینده برنامه ریزی کند.

لوموند با استناد به نامه ای که توسط الیزابت بورن و برونو لومر وزرای وزیر محیط زیست و دارایی فرانسه به رئیس شرکت EDF ارسال شد، گفته است که این شرکت ملزم به ساخت سه جفت رآکتور EPR در سه سایت جداگانه است.

در همین زمینه یکی از مقامات وزارت دارایی فرانسه گفته است که این یک نامه یک ماموریت برای ارزیبابی و برنامه‌ریزی است و هنوز مبنایی برای تصمیم گیری های آینده نیست. این الزام دولت فرانسه بخشی از برنامه ریزی بلندمدت شرکت EDF پس از تکمیل ساخت ۳ راکتور هسته‌ای EPR در شمال فرانسه است.

ایمنی بالای راکتور هسته‌ای جدید EPR فرانسه

مدل EPR آخرین نسل فناوری راکتوری است که توسط EDF ساخته شده است. این راکتور هسته‌ای نسل سوم با مهندسی پیچیده و ایمنی ارتقا یافته طراحی و ساخته شده است که با در نظر گرفتن و پس حادثه ذوب هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن به کار گرفته شد.

از این مدل راکتور هسته‌ای، تاکنون دو راکتور تایشان ۱ و ۲ در چین ساخته شده و در حال کار است و یک راکتور در فرانسه و یک راکتور در فنلاند نیر در حال ساخت است.

سرمایه کذاری کلان و گسترده کشورهای دنیا بر روی انرژی هسته‌ای

بر خلاف مسائلی که در خصوص کنار گذاشته شدن انرژی هسته‌ای مطرح می شود اما شواهد حاکی از آن است که نه تنها ساخت نیروگاه های هسته‌ای در دنیا متوقف نشده است بلکه بسیاری از کشورها با شتاب بیشتری نسبت به سال های گذشته در حال سرمایه گذاری روی انرژی هسته‌ای است.

برنامه کشورهای جهان برای افزایش ظرفیت انرژی هسته‌ای + جدول

همانطور که قبلا نیز در گزارش هایی به آن پرداخته شده است، هم اکنون بیش ۵۰ راکتور هسته‌ای در حال ساخت است که حاکی از سرمایه گذاری گسترده بیش از ۳۰ کشور دنیا بر روی انرژی پاک و پایدار انرژی هسته‌ای است.

پینوشت:

[۱] Électricité de France

[۲] European Pressurised Reactor یا Evolutionary Power Reactor

منبع: رویترز

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.