۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۱۹۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

کاهش شکاف مالیاتی از اصلی‌ترین برنامه‌های اداره مالیات و گمرک بریتانیاست. بر اساس آخرین برآوردها شکاف مالیاتی بریتانیا، معادل ۵.۳ درصد از کل ظرفیت بالقوه مالیات ستانی برآورد شده که در مقایسه با دیگر کشورها رقم مطلوبی محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت بریتانیا هر ساله شکاف مالیاتی را محاسبه و منتشر می‌کند. کاهش شکاف مالیاتی از اولویت‌ها و اصلی‌ترین برنامه‌های اداره مالیات و گمرک بریتانیاست. طبق تعریف این اداره، شکاف مالیاتی تفاوت بین مالیاتی که در واقع پرداخت می شود با میزان مالیاتی است که از لحاظ تئوری (مبتنی بر قوانین) باید به HMRC پرداخت شود.

تحلیل و برآورد شکاف مالیاتی چه مزایایی دارد؟

مزایای متعددی برای اندازه‌گیری و تحلیل شکاف مالیاتی وجود دارد. شکاف مالیاتی ابزاری مفید برای درک اندازه نسبی و ماهیت عدم تمکین مالیاتی است. از این درک می توان در موارد مختلفی استفاده و بهره برداری کرد.

این ابزار، مبنایی برای تدوین راهبرد نظام مالیاتی بریتانیا فراهم می کند. تفکر در مورد شکاف مالیاتی کمک می کند که چگونگی رخداد عدم رعایت تکالیف مالیاتی درک و کشف شود. سپس با رفع علل عدم تمکین، سلامت کلی نظام مدیریت مالیات بهبود پیدا می‌کند.

تجزیه و تحلیل شکاف مالیاتی بینشی را ارائه می دهد که کدام استراتژی ها در کاهش شکاف مالیاتی موثرتر هستند. اگرچه آمار شکاف مالیاتی به اندازه کافی به موقع یا دقیق ارائه نمی‌شود و نمی‌توان از آن برای اهداف کوتاه‌مدت به خوبی بهره برد، اما شکاف مالیاتی اطلاعات مهمی را ارائه می دهد که به سازمان مالیاتی در درک عملکرد بلند مدت کمک می کند.

شکاف مالیاتی همچنین اطلاعات مهمی را در مورد تمکین مالیاتی و میزان قانون‌مداری مودیان به مردم ارائه می دهد و باعث ایجاد شفافیت بیشتر در نظام مالیاتی می شود.

شکاف مالیاتی در بریتانیا حدود ۵ درصد است

شکاف مالیاتی بریتانیا در سال مالیاتی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ معادل ۵.۳٪ از کل بدهیهای مالیاتی نظری (ظرفیت بالقوه) برآورد شده است. به بیان دیگر در سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ ، اداره مالیاتی بریتانیا  ۹۴.۷٪ از کل مالیات متعلق را تأمین کرده است.

بررسی روند بلندمدت نشان می‌دهد شکاف مالیاتی از ۷.۵ درصد در سال مالیاتی ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ به ۵.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. بیشترین سهم از کل شکاف مالیاتی در سال ۲۰۲۰ بر اساس نوع مالیات با سهم ۳۶ درصدی مربوط به مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، مشارکت بیمه ملی و مالیات بر عایدی سرمایه (IT، NICs و CGT) است.

شکاف مالیاتی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بزرگترین بخش بعدی شکاف مالیاتی با ۱۲.۳ میلیارد پوند است که البته سهم آن در بلندمدت کاهش یافته است.

شکاف مالیاتی ناشی از اجتناب مالیاتی نیز از ۴.۷ میلیارد پوند در سال ۲۰۰۵ به ۱.۵ میلیارد پوند در سال در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است که این نشان دهنده بهبود وضعیت قوانین و مقررات مالیاتی برای کاهش خلاهای قانونی و مسیرهای قانونی نپرداختن مالیات است.

شکاف مالیاتی از گروه مشتریان ثروتمند، که برای اولین بار در سال گذشته به طور جداگانه ارائه شد، ۱.۵ میلیارد پوند در سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ است. بررسی و احصای جداگانه شکاف مالیاتی این بخش از مودیان نشان می دهد که سازمان مالیاتی بریتانیا درک کرده است که گروه مودیان ثروتمند احتمال تخطی بالاتری در پرداختن مالیات نسبت به سایر گروهها دارند. زیرا که ثروتمندان به دلیل حجم بالای مالیات پرداختی و آشنایی بیشتر با قوانین و مقررات و احتمالا نفوذ در حاکمیت، انگیزه بیشتری برای نپرداختن مالیات دارند.

تفکیک مودیان برای تحلیل بهتر شکاف مالیاتی در بریتانیا

سازمان مالیاتی بریتانیا برای درک بهتر علل شکاف مالیاتی، برآورد میزان شکاف مالیاتی را به تفکیک گروه های مودیان نیز بررسی می کند. راهبرد این سازمان برای ایجاد یک نظام اداری مالیاتی معتبر و پیشرفته برای رفع علل شکاف مالیاتی این است که مودیان خود را به گروه هایی تقسیم کند تا نیازها و خطرات مودی را با دقت بیشتری شناسایی کرده و بر اساس آن راهکارهای مناسب را پیدا و تنظیم کند.

تحلیل ها و نتایج به دست آمده از این اقدام مستقیماً برای بهبود نحوه مدیریت هر گروه از مودیان به کار گرفته می‌شود. تقسیم بندی این گروه‌ها عبارت است از: اشخاص حقیقی، ثروتمندان، کسب و کارهای خرد، مشاغل متوسط، مشاغل بزرگ و جنایتکاران (اشخاصی که فعالیت مجرمانه دارند: قاچاقچیان و…)

بیش از ۴۰ درصد شکاف مالیاتی در بریتانیا مربوط به مشاغل کوچک است

بررسی شکاف مالیاتی بر اساس گروه‌بندی مودیان نشان می دهد که بیش از ۴۳ درصد شکاف مالیاتی مربوط به کسب و کارهای خرد است.

اداره مالیاتی بریتانیا چند عامل را به عنوان اصلی ترین عوامل شکاف مالیاتی در این کشور بر اساس آخرین آمار (۲۰۲۰) معرفی کرده است. سهم عوامل ایجاد کننده شکاف طی زمان متغیر است و ممکن است در دوره های زمانی مختلف رفتار مودیان و فعالان اقتصادی تغییر کرده باشد.

شکاف مالیاتی از طیف وسیعی از عوامل تشکیل شده است: معوقات مالیاتی که عمدتا امیدی به وصول آن نیست، اجتناب مالیاتی، تفسیر حقوقی متفاوت از مالیات معاملات پیچیده، خطا (اشتباهاتی است که در تکمیل اظهارنامه یا ارائه سایر اطلاعات مربوطه، علیرغم توجه مودی انجام می شود.)، عدم آگاهی و توجه مناسب به وظایف مالیاتی، فرار مالیاتی، اقتصاد پنهان و فعالیت‌های غیرقانونی مجرمانه (مانند قاچاق و…)

عدم آگاهی و توجه مناسب به تکالیف مالیاتی اصلی‌ترین عامل شکاف

«عدم توجه مناسب به وظایف مالیاتی» بیشترین سهم از شکاف مالیاتی را با ۱۹٪ (۶.۷ میلیارد پوند) دارد، در حالی که اجتناب، کوچکترین سهم از شکاف مالیاتی را با ۴٪ (۱.۵ میلیارد پوند) دارد. تفسیر حقوقی و فرار مالیاتی به ترتیب با ۱۶ درصد (۵.۸ میلیارد پوند) و ۱۵ درصد (۵.۵ میلیارد پوند) در رتبه های بعدی مهم‌ترین عوامل ایجاد شکاف مالیاتی قرار دارند.

منبع: پایگاه اینترنتی دولت بریتانیا

انتهای پیام/مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.